توسعه فعالیت فرهنگی در زندان ها موجب ارتقای امنیت پایدار می شود/حرفه آموزی مورد توجه زندانیان باشد

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت:زندان بخشی از جامعه است؛ بخش فرهنگی زندان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه امنیت پایدار جامعه درگرو توسعه فعالیت فرهنگی در زندان ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امروز(28بهمن) در آئین آزادی و اکرام زندانیان جرائم غیرعمد و اهدای بسته های معیشتی و کلید یک باب منزل به خانواده زندانی در شهرستان بهشهر بیان کرد: حضور در این مجموعه که سه شهر بهشهر، گلوگاه و نکا را در بر دارد، باهدف اعطای کمک به زندانیان صورت گرفت، مسئولان و خیران در ستاد برگزارکننده هزینه برگزاری یادواره را امسال در این مسیر صرف کردند.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران با اشاره به بیانات مدیرکل زندان‌های استان مازندران که به مناسبت گرامیداشت میلاد دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت فاطمه (س) و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان« طرح کرامت فاطمی» با هدف آزاد سازی 42زندانی جرائم غیرعمد و اهدای کمک های معیشتی به خانواده زندانیان، افزود: خوشحالیم در مجموعه زندان‌های استان نظارت وجود دارد از این رو شاهد کمترین آسیب‌ها هستیم،هر کس در این حرکت انسانی شرکت کند، خیر بزرگی انجام داده است.

 

وی افزود: در کشورهای غربی بسیاری از آسیب‌ها در همین آسایشگاه‌ها در میان افراد سنین بالا وجود دارد نشان دهنده این است که به حقوق زندانیان سالمندان و حقوق بشر در کشور ما توجه می‌شود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به بیانات آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه، گفت: حاضریم مسئولان خارجی از زندان‌های ما بازدید کنند به شرط اینکه ما هم بازدیدی داشته باشیم تا ببینیم در کدام زندان‌ها حقوق بشر رعایت می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: بدانید که صدامیان بر سر بچه‌ها و اسیران بلاهای فراوانی می‌آوردند، دشمن حس انقلابی، ایثار و فداکاری که از برکات شهدا، اسرا و آزادگان نشات گرفته است را نمی‌پسندد.

 

امام جمعه ساری گفت: اگر اسرای عراقی در ایران خاطرات خود را نوشته باشند می‌توان فهمید ما با اسرا چطور برخورد می‌کردیم و در مقابل عراقی‌ها با اسرای ما چه کردند؛ این‌ها مدعیان دروغین غربی هستند، خاطرات اسرای ما باید به عربی ترجمه شود.

 

وی با اشاره به اینکه امروز هزینه برگزاری یادواره شهدا صرف رسیدگی به امور زندانیان شده، بیان کرد: باید عواطف انسانی و اخلاق اسلامی رعایت شود، خداوند در قرآن میفرماید نعمتی که به بندگان دادم از دستشان نمی‌گیرم مگر آنکه شخص خودش قابلیت نگهداری آن نعمت را نداشته باشد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با گریزی به زندان در دوران پهلوی اشاره و اذعان کرد: یک روزی ما یک کشور بزرگ ۳۶ میلیونی داشتیم آمریکا و مزدوران بر ما مسلط بودند منتها همه بی جرم  و جنایت زندانی بودند ولی در زندان اینجا افراد به‌خاطر تقصیرشان زندانی شدند .

 

خطیب جمعه ساری خطاب به زندانیان یادآور شد: سلب آزادی از شما به علت اتفاق افتادن یک سری از مشکلات بوده، حالا اگر شما خودتان را تغییر بدهید خدا هم بخشنده و مهربان است؛ در آموزه‌های اسلامی، موضوع عفو و گذشت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بنا بر معارف اسلامی، اگر کسی سهواً دچار خطایی شد یا حتی عمداً خطایی از او سر زد، اما پس از آن پشیمان شد، وظیفه‌ی دینی حکم می‌کند چنین کسی را عفو کنیم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تاکید کرد: هدف سلب آزادی از زندانیان مجرم نیست بلکه اولویت تغییر درونی زندانیان است تا خداوند دوباره لبخند کریمانه را به سوی آن‌ها روانه کند، اینجا محل تغییر است، بخش فرهنگی زندان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه امنیت پایدار جامعه درگرو توسعه فعالیت فرهنگی در زندان ها است.

 

وی با اشاره به اینکه زندانیان با تغییر باید از نو وارد جامعه شوند، گفت: از اینکه جمعی خیر و حامیان زندانی مشغول کمک هستند بسیار لذت‌بخش است، خوشحالیم اقدامات نو و تحولاتی در زندان های استان در حال انجام است، زندان اسارت‌گاه نیست بلکه محل تغییر است، باید در این مکان برای فرداها آماده شد و تصمیم به تغییر گرفت. حرفه آموزی مورد توجه جدی زندانیان باشد تا حین بازگشت مجدد به جامعه برای کسب درآمد با مشکل مواجه نشوند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد رفتارهای خوبی از زندانیان باشیم به نحوی که قوائد و مقررات را رعایت کنند خوشحالیم که امروز با رضایت یک اولیای دم فردی از پای چوبه دار با حکم قصاص بخشیده شد این فرد هم باید به یک بانی خیر تبدیل شود، زندانیان در زندان باید خودسازی کنند.

کد خبر 1028161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha