پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه خانه سدکلان ملایر

ستوده با بیان اینکه خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد ۵۷۳ میلیارد ریال پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: همچنین تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

«منصور ستوده » به خبرنگار شبستان گفت: ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد ۲ هزار میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است.

 

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان افزود: شهریور امسال تیمی از دفتر نظارت و بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور از تصفیه خانه ملایر بازدید کرد تا مقدمات بهره‌برداری تجاری از این طرح تهیه شد.

 

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری شرکت آبفا و سرمایه گذار، آزمایش کیفی تصفیه خانه آب نیز انجام گردید و با توجه به مطلوب بودن کیفیت آب، تصفیه خانه درحال شروع بهره‌برداری تجاری است.

 

ستوده اظهار داشت: ۱۲ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود که تاکنون با هزینه کرد ۵۷۳ میلیارد ریال ۳۷ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

 

وی افزود: تست بهره‌برداری، کنترل نشت و ضد عفونی با کُلر طرح خط آبرسانی آب به ملایر صورت گرفت و برای یک کیلومتر باقی مانده از این طرح در داخل شهر نیز پیمانکاران ساخت شیرآلات و اجرا از طریق مناقصه انتخاب شدند.

 

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: برق رسانی به طول ۲۶ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است و با توجه به ناپایداری برق در برخی نقاط مقرر شد شرکت برق نسبت به ۲ مداره کردن آنها بطول 8 کیلومتر اقدام کند.

 

ستوده مجموع اعتبارات هزینه شده سامانه آب شرب ملایر شامل سد کلان با ۱۰۰ درصد پیشرفت ۷۵۸ میلیارد ریال، خط آبرسانی با بیش از ۹۰ درصد ۵۷۳ میلیارد ریال و تصفیه خانه آب شرب با ۹۵ درصد پیشرفت حدود ۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.

 

مدیرعامل آب ‌منطقه‌ای استان همدان ضمن اشاره به صدور مجوز تضمین نامه 337 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سد گرین نهاوند گفت: در صورت اجرای طرح سابق سد گرین، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد.

 

وی ادامه داد: در گذشته قرار بود سد گرین با حجم مخزن 40 میلیون مترمکعب ساخته شود تا بتواند 118 میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند، اما طرح مذکور چند مشکل داشت؛ یکی از نکات مهم این بود که اگر این سد با آن شرایط و حجم ساخته می‌شد، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد. دیگر اینکه  این امکان وجود داشت که آب از کارست‌های کوه‌های گرین فرار کند و خارج شود.

 

ستوده ادامه داد: بنابراین بررسی وضعیت و اجرای سد را مجدد در دستور کار قرار دادیم، مقرر شد مشاور در طرح سد گرین بازنگری کند و سد با حجم بدنه و حجم مخزن کوچکتری ساخته شود تا این مشکلات را نداشته باشد. خوشبختانه یکی از مشاوران خوب در این پروژه انتخاب شد. مطالعات بازنگری سد انجام شد و سد با مولفه‌های جدید تعریف شد.

 

وی افزود: مولفه‌های جدید که شامل حجم مخزن 10 میلیون متر مکعبی با حجم تنظیمی 22.1 میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت است و همینطور سیستم انحراف که در طرح قبل تونلی به طول تقریبی یک کیلومتر بود اما در طرح جدید سیستم انحراف کالورت بتنی بطول تقریبی 350 متر می‌باشد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: پس از اتمام مطالعات؛ در پی سرمایه‌گذار و تضمین دولت برای پرداخت بودیم. به همین علت به موازات تلاش برای جذب سرمایه‌گذار جهت جلوگیری از متوقف شدن پروژه و همچنین کسب پیشرفت فیزیکی، پیمانکار انتخاب شد. در نهایت از طریق سه بانک عامل شرکت سازآب کیان پاد به عنوان پیمانکار و بانک‌های کشاورزی، صادرات و تجارت به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه انتخاب شدند.

 

به گفته وی: پیش از این تضمین نامه مجوز ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت 1387 برای پروژه سدگرین با رقم 337 میلیارد تومان از طرف معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شد.

کد خبر 1029663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha