ترویج پرداخت زکات نیازمند فرهنگ سازی است

آیت الله عابدینی گفت: فرهنگ سازی در حوزه زکات امری مهم است و همه برای این معنا بسیج هستند و این فرهنگ سازی باید اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در جلسه شورای زکات استان که امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن) در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد، بیان کرد: زکات قطعه ای از نقشه جامع دین است، زکات با تقوا و نماز مطرح می شود و اگر دکمه لباس ما مشمول زکات باشد، نماز ما باطل است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: اگر همه شب ها به نماز و روزها به روزه و همه مال خود را در راه خدا بدهیم، ولی ولایت و امامت در کار ما نباشد ذره ای ثواب نخواهیم برد و ولایت ستون نماز است و اگر نماز نبود ساختمان دین فرو می ریزد.

 

وی اعلام کرد: کسانی که باید پرداخت زکات داشته باشد در واقع این مالی که باید به عنوان زکات پرداخت کنند امانتی نزد آنها است

که باید ادا شود.

 

آیت الله عابدینی تأکید کرد: ظرفیت های موجود و سرمایه های خدادادی آنقدر هست که ما نباید کمبود فقیر داشته باشیم، در استان قزوین هم به لحاظ کشاورزی ظرفیت های بالایی وجود دارد که ان شاالله همه ظرفیت ها را فعال کنیم.

 

وی گفت: زکات شجره طیبه است، شجره به معنای درخت است و چند درخت در کنار هم باغ و چند باغ کنارهم جنات را تشکیل می دهد و در دنیا باید زمینه ساز بهشت باشیم و زکات، نماز، حج ابراهیمی، جهاد در راه خدا، صله رحم، وحدت، محبت، امر به معروف هرکدام شجره ای هستند که در کنار هم جنات را تشکیل می دهند و در همین دنیا می توانیم رایحه بهشت به مشام مردم می رسانیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین توضیح داد: بحث مهم دیگر فرهنگ سازی در حوزه زکات است و همه برای این معنا بسیج هستند و این فرهنگ سازی باید اتفاق بیفتد.

 

در ادامه نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قرآن کریم ۳۲ آیه در خصوص زکات وجود دارد و از حضرت علی (ع) تأسی می جوییم که در حال رکوع هم به فکر پرداخت زکات بودند.

 

«فاطمه محمدبیگی» افزود: در سال ۸۴ قوانین زکات فقط به شکل نهادهای مردمی یا زیرنظر علما بوده و در سال ۸۴ پیشنهادی به مجلس مطرح می شود و ۶ سال طول می کشد و تبدیل به قانون می شود و از سال ۹۰ زکات به شکل قانونی و حقوقی بررسی شده و برای اجرا ابلاغ می شود.

 

وی اضافه کرد: از وقتی زکات قانون شده زیرساخت های اجرا محکم شده و از وقتی به کمیته امداد محول شده با شاکله خوب و محکمی بحث اخذ زکات در موضوعات متنوع ترتیب داده شده و هدف مجلس این بوده هم احیا و هم ترویج این فریضه را داشته باشد و آمار نشان می دهد استان های مختلف عملکردهای مختلفی داشتند.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما معتقد هستیم در حکومت اسلامی اگر بخواهیم یکی از ارکان ها را برای حاکمیت اسلامی نام ببریم یک مورد ساماندهی زکات است که باعث برکت مال و تزکیه روح زکات دهنده می شود و اگر در بین مردم زکات ترویج کنیم، سنت الهی، برکت الهی و جوشش نعمت الهی در کشور بیش از پیش خواهد بود.

 

وی اعلام کرد: در سخت ترین شرایط اقتصادی بحث جمعیت آوری مطرح است و همچنین در سخت ترین شرایط پرداخت زکات عنوان می شود زیرا راه برون رفت از مشکلات و سختی بحث جمعیت و زکات است.

 

محمدبیگی خاطر نشان کرد: اگر جمعتی نباشد به چه کسانی می خواهیم خدمت کنیم و اگر زکات جمع نکنیم چگونه دنبال تزکیه روحی و مالی باشیم و روحیه ایثار را ترویج دهیم زیرا کسی که از مال خود بگذرد فردا می تواند برای نظام اسلام از جان خود بگذرد.

 

 

کد خبر 1028402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha