گره ازدواج مشکلات اقتصادی/ گزینه های طلاق موضوعات اجتماعی

در حالی که جوانان مسائل اقتصادی را دلیل تاخیر ازدواج خود عنوان می کنند که مسائل اجتماعی و فرهنگی اصلی ترین دلایل طلاق زوجین گلستانی به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ پول، کار، خانه، ماشین و تحصیلات از نگاه بسیاری از جوانان موانعی بر سر راه ازدواج به شمار می رود که این روزها با توجه به تورم روز افزون بزرگتر هم شده است.

 

رسیدن به چنین موقعیت هایی باعث می شود که بسیاری از جوانان در سنین بالا ازدواج کنند و این موضوع یعنی افزایش سن ازدواج علاوه بر مشکلات و آسیب های اجتماعی باعث کاهش میزان موالید و از آن سو حفظ جمعیت موجود کشور می شود.

 

براین اساس است که کارشناسان عنوان می کنند که جمعیت ایران رو به پیری می رود و تنها راهکاری که می تواند مرهمی بر این مهم باشد این است که سن ازدواج در کشور کاهش پیدا کند و در کنار آن نیز سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود.

 

*هشت سنت غلط ازدواج از نگاه مقام معظم رهبری

مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات، اسراف، هتل و سالن های پرخرج، به رخ کشیدن ثروت ها، خرید از مکان های معروف به گرانی و لباس عروس گران قیمت هشت سنت غلطی ازدواج از نگاه مقام معظم رهبری است که متاسفانه در جامعه ما رواج دارد و باید دستگاه های فرهنگی نسبت به تغییر در نگاه جوانان به ازدواج بیش از گذشته تلاش کنند.

 

در کنار این مسائل باید عدم آمادگی جوانان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی جدید که ازدواج به وجود می آورد را افزود و بسیاری از جوانان فاقد مهارت های لازم برای پایداری زندگی وارد عرصه جدیدی می شوند که گاهی ناآشنایی با این مسیر باعث بروز مخاطرات در طول زندگی آنها می شود و این مهم نشان می دهد که نظام آموزشی نتوانسته آنگونه که باید در این مسیر موثر عمل کند.

 

نگاهی به دلایل طلاق زوجین در مراکز مشاوره به این موضوع نیز صحه می گذارد، گرچه در ابتدای زندگی جوانان و یا خانواده های آنها به مسائل اقتصادی اهتمام بیشتری دارند ولی مسائلی که باعث بروز طلاق شده بیشتر به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مرتبط است گرچه امسال کرونا تغییراتی را در این معادله به وجود آورده است.

 

بنا به گفته حجت الاسلام «مهدی قاسمی»، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان در سال گذشته اعتیاد، عدم مسئولیت پذیری، دخالت اطرافیان، خیانت و بیکاری در مراکز مشاوره به عنوان اصلی ترین دلایل درخواست طلاق زوجین مطرح شده است ولی امسال زوجین عدم تسلط به اداره زندگی و عدم مسئولیت پذیری را جزو نخستین دلایل درخواست طلاق عنوان کردند.

 

این مهم نشان می دهد که در حالی که جوانان مسائل اقتصادی را دلیل تاخیر ازدواج خود عنوان می کنند که مسائل اجتماعی و فرهنگی اصلی ترین دلایل طلاق زوجین گلستانی به شمار می رود.

 

*افزایش سن ازدواج به مسائل اقتصادی مرتبط است

اما معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان بر این مهم نیز صحه می گذارد که یکی از نکات مثبت که منجر به افزایش سن ازدواج می شود مسائل اقتصادی است که برای ازدواج جوانان تاثیرگذار است.

 

همچنین حجت الاسلام قاسمی بر این بارو است که یکی از نکات که از نظر فرهنگی کم به آن پرداخت شده چشم و هم چشمی است و در مسائل ازدواج، جوانان قناعت ندارند و تلاش می کنند هر آنچه دیگران دارند داشته باشند و لذا از آنجا که نمی توانیم به اهداف که برای ازدواج مد نظر دارند برسند جوانان به سمت ازدواج نمی روند.

 

البته قوانین نیز برای تسهیلگری ازدواج در کشور وضع شده است، مثل بحث مسکن موقت برای جوانانی که ازدواج می کنند و فاقد شغل هستند، تسهیلات قرض الحسنه و کمیته های سامان ازدواج در شهرستان ها که با وجود اینکه چند سالی از عمر این قوانین می گذرد اما بخشی از آن به درستی اجرایی نشده است.

 

*کوتاهی دستگاه های فرهنگی در امر ازدواج

«محمدعلی محمدی نیک»، مدیرعامل مجمع ازدواج آسان جوانان مهر نیز بر ضرورت اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان تاکید دارد ولی با این وجود اذعان می کند که مجمع خیرین ازدواج جوانان برای حمایت از ازدواج جوانان بیکار ننشستند و در سال های اخیر اقداماتی را در دستور کار داشته است.

 

وی موانع ازدواج را در چند بعدی می بیند و می گوید علاوه بر مسائل اقتصادی باید به مباحث فرهنگی نیز در امر ازدواج توجه شود و دستگاه های فرهنگی آن چیزی که به عنوان تکلیف به آنها محول شده نتوانستند انجام دهند.

 

مدیرعامل مجمع ازدواج آسان جوانان مهر ابراز داشت: مدیریت اذهان عمومی برای ازدواج آسان از دیگر موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم و نیاز به یک جهاد فرهنگی در این زمینه است.

 

محمدی نیک بیان می کند که در قانون تسهیل ازدواج جوانان آن چیزی که باید اجرایی می شد اتفاق نیفتاد، دبیرخانه مجمع خیرین کشور را با چند رویکرد راه اندازی کردیم و به منظور آسان سازی ازدواج و مسائل فرهنگی چندین مرکز مشاوره راه اندازی شده است که به صورت رایگان به زوج های جوان مشاوره می دهد و کارگاه های آموزشی نیز برای آنان در نظر گرفتیم.

 

وی افزود: سند ساماندهی ازدواج جوانان نیز بر اساس پایش ملی در دستور کار قرار گرفته و به تبع آن استان گلستان به واسطه نگاه زیبا و نافذ مسئولان استانی نخستین استانی است که این سند را در برش استانی تدوین کرده است.

 

تلاش برای مجامع خیرین استان ها از دیگر اقداماتی بود که محمدی نیک بیان می کند در استان گلستان پیگیری شده است.

 

*قانون تسهیل ازدواج آسان جوانان روی کاغذ

اما آن چیزی که مسلم است در کنار ابعاد فرهنگی و اقتصادی نظام حاکمیتی نیز باید تلاش کند مشکلات پیش روی جوانان برای ازدواج به حداقل برسد.

 

لذا در قانون به موضوع تسهیل ازدواج جوانان تاکید شده است که به منظور توانمندسازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف است صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد کند.

 

همچنین در ماده دو این قانون دولت مکلف شده است که علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش بینی شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن پرداخت کند.

 

در ماده سوم قانون تسهیل ازدواج جوانان تأکید بر روش های انبوه سازی، کوچک سازی، ارزان سازی و استفاده از روش های نوین ساخت در امر مسکن، دولت مکلف است علاوه بر بهره مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی (انبوه سازی و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمین های دولتی یا زمینه ای اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را در اختیار زوج های جوان با اجاره مناسب قرار دهد.

 

همچنین براساس این قانون به هر یک از خانواده‌های جوان عضو صندوق که هیچ یک از زوجین اشتغال به کار یا منبع درآمدی نداشته باشند، حداکثر تا مدت دو سال پس از تاریخ ازدواج مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی به صورت قرض ‌الحسنه پرداخت می شود که البته بخش های مختلف این قانون تنها بر روی کاغذ باقی مانده است و شاید عملیاتی شدن چنین قوانین تضمین لازم را برای شروع زندگی در بین جوانان به وجود بیاورد.

 

کد خبر 1028005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha