امام هادی(ع) بحران های فرهنگی جامعه را مدیریت کرد

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی گفت: مدیریت بحران های فرهنگی مانند فتنه خلق قرآن و ایجاد اعتدال مذهبی از مهمترین راهبردهای مذهبی امام هادی(ع) برای ایجاد انسجام اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین «حمیدرضا مطهری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) به تبیین و تشریح راهبردهای مذهبی امام هادی(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی پرداخت.

 

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که امام هادی(ع) اتحاد و اسنجام اسلامی را از ضروریات جامعه اسلامی می‌ دانستند، افزود: ایشان ضمن توصیه بر همگرایی، پرهیز از تفرقه و درگیری های بی حاصل بین پیروان مذاهب اسلامی را دارای اهمیت ویژه ای می‌ دانستند و برای تحقق آن برنامه ها و راهبردهای خاصی داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مطهری با بیان این که در این میان راهبردهای مذهبی ان حضرت دارای اهمیت بسزایی است و می‌ تواند الگوی مناسبی برای مسلمانان باشد، گفت: رعایت تقیه، تأکید بر امور مشترک مانند قرآن و سیره نبوی و نقد جریان های انحرافی از جمله این راهبردها به شمار می‌ رود.

 

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد : مدیریت بحران های فرهنگی مانند فتنه خلق قرآن، به کارگیری راهبرد دعا و انتقال مفاهیم دینی و تبیین جایگاه اهل بیت(ع) در قالب دعا، یک رنگی و اعتدال مذهبی از مهمترین راهبردهای مذهبی امام هادی(ع) برای ایجاد انسجام اسلامی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مطهری افزود: ایشان در مواجهه با افکار و اندیشه هایی که به اختلافات و جدایی های بین مذاهب اسلامی دامن می‌ زد، ضمن پایبندی به اصول اعتقادی شیعه، از انحرافات پیش گیری کرده، باورها و اندیشه های مخالف اسلام و تفرقه گرا را به نقد کشیده و انحرافات آنان را تبیین می‌ کردند.

 

در ادامه با بیان این که امام هادی(ع) همگان به ویژه شیعیان را از افتادن در دام باورهای مخالف وحدت نهی می‌ کردند، گفت: ایشان یاران خود را به برقراری ارتباط نیکو با مخالفان در جامعه و نیز رعایت اعتدال سفارش می‌ کردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امام هادی(ع)همچنین به مدارای شیعیان به عنوان یکی از عوامل ایجاد یک پارچگی مسلمانان توجه می‌ دادند و شیعیان را به تبعیت از امام خود در این باره دعوت می‌ کردند.

 

 

کد خبر 1027456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha