لازمه اقتدار در آب‌های آزاد، داشتن ساختار دفاعی قوی است

خوئی بیان کرد: توجه به تحولات و حوادث دریایی از قبیل جنگ‌ها و مخاصمات بر سر منافع آبراه‌ها امروز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «آوای قانون» رادیو گفت‌وگو در خصوص جنگ تنگه ها و توقیف نفتکش ها و مغایرت آن با حقوق بین الملل با دکتر الناز خوئی دکترای حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

الناز خوئی یک مقدمه از مخاصمات دریایی ارائه کرد و گفت: توجه به تحولات و حوادث دریایی از قبیل جنگ ها و مخاصمات بر سر منافع آب راه ها امروز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است به طوری که توجه جامعه جهانی را از منظر مقررات حقوق بین الملل به خود جلب کرده است.

وی با تصریح بر اینکه کشورهای شبه جزیره ای بستر مناسبی برای پیشرفت و رشد دارند، اظهار کرد: البته این امر همه کشورهای شبه جزیره ای را در بر نمی گیرد زیرا سرمایه کشورهای شبه جزیره کوچک طعمه ای برای کشورهای قدرتمند در عرصه دریا است. لازمه اقتدار در آب های آزاد، داشتن برنامه مشخص و دارای یک ساختار دفاعی قوی است که متأسفانه کشورهای ضعیف فاقد این ساز و کارها هستند.

دکترای حقوق بین الملل با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل عدم وجود تجهیزات کنترل دریایی تردد کشتیرانی در دریاها غیر قابل رصد بود، بیان کرد: این امر سبب می شد مخاصمات و درگیری های دریایی بسیار بیشتر از امروز باشد زیرا امنیت دریایی برای کشتی رانی فراهم نبود.

وی با بیان اینکه با پیشرفت دریایی، تهدیدات مکانیزم دزدان دریایی ابعاد تازه تری به خود گرفته است، عنوان کرد: حضور شناورهای دریایی تبدیل به اهرم قدرت و تحمیل اراده شده است. اهمیت مخاصمات دریایی به حدی است که توانسته است سرنوشت امنیت، صلح و ثبات جنگ های منطقه ای و جهانی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس از آمریکا برای اسکورت کشتی و نفت کش های خود اظهار کرد: اهمیت حفظ امنیت خلیج فارس یک موضوع راهبردی است زیرا 70 درصد نفت مورد نیاز آمریکا، 25 درصد نفت اروپای غربی و 60 درصد نفت ژاپن از طریق منابع نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین می شود.

وی عبور بی ضرر و عبور ترانزیتی را دو مفهوم در خصوص عبور کشتی ها از تنگه ها عنوان کرد که در قوانین بین الملل مورد اشاره قرار گرفته است و گفت: عبور بی ضرر یک مفهوم در کنفوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها است که به کشتی ها اجازه عبور از آب های سرزمینی کشور دیگر بر اساس محدودیت های خاصی مانند برقراری امنیت کشور ساحلی را می دهد.

الناز خوئی در ادامه به توقف کشتی کره جنوبی در آب های ایران اشاره و بیان کرد: این کشتی اخطارهای متعددی را دریافت کرده است اما به آن‌ها بی توجه بوده است و حتی اقدام به آزادسازی مواد آلاینده در آب های منطقه کرده است. در این شرایط کشتی کره جنوبی مرتکب نقض اصول حاکم بر عبور بی ضرر بوده است و این حق را برای ایران ایجاد کرده است که کشتی را متوقف کند.

کد خبر 1029514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha