یازده خصلتی که انسان را از افراد فرومایه دور می کند

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی به حق با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) ، یازده خصلت برای افراد فرومایه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی به حق  در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درمحل نمازخانه این مجموعه با تسلیت شهادت امام هادی (ع) به بخشی از زندگی‌نامه آن حضرت اشاره کرد و گفت: نام آن حضرت علی بن محمد و مشهور به امام هادی و علی النقی، است. پدر امام دهم ، امام جواد(ع) و مادرشان سمانه مغربیه یا سوسن وهادی و نقی از مشهورترین القاب آن حضرت است.

 

وی با بیان اینکه محل تولد آن حضرت صریا در نزدیکی مدینه است، یادآور شد:  در سالی که امام جواد همراه با همسرش، ام‌الفضل حج به جای آورد، امام هادی را در حالی‌که کوچک بود به مدینه آوردند و ایشان تا سال ۲۳۳ یا ۲۴۳ هجری قمری در مدینه زندگی می‌کردند. در این سال، متوکل ؛ امام هادی را به سامرا احضار کرد و در منطقه‌ای به نام عسکرتحت کنترل خود اقامت داد و ایشان تا پایان عمر دراین منطقه ماند.

 

حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با اشاره به روایت مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّه - کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد(فرومایه گردد)، از شرّ او آسوده مباش، اظهار کرد: در ابتدا باید به تعریف شخصیت بپردازیم ،  الگوهای معین و مشخص از تفکر، هیجان و رفتار یک فرد که سبک شخصی او را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زند، شخصیت افراد می‌نامند. به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب، پرحرف، درونگرا و برون‌گرا و ...استفاده می‌شود. 

 

وی به عوامل به وجود آورنده شخصیت اشاره و وراثت و محیط را از جمله این موارد برشمرد و یادآور شد: انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیامی‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. همچنین محیط نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت بر پایه داده‌های ژنتیکی افراد دارد.

 

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، مال دوستی و بخل‌ورزیدن، داشتن خصلت‌ها و عادت‌های بد، بدخویی، عهدشکنی، تغییر رفتار با بالا رفتن مقام و یافتن قدرت، پرشر و بی‌خیر، بی‌شرمی و بی‌حیایی، کینه‌ورزی درهنگام بخشش خود و ناسپاسی در عطای دیگران، آزردن کریمان و آزادگان و قساوت قلب را از نشانه‌های افراد فرومایه از دیدگاه روایات دانست و بر دوری از این گونه افراد تاکید کرد.

 

 

کد خبر 1027903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha