راهکارهای طب سنتی ایرانی برای پیشگیری از دیابت

متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به راهکارهای‌ این طب در پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت: انجام ورزش، پرهیز از مصرف کربوهیدرات ها و غذاهای حاوی نشاسته می تواند در پیشگیری و کاهش دیابت موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر مریم عظیمی یکشنبه شب (۲۶ بهمن) در برنامه آنلاین مطب در خانه به سوالات مخاطبین پاسخ داد و در پاسخ به سوال شخصی مبنی بر اینکه من پیش دیابت دارم، آیا طب سنتی راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت دارد؟ بیان کرد: کسی که پیش دیابت دارد یعنی میزان قند خون وی لب مرز است؛ که با رعایت نکاتی جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت می توانید قند خون خود را از مرز صعودی شدن و افزایشی، به سمت نزولی سوق دهید.

 

 

 

متخصص طب سنتی ایرانی در تشریح راه های پیشگیری از ابتلا به دیابت در طب سنتی هم گفت: اصلاح سبک زندگی در این امر بسیار مهم است؛ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت هیچ چیزی مهم تر از ورزش نیست و این ورزش باید در حد توان بدن باشد؛ چنانچه دارای اضافه وزن یا چاقی هستید حتماً با روش های استاندارد و علمی نه افراط و تفریط، با همکاری و مشورت پزشک  تغذیه وزن خود را کم و ‌کنترل کنید.

 

 

وی ادامه داد: کم خوردن به ویژه کاهش مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند شیرینی ها و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی نشاسته مانند فرنی، نان بدون سبوس، برنج و گندم، ماکارانی، لازانیا، آش رشته، فست فود، حلیم و شله زرد برای پیشگیری و درمان دیابت مفید و کمک کننده است.

 

 

وی مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را توصیه و تصریح کرد: اگر شخصی در مصرف میوه های خام‌ مشکل دارد می تواند باکمی شکر به صورت میوه پخته و کمپوت مصرف کند.

 

 

دکتر عظیمی با بیان اینکه مصرف دم کرده داروهای گیاهی مانند دمنوش دارچین یا شبدر در کاهش قند خون مفید و مؤثر است افزود: در مورد مصرف دمنوش دارچین باید دقت بسیار داشته باشیم زیرا اگر مزاج فردی گرم باشد و این دمنوش را مصرف کند می تواند آسیب رسان و حساسیت زا باشد.

 

 

 

وی به شخصی که پرسید مناسب ترین درمان برای رفع کیست دندان و عفونت دندان چیست؟ پاسخ داد: باید با یک دندانپزشک مشورت کنید ممکن است عفونت های دندانی با مصرف آنتی بیوتیک ها کنترل شود امّا دندانی که پوسیدگی دارد و دچار کیست شده راهکاری جز ترمیم و مداخله دندانپزشکی وجود ندارد.

 

 

دکتر عظیمی در پاسخ به فردی که فرزند ۳ ساله او به شدت بی قرار و بهانه گیر و در حال گریه کردن است آیا در طب سنتی ایرانی راهکاری برای آرام‌ کردن این کودک وجود دارد؟  گفت: شکایت بی قراری و بهانه گیری کودک یک علامت کلی است‌ که می تواند ریشه در خُلقیات‌ یک کودک داشته باشد یا اینکه دارای مشکل جسمی خاصی باشد.

 

 

وی تصریح کرد: باید مواردی که در بهانه گیری کودک تأثیر دارد بررسی شود از جمله اینکه آیا نمودار رشد کودک خوب است یا خیر؛ آیا سابقه بیماری خاصی دارد؟ آیا داروی خاصی مصرف می کند؟ اشتهای او در غذا خوردن چطور است؟

 

 

عظیمی گفت: در طب سنتی ایرانی سبک زندگی کودک بهانه گیر و بی قرار، متفاوت است؛ یکی از چیزهایی که موجب ایجاد بی قراری در کودک می شود مصرف تنقلات، شکلات و کاکائو است که طب سنتی ایرانی کودک را از مصرف این نوع تنقلات به دور می سازد و به او توصیه می کند تنقلات سالم و مقوی مانند بادام‌ زمینی، بادام درختی، پسته و نخود و کشمش و ... مصرف کند که با تغییر سبک زندگی کودک آرامش به زندگی او بر می گردد.

 

 


وی توصیه کرد: قبل از اینکه کودک خود را نزد متخصص طب سنتی ایرانی ببرید حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید تا در صورت وجود بیماری خاصی در کودک، مورد مداوا قرار بگیرد و چنانچه علت خاصی در مراجعه به متخصص اطفال وجود نداشت سپس از طب سنتی ایرانی کمک بگیرید.

 

 


دکتر عظیمی در پاسخ به فردی که سابقه سینوزیت داشته و در حال حاضر مدام  سردرد شدید می شود، ضمن اینکه ۶ ماه قبل به بیماری کرونا و بعد هم به کم اشتهایی مبتلا شده و ۴ ماه قبل هم نوزاد خود را به دنیا آورده گفت: سر درد می تواند علت های گوناگونی داشته باشد احتمالاً ناشی از سینوزیت باشد یا اینکه از نوع سردردهای پس از زایمان است؛ کم اشتهایی هم می تواند منشأ روحی و روانی، کمبود ویتامین ها در بدن و مشکلات گوارشی داشته باشد.

 

 


وی توصیه کرد: ابتدا به متخصص مغز و اعصاب برای کاهش سردرد و متخصص داخلی جهت رفع مشکلات کم اشتهایی و گوارشی مراجعه کنید سپس می توانید از درمان های طب سنتی هم در این راستا بهره مند شوید.

کد خبر 1027405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha