لیلة الرغائب فرصت ناب دعا و استغفار

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به فضیلت های لیلة الرغائب گفت: علاوه بر اعمالی که مربوط به چنین شبی است، نباید در این شب فرصت استغفار و آرزوهای دست یافتنی را از دست داد.

حجت‏ الاسلام والمسلمین « سعید روحانی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، در پاسخ به این سوال که چرا اولین شب جمعه ماه رجب، لیلة الرغائب نام گرفته است، گفت: رغائب جمع رغبت است و به معنای میل و تمنی و آرزوست، و در معارف دینی ما سعی شده است که به مناسبت‌های مختلف، بندگان خدا و انسان‌ها را به سمت خداوند دعوت کند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: ماه رجب، ماه عبادت، بندگی، اعتکاف، تضرع و توجه به سمت خداست و حکمت لیلة الرغائب این است که زمینه‌های ماه مبارک شعبان و رمضان در دل انسان فراهم شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان این که رجبیون کنایه از بندگان خاص خداست، تصریح کرد: اولین پنج‌شنبه شب ماه رجب را لیلة الرغائب نامیده اند تا انسان از همین  حالا خود را برای دستیابی به آرزوهای خود آماده کند و از خدا بخواهد تا به امید و آرزوهایش برسد.

 

وی با بیان این که نیت، روح اعمال است، افزود: در لیلة الرغائب مهم روح اعمال و توجه قلبی است، به طوری که باید نیت‌های خود را خالص کنیم.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: متأسفانه ما به جسم بیشتر توجه می‌کنیم در حالی که از نیت که روح اعمال است، غفلت داریم.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به این سوال که بهترین آرزو در لیلة الرغائب چیست، تاکید کرد: هر فردی در شرایط و موقعیت خاص خود قرار دارد و می‌تواند آرزوی دنیوی و یا آخروی داشته باشد، ولی برخی آرزوها نیز جمعی است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم  در خصوص فضیلت لیله الرغائب افزود: در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر می شوند و ساکن زمین می شوند و پیغام آورنده بر نیت های پاک بندگان خداوند هستند. بنابراین ضمن تاکید بر اعمالی که مربوط به چنین شبی است، نباید در این شب فرصت نیت و خواسته های به حق و آرزوهای دست یافتنی را از دست داد.

 

وی در پایان افزود: در روایات آمده است که زمانی که برای خود دعا می‌کنید، برای همه آرزومندان دعا کنید؛ فلسفه دعاها و آرزوها این است که همدلی و همزبانی مردم که رهبر معظم انقلاب (مد ظله) بر آن تأکید داشتند، زیاد شود.

 

 

کد خبر 1028763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha