رایزن فرهنگی که فعالیت هایش تیتر اول روزنامه‌های پاکستان بود

تلاش‌های شهید رحیمی باعث شده بود فعالیت‌های خانه فرهنگ ایران در مولتان تیتر اول روزنامه‌های اردو زبان شود و حضور رجال سیاسی پاکستان در مراسم‌هایی که شهید برگزار می کرد، موجب تعجب همه شده بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روز گذشته سالگرد شهادت «شهید سیدمحمدعلی رحیمی» رایزن فرهنگی ایران در مولتان و لاهور پاکستان بود.

شهید سید محمد علی رحیمی در ۱۹ تیرماه ۱۳۳۶ در شهر اهواز متولد شد. در همان سنین کودکی به دلیل شغل پدر ساکن تهران شد. از نوجوانی فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی خود را آغاز نمود و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در مراکزی مانند کمیته انقلاب اسلامی، کانون بعثت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت نمود و نهایتاً در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان کارمند رسمی شروع به کار کرد.

شهید رحیمی در طی فعالیت خود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مأموریت‌های مختلفی به کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله هندوستان، پاکستان، افغانستان و نیجریه، جهت بررسی اوضاع مسلمانان، به خصوص شیعیان، داشت.

سید محمد علی رحیمی به مدت ده سال در دهلی نو به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اشتغال داشت. او در دورانی که در هند فعالیت می‌کرد، همیشه شانه به شانه روحانیت ایستاده بود. او تقویت حوزه‌های علمیه را تقویت دین می‌دانست. حوزه مظفر نگر هند با رفت و آمدهای مداومش رونق گرفته بود و هر روز تعداد طلبه‌هایش بیشتر می‌شد.

از فعالیت‌های فرهنگی تا کمک به محرومان

تلاش‌های شهید رحیمی باعث شده بود فعالیت‌های خانه فرهنگ ایران در مولتان تیتر اول روزنامه‌های اردو زبان شود و حضور رجال سیاسی و مذهبی پاکستان در مراسم‌هایی که شهید برگزار می‌کرد، باعث تعجب همه شده بود.

شهید رحیمی میان کارهای فشرده‌اش همیشه وقتی برای دلجویی از ایتام اختصاص می‌داد. یتیم خانه‌ای در مولتان نبود که سر نزده باشد. اگر بودجه‌ای داشت کمک مالی می‌کرد یا چند وعده غذا برایشان می‌فرستاد یا در جمع بچه‌ها می‌نشست و برایشان صحبت می‌کرد.

پس از آن‌که در آذرماه ۱۳۶۹ صادق گنجی مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان به دست گروهک تروریستی سپاه صحابه پاکستان به شهادت رسید، سیدمحمدعلی رحیمی از اوایل سال ۱۳۷۴، به این سمت منصوب و مشغول فعالیت شد.

آخرین مأموریت سید محمدعلی رحیمی به عنوان رایزن فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بود. شهید رحیمی قبل از آمدن به پاکستان استخاره کرد و جواب آمد که: در راه خدا و قرآن قدم می‌گذاری. او با همین نگرش شد مسئول خانه فرهنگ ایران در مولتان، شهری که فقط اسم شهر را یدک می‌کشید و آن‌طور که کتاب می‌گوید، چیزی شبیه یک روستای محروم است تا یک شهر.

از برگزاری مراسم‌های هفته دفاع مقدس، دهه فجر، ماه رمضان و روز قدس تا کمک به یتیم‌خانه‌های پاکستان و روستاهای محروم شیعه‌نشین در جهت صدور فرهنگ انقلاب اسلامی و ترویج وحدت شیعه و سنی در هند و پاکستان، همه حاصل مجاهدات شبانه روز شهید رحیمی بود. بعد از گذشت چند ماه از حضور او، آوازه افکار و رفتارش در شهر پیچید و کار رسید به تهدیدات تلفنی و مکتوب دشمنان شیعه و انقلاب اسلامی بر ضد خود و خانواده‌اش.

شهید رحیمی پس از گذشت یک سال و ۶ ماه از مأموریت، در دفتر کارش به دست گروهک وهابی «جهنگوی» به درجه رفیع شهادت نائل گردید. در پی شهادت مسؤول خانه فرهنگ ایران در لاهور، دولت ایران ضمن اعتراض به دولت پاکستان، خواستار مجازات عاملان این جنایت شد. پیکر شهید رحیمی پس از تشییع مردمی، در بهشت زهرای تهران مدفون گردید.

کد خبر 1029681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha