استان کرمان نیاز به مراقبت و محافظت بیشتری در برابر ویروس کرونا دارد

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: گفت: متاسفانه شرایط همه گیری در استان رو به نامطلوب شدن می رود و در همه استان نیاز به مراقبت، محافظت و دقت بیشتری از طرف مردم و همچنین خدمات بیشتری از طرف مسئولین و جامعه پزشکی احساس می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر افشین اسدی جمعه شب (1 اسفند) در برنامه مجازی «مطب در خانه» در خصوص اینکه آیا کسی که کرونا بگیرد باز هم مبتلا می شود؟ توضیح داد: ابتلای به کرونا تضمینی بر عدم ابتلای مجدد نیست؛ هرچند کمتر از 3 ماه موارد کمی دیده شده اما ابتلای مجدد به کرونا بخش مهمی از مراجعین کلینیک های کرونا را تشکیل می دهد.

 

 

 

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان افزود: لذا از آنجایی که بدن در معرض یک حمله شدید بوده و بهبود پیدا کرده اما زمان زیادی برای بازیابی می خواهد و بسیاری از علائم مانند حس چشایی، علائم تنفسی و غیره تا مدت ها باقی می مانند.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید «برای کسی که کرونا گرفته ماهی پلو خوب است؟» گفت: در زمان ابتلای به کرونا بهترین غذاها آش ها و سوپ ها اعم از سوپ جو، سوپ جوجه و سوپ ماهیچه است.

 

 

 

اسدی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه اگر یک نفر کرونا بگیرد و ریه او درگیر شود، پیشرفت درگیری ریه به سرعت است؟ و چطور طی سه روز درگیری ریه یک نفر به 70 درصد رسیده است؟ یعنی زمانی ریه درگیر شود، فرد متوجه نخواهد شد و علائمی ندارد؟ بیان کرد: در بسیاری از مواقع به خصوص در نوع کرونای انگلیسی، علائم تنفسی به سرعت رشد و ابتلای سختی را ایجاد می کند.

 

 

 

وی ادامه داد: قاعده مشخصی برای سرعت این ابتلا وجود ندارد چه بسا در هفته دوم و یا حتی بعد از سپری شدن دوره انتقال، عوارض شدیدی را شاهد باشیم لذا بهتر است که اگر مشکل اکسیژن خون و یا مشکلات تنفسی داشتیم خیلی سریع میزان ابتلا را مشخص کرده و اقدامات دارویی پیشگیرانه را شروع کنیم.

 

 

 

این پزشک در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «آیا کرونا انگلیسی در کرمان هم دیده شده است؟ و آیا علائم و شدت این بیماری بیشتر از کرونای چینی است؟» بیان کرد: کرونای انگلیسی چند برابر قدرت سرایت و شدت ابتلای بیشتری را از خود نشان داده به خصوص در ابتلاهای تنفسی و ریه بسیار مهلک است لذا اقتضاء می کند که بسیار و بیشتر از گذشته رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و شلوغی، تهویه مناسب محیط، بهداشت دست و بهداشت عمومی را رعایت کنیم.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که 3 روز سرما خورده و دکتر گوش و حلق و بینی به او یک بسته قرص آزیترومایسین 250 تجویز کرده است؛ روز اول سوزش پشت حلق داشته و روز دوم بهتر شده اما سردرد دارد و روز سوم هم کمی سرفه می کند؛ افزود: به هر حال در دوران کرونا، علائمی که خیلی هم شبیه به علائم سرماخوردگی است را با سهولت برخورد نمی کنیم و ترجیح می دهیم حالا که بحمدالله شرایط انجام تست در کشور، استان ها و شهرها فراهم است، در یکی از مراکز ارجاع کرونا این بررسی انجام شود؛ در بسیاری از مواقع به خصوص در افراد سالم علائم خفیف است اما باید از عدم ابتلای به کرونا مطلع باشید تا مراقب اطرافیان خود بیش از پیش باشید.

 

 

 

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کسی که کرونا گرفته آیا باید تست قند بدهد؟ و اینکه به دیابت مبتلا می شود؟ اظهار کرد: افراد دارای دیابت بیشتر به کرونا مبتلا می شوند و ابتلای سخت تری دارند و جزو گروه های در معرض خطری هستند که نسبت به آن ها دقت بیشتری می کنیم و همچنین خود این افراد هم باید بسیار مراقبت کنند و این افراد، در کنار افراد دارای فشار خون، مادران باردار و افرادی که به بیماری های سخت و بیماری های سیستم ایمنی بدن، قلبی و تنفسی مبتلا هستند، قرار می گیرند اما اینکه کرونا باعث دیابت شود تاکنون چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

 

 

 

وی در خصوص وضعیت شهرستان کرمان از نظر رنگ بندی، گفت: متاسفانه شرایط همه گیری در استان رو به نامطلوب شدن می رود و در حال حاضر در سیرجان موقعیت بغرنجی را شاهد هستیم و همچنین شهرستان های بافت، شهربابک و بردسیر شرایط خوبی ندارند؛ در مجموع در همه استان نیاز به مراقبت، محافظت و دقت بیشتری از طرف مردم و همچنین خدمات بیشتری از طرف مسئولین و جامعه پزشکی احساس می شود.

کد خبر 1029178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha