آمریکا از برجام خارج شد و باید در گام نخست به آن بازگردد

دهقان اظهار کرد: استراتژی ترامپ برای خروج از برجام فشار حداکثری به ایران برای مذاکره بود که شکست خورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص اظهارات بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص بازگشت آمریکا به برجام در صورت اجرای تعهدات توسط ایران با دکتر محمود دهقان، کارشناس مسائل بین الملل به روی آنتن رفت.

محمود دهقان با اشاره به اینکه حکام مرتجع منطقه و نتانیاهو پس از روی کار آمدن ترامپ، دائماً تکرار می کردند ایران از برجام بهره های زیادی برده است و آمریکا دچار ضرر شده است، گفت: آمریکا نیز در راستای چنین ادعایی از برجام خارج شد. ترامپ گمان می کرد با فشار اقتصادی می تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

وی با بیان اینکه ترامپ پس از خروج از برجام، حتی کشورهای اطراف این قرارداد که شامل چهار کشور اروپایی می شوند را نیز مورد تهدید و تنبیه قرار داد، اظهار کرد: استراتژی ترامپ فشار حداکثری به ایران برای مجبور کردن ایران به مذاکره بود که شکست خورد زیرا ایران کشوری نیست که با این فشارها تسلیم شود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به کاهش تعهدات ایران در برجام پس از خروج آمریکا از این معاهده بیان کرد: ایران در حوزه انرژی هسته ای پیشرفت های خود را پیش ببرد و با توجه به وجود تحریم های نفتی، بودجه کشور بر اساس عدم فروش نفت بسته شد.

وی با اشاره به اجرای مکانیزم ماشه توسط ترامپ با وجود خروج از برجام عنوان کرد: بر اساس معاهده برجام، تنها کشورهایی که این قرارداد را امضا کرده‌اند می توانند درخواست اجرای مکانیزم ماشه را کنند که در شورای امنیت رای نیاورد. نباید فراموش کنیم که آمریکا از برجام خارج شده است و باید به آن بازگردد.

کد خبر 1029794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha