محدودیت در تخصیص آب، سدی برابر توسعه لرستان است

زمین های حاصل خیزی که به دلیل نبود تخصیص آب مناسب، به صورت دیم کشت می شوند از ظرفیت های مغول مانده لرستان در تحقق رشد و توسعه است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، روزی نه چندان دور در وانفسای تقسیم صنایع در کشور، نام لرستان از چرخه تقسیم صنایع جا ماند و چراغ صنعت در استان روش نشده خاموش شد.

اندک صنایع موجود در استان هم به دلیل مشکلاتی چون نبود سرمایه درگردش و اجرای طرح خصوصی سازی در سراشیبی عجیبی به تعطیلی کشانده شد و عملا لرستان با صنعت بیگانه شد واین بیگانگی سرآغازی برای بالا رفتن آمار بیکاری و فقر در استان و در پی آن آسیب های اجتماعی شد.

در این شرایط امید ها به آب و خاک مساعد استان بسته شد، شاید از ظرفیت کشاورزی و باغبانی و توسعه گلخانه ها بتوان استان درگیر در بیکاری و فقر را تا حد متوسطی بالا کشید.

استان لرستان امروز در حالی عنوان اول یا دوم بیکاری کشور را یدک می کشد که از استان های پر باران و پرآب کشور محسوب می شود و دارای زمین های حاصل خیز است.

اما طرح های توسعه کشاورزی و باغداری مردم لرستان امروز در پشت سدی به نام تخصیص آب معطل مانده است.

آبی که در پی لطف و کرم الهی حق مردم استان می شود ودر پی بی تدبیری مسئولان  از مرز های استان بدون کمترین سهم ازآبادانی برای استان خارج می شود و برای مردم سایر نقاط بستر حاصلخیری و رشد شده است.

هرگاه زمزمه ایجاد سدی قوی در استان پیش می آید، فریاد وا مصیبتا نمایندگان مردم استان های همسایه در مجلس شورای اسلامی این حق مردم را خنثی می کند سهم لرستان از ایجاد سدهای آبی، تنهای سدهای خاکی با ظرفیت اندک است.

آب بی شک مهم ترین عنصر در تحقق توسعه است و  برای تحقق توسعه در استان لرستان که از صنایع محروم مانده است،  گام اول تخصیص آب و گام دوم سد سازی است.

 

افزایش تخصیص آب در لرستان ضروری است

 

نماینده ولی فقیه در لرستان هم درسخنانی بررضرورت تخصیص آب به استان لرستان تاکید کرد و افزود: در این راستا تلاش‌هایی صورت گرفته و نمایندگان تلاش‌هایی انجام داده‌اند، و نامه نگاری‌هایی را انجام و پیگیری‌هایی در تهران انجام می‌دهیم، اما این تلاش‌ها باید مستمرا، جهاد گونه و بدون وقفه ادامه پیدا کند تا میزان زمین‌های آبی استان به سطح متوسط در کشور برسد.

حجت الاسلام « سید احمدرضا شاهرخی» افزود: استانی که جز پنج استان پر بارش کشور است، در یک سال دو بار ما دچار سیلاب می‌شویم، دلیلی ندارد که میزان زمین‌های آبی ما کمتر از متوسط کشور باشد.

وی افزود: در این راستا افزایش تخصیص آب، اجرای شبکه‌های آبیاری به زمین های دیمی، تکمیل سدهای در دست احداث از مطالبات و پیام مردم است.

استاندار لرستان بر ضرورت افزایش تخصیص آب این استان متناسب با نیازها و برنامه‌های توسعه تاکید کرد

 

«سید موسی خادمی» در سخنانی گفت: کمیته تخصصی بررسی سند سازگاری با کم آبی استان، موضوع تخصیص آب با هدف افزایش میزان حق آبه لرستان در مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و سایر موارد برگزار شد.

وی، اظهار داشت: در جلسه امروز موضوع صرفه جویی در مصرف آب از طرف وزارت نیرو مطرح شد که با در نظر گرفتن میزان حق آبه کنونی مانند این است که از کسی که دچار سو تغذیه است بخواهیم رژیم غذایی و کاهش مصرف داشته باشد.

خادمی تصریح کرد: موضوع کاهش سهم آب استان به هیچ وجه مدنظر ما نیست و در حال حاضر مشکل اصلی و اولویت افزایش تخصیص آب متناسب با نیازها و برنامه‌ها برای توسعه استان است.

وی تأکید کرد: حقوق استان در رابطه با حق برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی باید رعایت شده و علاوه بر آب شرب، در سایر مصارف مدنظر نیز تأمین شود.

وی، یادآور شد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تخصیص فعلی استان را با بالاترین راندمان مصرف کنیم و از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

استاندار لرستان، افزود: پیگیری افزایش سهم استان از آب‌های سطحی که از لرستان خارج می‌شوند، از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در جلسه امروز بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خادمی خاطرنشان کرد: علی رغم بارندگیهای زیادی که لرستان دارد، سهم آبی که به استان لرستان داده شده است متناسب با نیازها و استعدادها و برنامه های توسعه استان نیست و ما نتوانسته ایم به دلیل محدودیت های ناشی از تخصیص آب، کشاورزی مناسبی داشته باشیم و بیشتر زمین های حاصلخیز لرستان بصورت دیم کشت می شود.  

وی بیان کرد: میانگین سطح کشاورزی آبی کشور ۴۶ درصد است که این مقدار در لرستان حدود ۲۳ درصد است و کل ظرفیت سدهای ایجاد شده ۲۰۷ میلیون متر مکعب است که این مقدار با سدهای در دست اقدام به کمتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. 

استاندار لرستان اظهار کرد: لازم است  با مدیریت درست و جلوگیری از سوء مصرف همین مقدار آبی را که در اختیار داریم  از هدر رفت آن جلوگیری کنیم. 

استاندار لرستان به وجود ۹۰۰۰ حلقه چاه در استان  اشاره کرد و گفت:  برداشت غیر مجاز از آب،  کشت محصولات آبدوست در مناطق کم آب و یا استفاده از روش آبیاری غرقابی نمونه ای از استفاده نادرست از منابع آبی است. 

بدون آب، تحقق توسعه خیال است

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با اشاره به ابهام در میزان تخصیص آب به لرستان، گفت: در استان با نبود منبع آب پایدار در حوزه شرب و صنعت مواجه هستیم.

«مهرداد ویسکرمی» با اشاره به نبود منبع آب شرب و صنعت پایدار و همچنین آب قابل تنظیم در لرستان، اظهار داشت: برای حفظ وضع موجود در استان، ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم.

او بیان داشت: این در حالی است که میزان تخصیص آب به استان کمتر از یک میلیارد متر مکعب است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با بیان اینکه حتی در این میزان تخصیص آب هم ابهاماتی وجود دارد، افزود: به مردم قول می‌دهم که تا رسیدن به نتیجه در این رابطه پیگیری داشته باشم.

ویسکرمی با اشاره به اینکه اگر آب برای همه جا مایه حیات است برای لرستان ۱۰۰ برابر مایه حیات است، تصریح کرد: حوزه‌های کشاورزی و دامپروری دو امر مهم در لرستان هستند و بدون آب توسعه لرستان معنایی ندارند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رسانه‌ها، اندیشمندان، نخبگان و… همراهی کنند تا آن چیزی که حق مردم در این زمینه است را بازگردانیم.

تخصیص ناعادلانه آب ظلم در حق مردم لرستان است

 

 

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی گفت: تخصیص ناعادلانه آب ظلم در حق استان لرستان است .

« محمد رضا مبلغی» افزایش تخصیص آب استان را بستر توسعه دانست و افزود: وزارت نیرو حق ندارد در تخصیص منابع آبی تبعیض  را در  دستور کار قرار دهد.

وی درباره وضعیت نرخ بیکاری در استان لرستان، گفت: آخرین نقطه بیداد بیکاری در استان لرستان، کوهدشت و رومشکان است.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حوزه انتخابیه داری منابع طبیعی، بسیار بالقوه است اما سوءمدیریت استانی در کوهدشت موجب شده  است که نتوانیم از موقعیت‌های منحصر به فرد این حوزه انتخابیه استفاده مناسبی در جهت توسعه رفاه اجتماعی مردم کرد.

مبلغی خاطرنشان کرد: توزیع منابع آبی در استان های مختلف کشور می بایست براساس ظرفیت‌های اقتصادی تمام نقاط کشور مدنظر قرار بگیرد، بنابراین با در دستور کار قرار گرفتن آمایش سرزمینی، بتوانیم با توزیع عادلانه منابع مردم از فرصتهای اشتغال بهره منده شوند.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس تصریح کرد: عدم تخصیص صحیح منابع آبی به کوهدشت در شرایطی که  سد سیمره  در کنار این حوزه انتخابیه واقع است  بسیار تاسف بار است و این در حالی است که صنعت کشاورزی کوهدشت با مشکل اساسی در تامین منابع آبی روبرو است.

 

 

کد خبر 1029870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha