امام جوادعلیه السلام اختلاف ميان مردم را از سخن گفتن بيجا و بى تخصص جاهلان مى دانند

حجت الاسلام گرجی گفت: امام جوادعلیه السلام اختلاف ميان مردم را از سخن گفتن بيجا و بى تعهد و بى تخصص جاهلان مى داند لذا اگر نادان در آن جا كه تخصصى ندارد از اظهار نظر خوددارى کند، اختلافات فكرى و عقيدتى، برچيده شده و انديشه ها به نقطه مشترك مى رسند.

حجت الاسلام مصطفی گرجی به مناسبت میلاد مسعود جوادالائمه علیه السلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ با بیان روایتی از آن حضرت مطالبی بیان کرد و گفت: حضرت فرمودند« لو سَكَتَ الجاهِلُ مَا اختَلَفَ النّاسُ/ اگر نادان سكوت كند، مردم هيچ اختلافى پيدا نمى كنند.»

 

 

مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان در توضیح این روایت اظهار کرد: رفتارها و كردار های ما ترجمه باورهای ما است و ديگران بر اساس آن آئين ما را مي شناسند، امّا سيد جمال مي گويد « الاسلام شىٌ و المسلمون شىٌ آخَر. يعني اسلام چيزي است و مسلمانى چيزى ديگر»

 

 

وی ادامه داد: بنابر اين كسى را مي توان مسلمان گفت كه ايمان و باور مسلمانى او در حوزه گفتار و كردار با شاخص هاى اسلام تناسب داشته باشد و يكى از شاخص هاى مهم مسلمانى مديريت زبان و گفتار است كه بايد بر او مراقبت بسيار شود تا سخن صواب بگويد و اختلاف برانگيز نباشد.

 

 

حجت الاسلام گرجی با اشاره به اینکه امير مؤمنان در خطبه متقين اولين شاخص ايمان و تقوا را «منطق صواب» معرفى مى كند؛ افزود: امام جوادعلیه السلام نيز اختلاف ميان مردم را از سخن گفتن بيجا و بى تعهد و بى تخصص جاهلان مى داند؛ به حقيقت، اگر نادان در آن جا كه تخصصى ندارد از اظهار نظر خوددارى کند، اختلافات فكرى و عقيدتى، برچيده مى شود و انديشه ها به نقطه مشترك مى رسند.

 

 

 

وی تصریح کرد: در جامعه اسلامى اگر نادان در حوزه، دانشگاه، بازار و... سكوت كند و از اظهار نظرهاى مذهبى، سياسى، اقتصادى، اجتماعى و خانوادگى... بپرهيزد؛ اختلافات از جامعه بشرى ريشه كن مى شود.

 

 

مدیرستادهماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان بار دیگر با اشاره به روایت فوق از امام جوادعلیه السلام افزود: قطعاً منظور و نگاه امام به این است انسان های متخصص هر حوزه در آن حوزه سخن بگویند و کسانی که بی اطلاع سخن می گویند بیشتر اختلاف برانگیز هستند تا اینکه مسئله ای را حل و فصل کنند.
 

 

وی با بیان اینکه پیامبر نیز می فرمایند «شرورترین افراد امت من کسانی هستند که بدون تحقیق سخن می گویند» اظهار کرد: در توصیف اهل بیت آمده «نطقوا صدقوا...» لذا اگر جایی هم سکوت می کردند به این دلیل بود جایگاه سخن نیست.

 

 

حجت الاسلام گرجی در پایان اظهار کرد: ضمن عشق و علاقه به ائمه باید رهرو و شیعه ای متصل به رفتار و سیره ایشان باشیم و چنین انتظار می رود در کنار ارادت رفتار خویش را نیز متعادل کنیم.
 

 

کد خبر 1030150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha