حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در راستای تعمیق مناسبات دو جانبه

موسوی‌زاده با خمیس بن راشد العدوی دیدار کرد و بر لزوم همکاری پژوهشگران دو کشور ایران و عمان در زمینه حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی به منظور تعمیق مناسبات دو جانبه بین تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید علی موسوی‌زاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان در جریان سفر خود به شهر تاریخی و فرهنگی «بهلاء» از مراکز فرهنگی و تاریخی این شهر بازدید کرد.

وی با خمیس بن راشد العدوی، رییس منتدی ادبی وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان عمان و رییس هیأت مؤسس کتابخانه عمومی «الندوه» دیدار و درباره مسائل فرهنگی و تاریخی و توسعه همکاری‌ها در این زمینه گفتگو کرد.

خمیس بن راشد العدوی با تشریح نکاتی از جایگاه تاریخی شهر بهلا و ارتباطات آن در دوره‌های باستانی پیش از اسلام و از پیدایش اسلام تا تشکیل حکومت‌های جدید، اظهار کرد: روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اثرات به جای مانده از حضور ایرانیان در این مناطق، نشان دهنده پیوند عمیق مردم با یکدیگر است و از این رو پژوهشگران می‌توانند این لایه‌های پنهان تاریخی را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه شهر بهلا در دوره پیش از اسلام تا قرن‌ها پس از آن پایتختی کشور عمان را برعهده داشته است، گفت: این شهر دارای آثار تاریخی با قدمت‌های چند هزار ساله است و بر این اساس مؤسسه فرهنگی و کتابخانه عمومی الندوه در بهلا در راستای شناخت عمیق تر مردم از تاریخ و فرهنگ با حضور اندیشمندان و فعالان فرهنگی در سال 1996 میلادی تأسیس شد.

خمیس العدوی با ابراز تمایل برای همکاری این مؤسسه با نهادهای تاریخی، فرهنگی و کتابخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سفرهای مختلفی در سال‌های گذشته به ایران داشته‌ام و با توجه به تجاربی که ایرانیان در طول تاریخ داشته‌اند، می‌توان شاهد همکاری خوبی در این زمینه باشیم.

موسوی‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در عمان نیز با ابراز خرسندی از سفر به شهر تاریخی بهلا، آمادگی نهادهای فرهنگی کشورمان برای همکاری و انتقال تجربیات در زمینه‌های تاریخی و فرهنگی را اعلام کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود پژوهشگران حرفه‌ای و نهادهای تخصصی، ظرفیت‌های خوبی را برای همکاری در زمینه‌های حفاظت از میراث تاریخی و اصالت فرهنگی در راستای تعمیق مناسبات دو جانبه دارد.

موسوی‌زاده برگزاری همایش‌های مشترک، تسهیل سفر پژوهشگران دو کشور به ویژه در زمینه کاوش‌های باستان شناسی و ترمیم بناهای تاریخی و حمایت از نهادهای خصوصی برای همکاری دو جانبه را بخشی از همکاری‌های دو جانبه عنوان کرد.

وی همچنین، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دوطرف بتواند تجربه خوبی را برای همکاری‌های فرهنگی ایجاد کند.

کد خبر 1030533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha