خروج از پروتکل الحاقی گامی مهم در راستای احقاق حقوق ایران است

قادری با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص خروج ایران از پروتکل الحاقی آن را گامی مهم در راستای احقاق حقوق ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی دلایل ایران برای توقف پروتکل الحاقی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی با محمد قادری، کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمد قادری با اشاره به پالسهای دموکرات ها در زمان انتخابات برای بازگشت به برجام و برقرار کردن دیپلماسی گفت: با وجود چنین پالس هایی در عمل شاهد هستیم در بیش از یک ماه گذشته از روی کار آمدن بایدن، آن وعده‌ها عملی نشده است و برای جمهوری اسلامی ایران مسجل شد تیم بایدن همچنان بر همان مدار ترامپ حرکت می کند.

وی با بیان اینکه آمریکا با لفاظی فضا را مدیریت می‌کند، اظهار کرد: همان مکانیزم رفتارهای دوران ترامپ در زمان ‌باید نیز تداوم دارد و تنها الفاظ و اسامی تغییر کرده است و بنابراین مسجل شده است فرایند دیپلماسی با آمریکا چه در دوران ترامپ چه در دوران بایدن امکان اجرا ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص خروج ایران از پروتکل الحاقی آن را گامی مهم در راستای احقاق حقوق ایران دانست و بیان کرد: بایدن و تیم او در کاخ سفید به هیچ وجه نمی خواهند شرایطی که ترامپ در آن فشار حداکثری ایجاد کرده است را از دست بدهند، زیرا فرآیند مذکور فشارهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بود و آنها قصد دارند میوه های این فشار حداکثری را بر سر میز مذاکره بچینند.

وی تداوم فشارها و اجبار ایران به نشستن بر سر میز مذاکره را راهبرد بایدن در تداوم استراتژی های ترامپ دانست و عنوان کرد: آن ها قصد دارند جمهوری اسلامی ایران را مجبور کنند در مذاکرات آینده مباحث موشکی و منطقه‌ای را بگنجاند و این در حالی است که آمریکا اردیبهشت سال 97 از برجام خارج شد و حاضر هم نیست هزینه‌های خروج یکجانبه خود را پرداخت کند.

قادری با اشاره به لفاظی‌های آمریکا و اروپا در خصوص آمادگی آنها برای بازگشت به برجام گفت آنها فضا را به گونه ای ترسیم می کنند که گویا جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام بدهکار است و از این رهگذر قصد دارند افکار عمومی داخل را دو تکه کنند و اینگونه القا کنند که ایران قصد ندارد به فرایند دیپلماتیک بازگردد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: غرب قصد دارد با این حربه فرایند دیپلماتیک خود را کامل کند. البته این فرآیند دیپلماتیک بین هم‌پیمانان خود یعنی اروپا و آمریکا است، زیرا در دوران ترامپ یک اختلاف بین واشنگتن و مجموعه کشورهای اروپایی ایجاد شده بود هرچند در واقعیت رفتار کشورهای اروپایی حاضر در برجام هماهنگ با آمریکا بود.

کد خبر 1030340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha