حادثه آفرینی راه روستایی یام به فاروج، پرونده ساماندهی آن را باز کرد

ظرف چند ماهه اخیر، سه فوتی از حوادث محور روستایی یام به فاروج، خانواده هایی را عزادار کرد و پرونده این نقطه حادثه خیز شهرستان برای ساماندهی باز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فاروج؛ روستای یام در 4.5 کیلومتری فاروج واقع شده است و این محور یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان است که در چند ماهه اخیر، روی شوم خود را به سه خانواده فوتی حادثه های خودرویی این محور نشان داد.

 

یکی از اهالی این روستا در خصوص این محور حادثه خیز گفت: این جاده برای همه آنهایی که مسافری در این محور دارند تشویش آفرین بوده و با این حوادثی که اتفاق افتاد و در تصادف اخیر آن، هر دو راننده جان باختند، این نگرانی ها بیشتر شده است.

 

علی محمد پور افزود: با توجه به اینکه بعد از روستای یام، شهر تیتکانلو و روستاهای خواجه ها، خبوشان، میر فضل الله، مرغزار، جعفرآباد، حاجی تقی، ترنیک و... واقع شده و تردد در این محور زیاد است، توجه بیشتری هم از لحاظ اصلاح نقاط حادثه خیز، نصب علائم و روشنایی می طلبد.

 

وی گفت: به دلیل کم عرض بودن راه های روستایی، انحراف وسایل نقلیه از جاده و چپ کردن، ظاهرا به یک امر عادی تبدیل شده که به رغم رخ دادن چند حادثه فوتی برای این محور چاره ای اندیشیده نشده است.

 

محمد پور افزود: به همین دلیل در این راه ها ما اصلا امنیت جانی هنگام رفت و آمد نداریم.

 

یکی دیگر از  روستاییان در این باره  گفت: ما روستانشینان همیشه محروم هستیم، در فصل های مختلف باید با دعا و صلوات خودمان را سالم به شهر برسانیم.

 

حسن صابری افزود: قصه راه ها نیز مانند بسیاری از کمبودهای دیگر بر غصه های روستاییان می افزاید.

 

وی گفت: راه های روستایی یکی از بخش های مهم عمرانی است که متاسفانه کمترین توجهات را به خود می بیند و روستاییان برای تردد به شهرها و انتقال محصولاتشان همواره با مشکلات عدیده ای مواجهند.

 

صابری گفت:  در زمستان به دلیل بارندگی های متعدد بسیار اتفاق می افتد که راه های روستایی مسدود می شود و مدت ها ارتباط با شهرها به سختی و همراه با مشکلات فراوان انجام می گیرد و در فصل گرم سال و فصل کشاورزی نیز به دلیل خرابی بسیاری از راه های ارتباطی روستاها به شهرها وسایل نقلیه در راه های  به کندی و با زحمت رفت و آمد می کنند.

 

یک کارشناس عمران هم گفت: ایرادی که در راه های روستایی وجود دارد این است که به این راه ها به عنوان راه های درجه ۳ نگاه می شود و فقط راهی ساخته می شود، اما دیگر بودجه ای برای نگهداری آن و نصب تابلو و علایم در آن لحاظ نمی شود.

 

مسعود قادری افزود: این مسئله باعث می شود خود به خود راه های روستایی ساخته شده از بین برود و در طی چند سال به تعداد راه های روستایی که هنوز ساخته نشده است، افزوده شود.

 

وی گفت: از نگاه بعضی مسئولان  «ساخت راه روستایی مقرون به صرفه نیست» لذا به آن توجه نمی شود اما نتیجه این نوع نگاه برجا ماندن سالانه دو هزار نفر کشته در اثر تصادف در راه های روستایی است.

 

قادری افزود: این در حالی است که خود مسئولان می گویند سرعت تردد و ترافیک در جاده های روستایی نسبت به گذشته بیشتر شده و رفت و آمد گردشگران نیز در راه های ارتباطی روستایی رو به افزایش است.

 

سفر استاندار به شهرستان برای این محور حادثه خیز، اعتبار آورد

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فاروج گفت: یکی از مطالبات مطرح شده در سفر استاندار، اصلاح این نقطه حادثه خیز بود که چهار میلیارد ریال اعتبار برای شروع این طرح ابلاغ شد.

 

«جواد جعفری» گفت: ساماندهی، اصلاح و تعریض این محور 4.3 کیلومتری حداقل 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

 

وی با اشاره به اینکه مشاور طرح برآورد هزینه را انجام داده، بیان کرد: با مشخص شدن برنده مناقصه، عملیات اجرایی محور یام به فاروج آغاز می شود.  

 

 

شاخص راه روستایی فاروج از میانگین استانی پایین تر است

جعفری به وضعیت راه های روستایی شهرستان هم اشاره کرد و گفت: شهرستان فاروج با 39.92 درصد برخورداری در شاخص راه روستایی در مقایسه با 43 درصدی میانگین استانی، پایین تر است.

 

وی افزود: در این شاخص هم از میانگین استانی و هم از متوسط 53 درصدی کشوری عقب تر هستیم.

 

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان با اشاره به اینکه 26 روستای بالای 20 خانوار شهرستان از راه آسفالت محرومند، افزود: طول این محورها 80 کیلومتر است.

 

وی گفت: علاوه بر 26 روستای بالای 20 خانوار، 9 روستای بالای 50 خانوار هم محروم از برخورداری از راه آسفالت هستند که طول مسیر این محورها 42 کیلومتر است.

 

 

کد خبر 1029732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha