بروکسل با هیاهوی جهان غرب به ویژه آمریکا همراه نشود

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران–بلژیک گفت: روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران با بلژیک در سطحی است که انتظار می‌رود بلژیک با هیاهوی جهان غرب به ویژه آمریکا همراه نشود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ورونیک پتی، سفیر بلژیک در تهران با محمود احمدی بیغش رئیس گروه دوستی جمهوری اسلامی پارلمانی ایران - بلژیک در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

 

محمود احمدی بیغش با یادآوری سابقه دوستی و مراوادت 130 ساله جمهوری اسلامی ایران و بلژیک و تعاملات تاریخی دو کشور در حوزه های مختلف گفت: افق روشن فیمابین کشورها بستگی به سابقه همکاری و تعاملات آنها دارد و مناسبات دو کشور فضای تقویت تعاملات را حائز اهمیت کرده است.

 

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – بلژیک تشکیل گروه های دوستی پارلمانی در دوره یازدهم را خواستگاه جدی برای تقویت سطح تعاملات دانست و خواستار تقویت و تحکیم روابط در سطح گسترده با بلژیک شد.

 

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی همکاری های پارلمانی بین دو کشور را تسهیل کننده همکاری دولت ها دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی آماده همکاری در بخش های مختلف پارلمانی میان کمیسیون های تخصصی و گروه های دوستی پارلمانی  با بلژیک است و از هرگونه همکاری در مسیر ارتقا مراودات فیمابین استقبال می کند.

 

این نماینده مجلس با اشاره به قانون کنوانسیون مزایا و مصونیت های سازمان های تخصصی ملل متحد تصریح کرد: سازمان های بین المللی در اجرای برنامه ها و وظایف خود دارای مصونیت هستند که این موضوع شامل دیپلمات ها نیز می شود و انتظار می رود که بلژیک نیز با جامعه جهانی و سازمان های تخصصی و دیپلماتیک همراه باشد.

 

 وی با اشاره به دستگیری و بازداشت "اسدی" دیپلمات ایرانی در این کشور متذکر شد: روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران با بلژیک سطحی از انتظار را مدنظر دارد و انتظار می رود با هیاهوی جهان غرب به ویژه آمریکا همراه نشود.

 

احمدی بیغش در ادامه این گفتگو تأکید کرد: 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و بلژیک می توانند با گذر از نگرش های پیرامونی، مناسبات خوبی را تجربه کنند و به ضرورت عمق بخشیدن به توسعه مناسبات و تعاملات، سطح مراودات 2 جانبه را بیش از پیش افزایش دهند.

 

در ادامه این دیدار، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور نیز با اشاره به حضور فعال نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی، تقویت روابط پارلمانی میان زنان مجالس ایران و بلژیک را متذکر شد. وی خواهان گشودن سرفصل جدیدی در حوزه مسائل فرهنگی ـ اجتماعی و همچنین تقویت ورزش زنان 2 کشور شد.

 

سوءتفاهمات جمهوری اسلامی ایران از بلژیک قابل حل و فصل است

 

ورونیک پتی، سفیر بلژیک در تهران، با اشاره به همکاری تاریخی دو کشور در زمینه گمرک و مالیات، از دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران در دوره یازدهم ابراز خشنودی کرد و گفت: همواره ارتقا مراودات در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری با مشارکت پارلمان ها، روند رو به رشدی داشته است و 2 کشور همچون گذشته می توانند به تعاملات فیمابین سرعت دهند.

 

 وی با یادآوری ظرفیت گروه های دوستی پارلمانی آن را مقدمه ای برای تعاملات بیشتر دولت ها، ابراز امیدواری کرد که از  کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور بتوانند به تحکیم روابط بپردازند.

 

ورونیک پتی با تاکید بر حمایت کشورش از دیپلماسی سیاسی، رفع سوءتفاهمات جمهوری اسلامی ایران از بلژیک را قابل حل و فصل خواند و تقاضای تجدیدنظر برای دیپلمات ایرانی آقای اسدی را  فرصتی برای رفع مشکل بوجود آمده دانست.

 

در این دیدار آقای رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و از اعضا گروه دوستی پارلمانی کشورمان نیز حضور داشتند که با توجه به مباحث مطروحه به طرح دیدگاه خود پرداختند

کد خبر 1028558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha