مصدومیت ۴۳ نفر در زلزله/آسیب ۷۰ درصدی منازل

پناهی گفت: بیش از ۷۰ درصد منازل شهروندان آسیب دیده و حدود ۱۰ درصد خانه ها در این شهر غیر قابل استفاده هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، زلزله ای بسیار شدید به قدرت ۵/۶ دهم ریشتر در ساعت ۲۲:۰۵:۳۴ شب گذشته شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

شدت زلزله به گونه ای بود که بیشتر مردم شهرهای یاسوج و سی سخت با ترک منازل خود به کوچه و خیابان پناه آوردند.

 

***عبدالحمید پناهی در زمینه آخرین وضعیت زلزله در شهرستان دنا، گفت: در حال حاضر شهر سی سخت به ۹ قسمت تقسیم شده که با تیم هایی از بنیاد مسکن، هلال احمر، شهرداری در حال برآورد خسارت هستیم .

فرماندار شهرستان دنا اظهار کرد: هم اکنون نهادهای خدمات رسان و گروه های جهادی در حال توزیع چادر، پلاستیک و مواد غدایی بین شهروندان هستند.

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد منازل شهروندان آسیب دیده و حدود ۱۰ درصد خانه ها در این شهر غیر قابل استفاده هستند.

پناهی ادامه داد: کمپ محل استقرار برای شهروندان نیز در نظر گرفته شده، اما متاسفانه شهروندان از کمپ استقبال نمی کنند و قرار شد بین این افراد چادر تقسیم شود.

فرماندار شهرستان دنا در زمینه اینکه در حال حاضر مردم چگونه اسکان داده شده اند هم گفت: اکثر شهروندان به خانه فامیل و اقوام پناه برده اند، برخی از شهروندان نیز که در حال حاضر حضور دارند ما نیز در کنار آنها هستیم و در حال پیگیری هستیم که به این افراد چادر تحویل داده شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت آب، برق و گاز در شهر سی سخت گفت: بامداد امروز بین ساعت چهار الی پنج صبح گاز شهر سی سخت وصل شد، اگر جای هم قطع است اطلاع رسانی کنند تا ما سریع بررسی و صل کنیم.

پناهی با اشاره به اینکه آب و برق نیز در همان ساعت اولیه وصل شد، در زمینه روستاهای اطراف شهر سی سخت که تحت شعاع زلزله قرار گرفته اند، گفت: حدود ۳۵ الی ۴۰ روستا نیز داریم که دارای خسارات جزئی هستند.

 

***محمد نصیری راد با بیان اینکه قبل از وقوع زلزله هواشناسی هشدارهای لازم را در خصوص سامانه بارشی اعلام کرده بود، گفت: همکاران راهداری آمادگی لازم جهت مواجهه با این سامانه داشتند، از طرفی تجهیزات در محورهای یاسوج سی سخت، یاسوج به اقلید و یاسوج به شیراز پیش بینی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در محورهای مواصلاتی مشکلی وجود ندارد و همکاران آماده رفع مشکلات احتمالی هستند.
 
نصیری راد در ادامه به بدون مشکل بودن محور یاسوج به سی سخت اشاره کرد و گفت : از مردم تقاضا داریم برای کمک‌رسانی ها از تردد غیر ضروری در مسیر یاسوج به سی سخت پرهیز کنند.
 
وی گفت: آمادگی کامل جهت هرگونه حوادث ناشی از زلزله و بارش وجود دارد.
 
 

 

***مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در شهر سی سخت، گفت: از دقایق نخست تیم ها به حالت آماده باش درآمد و نشست شورای بحران در شهر سی سخت تشکیل شد و تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شده و ارزیابی در روستاها انجام گرفته و در این راستا تعدادی از خانه های هلال احمر در اختیار مردم قرار داده شد.

جهان‌بین گفت: بارگیری ها به مناطق شهرستان دنا اعزام شد، در شرایط حاضر شهر سی سخت به ۱۰ محله تقسیم شده و افراد طبق شناسنامه امدادی با مراجعه به انبارهای هلال احمر اقلام در اختیار آنها قرار می گیرد.
 
وی افزود: چادر از طریق همکاران به مردم تحویل داده می شود، از طرفی مردم هم برای چادر مراجعه می کنند.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چادر باید طبق دستورالعمل ها و برای کسانی که آسیب دیده ند تحویل داده می شود .
 
وی یادآور شد: برای سرعت عمل شهر سی سخت محله بندی شده و تیم های امدادی از مناطق مختلف افزایش پیدا کرده است.
 
 
 
***کولیوند گفت: تاکنون ۴٣ نفر شامل چهار نفر در سمیرم و ٣٩ نفر در شهرستان دنا دچار مصدومیت شده‌اند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برخی از اردوگاه‌های گردشگری در شهر سی‌سخت دچار خسارت شده‌اند.
 
مجید صفایی افزود: کارشناسان ارزیاب برای بررسی خسارات وارده به آثار تاریخی شهرستان دنا به منطقه اعزام شده‌اند.
 
سخنگوی جمعیت هلال احمر کشور نیز گفت: دیشب مکان های سرپوشیده ای را برای زلزله زدگان فراهم کردیم، ولی اکثر خانوارها در ماشین های خود در کنار منازل شب را به صبح گذرانده اند.
 
 
 
***روابط عمومی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد، نظر به وقوع زلزله دیشب، به اطلاع می رساندکلیه ادارات شهرستان دنا به استثنای واحدهای عملیاتی امروز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه تعطیل و کارکنان ادارات شهرستان بویراحمد نیز با دو ساعت تاخیر در محل کار حاضر باشند

 

 

***فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کهگیلویه و بویراحمد اعلام آمادگی کرد، سپاه های استان های همجوار نیز آمادگی خود را اعلام کرده اند.

فرماندها سپاه قمر بنی هاشم استان چهارمحال و بختیاری طی گفت‌وگوی تلفنی با فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی برای اعزام تیم‌های ارزیاب سپاه و بسیج به مناطق هم‌مرز استان جهت ارزیابی و در صورت‌ نیاز کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه خبر داد.
 
 
 
***علی رستخیز نیز گفت: مدارس، پايگاه امداد و نجات و استقرار مردم زلزله زده «سي سخت» كهگيلويه و بويراحمد شد

🔹معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در پي وقوع زمين لرزه ٥/٦ ريشتري شب گذشته در شهر سي سخت، استان كهگيلويه و بويراحمد، سريعا ستاد بررسي خسارات احتمالي به فضاهاي آموزشي تشكيل شد.

🔹وی ادامه داد: تيمي از مهندسان فني و نظارت اداره كل نوسازي مدارس استان كهگيلويه و بويراحمد با مديريت مديركل استان و معاون فني سازمان نوسازي مدارس كشور تشكيل شد.

🔹رستخیز افزود: با توجه به شرايط جغرافيايي شهر سي سخت كه در دامنه كوه دنا از رشته كوه هاي زاگرس قرار گرفته و همچنين وجود برخي روستاهاي پراكنده و عشايري در دامنه اين كوه ها، مقرر شد تا بررسي ميداني دقيق و كارشناسي از تمامي مناطق انجام شود.

🔹معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنين از ابتداي وقوع اين زمين لرزه، مدارس به لحاظ داشتن استحكام كافي در برابر زلزله و حوادث غيرمترقبه به محل اسكان مردم و نيروهاي امدادي تبديل شدند.

🔸شايان ذكر است، مدارسي كه در سال هاي اخير در كشور ساخته شده در برابر زلزله و حوادث غير مترقبه ايمن بوده و ايستايي خود را حفظ مي كند، لذا تيم هاي امدادي و استقرار موقت مردم در مدارس انجام مي شود.

 
 
 
***پس از وقوع زلزله ۵/۶  ریشتری شب گذشته شهر سی سخت چهار  زمین لرزه دیگر رخ داده است.

این پس لرزه ها همچنان ادامه دارد و دستگاه های خدمات رسان نیز در منطقه مستقر هستند.

پس لرزه اول در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه به بزرگی ۵/۶ ریشتر بوده است.

پس لرزه دوم ۱۴ دقیقه بعد در ساعت ۲۲ و ۱۴ دقیقه رخ دقیقه به بزرگی ۲/۵ ریشتر و در عمق هشت کیلومتری رخ داده است.

پس لرزه سوم در ساعت ۲ و ۳۱ دقیقه بامداد در مقیاش ریشتر ۲/۶ بوده و در عمق هشت کیلومتری رخ داده است.

پس لرزه چهارم نیز در ساعت ۲ و ۴۷ دقیقه بامداد به بزرگی ۲/۶ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری بوده است.

پس لرزه پنجم نیز در صبح امروز ساعت ۶ و ۵۰ دقیقه به بزرگی ۳/۶ ریشتر و در عمق هشت کیلومتری بوده است.

 

---
کد خبر 1028784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha