طبق روایت امام هادی(ع) اعتماد بدون تضمین و راستی آزمایی کار خلافی است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با توضیح پیرامون یکی از روایات امام هادی علیه السلام گفت: اعتماد بدون تضمین و راستی آزمایی کار خلافی است.

آیت الله احمد شیخ بهایی به مناسبت سوم رجب المرجب، سالروز شهادت امام هادی علیه السلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، با توضیح پیرامون یکی از فرمایشات آن امام همام، نکاتی یادآور شد.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: حضرت می فرماید«اِذَا کَانَ زَمانُ العَدلِ فیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرامٌ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءً حَتّی یَعلَمَ ذالِکَ مِنهُ و اِذَا کَانَ زَمانُ الجَورِ أَغلَبَ فیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لِأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِاَحَدٍ خَیراً ما لَم یَعلَم ذالِکَ منهُ/ هرگاه در جامعه، رعایت عدالت بیشتر از جور و ستم باشد؛ بد گمانی به مردم حرام است، مگر آن که از راه یقین محرز باشد؛ و، امّا اگر در برهه‌ای از زمان، ظلم و جور بر عدالت غلبه پیدا کند، خوش گمانی به همگان شایسته نیست جز آنجا که آدمی به نیک بودن شخصی علم و یقین دارد. (مستدرک الوسائل، ج. ۹ ص. ۱۴۶)

 

 

وی با بیان اینکه این روایت یک معیار برای محیط هایی اعم از محیط خانواده، کار و حتی عرصه بین الملل است؛ اظهار کرد: اکنون که در سطح بین المللی غلبه با ظلم و فساد است و با این همه فساد و ظلم و گمراهی که وجود دارد؛ این روایت اعتماد کردن به کشورهای دیگر و قول و قرارهای آنان را نهی می کند لذا برای مسئولین هشدار است که به هر کسی اعتماد نکنند مگر اینکه او را آزموده باشند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با تأکید بر اینکه اعتماد بدون تضمین و راستی آزمایی کار خلافی است؛ ادامه داد: بر اساس روایت فوق، وقتی ظلم و جور غلبه دارد اعتماد نکنید مگر راستی آزمایی کرده باشید لذا ما در تعامل با کشورها مشکل نداریم اما باید دقت کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه اما در جبهه خودی مانند جبهه مقاومت همه به یکدیگر اعتماد دارند و یا در میان بچه های جهادی که همه خوب هستند، اعتماد باید کرد و حالا اگر یک نفر را در میان آنان نشناختید باید به او اعتماد کنید مگر آنکه خلاف آن ثابت شود؛ افزود: گاهی محیط عوض می شود و مردم بنا را بر وفاداری و عدالت خواهی می گذارند مانند وضعیتی که در سال 57 بوجود آمد و مردم متحول شدند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زیارت جامعه کبیره که یادگار امام هادی علیه السلام است؛ تصریح کرد: حضرت با این زیارت، در حقیقت مردم را متوجه گذشته پرافتخار اسلام کردند.  

 

 

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که حضرت در طول 30 سال امامت خود انجام دادند، زنده نگه داشتن نام شهدا و ترویج و تبلیغ زیارت است؛ افزود: حُسن زیارت جامعه کبیره این است که از راه دور و نزدیک خوانده می شود و برای همه مشاهد مشرفه است.

 

 

آیت الله شیخ بهایی خاطرنشان کرد: این زیارت بندهای متعدد با آهنگ خاص دارد که نشان از فصاحت و بلاغت بالای آن است و رابطه ائمه با خدا و مردم، بندگی خدا، وظیفه مردم و... را تشبیه کرده لذا سفارش می شود مردم این زیارت را بخوانند.

کد خبر 1027570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha