مقبره امامزاده عبیدالله (ع) قبله آمال و آرزوهای اهل تسنن و شیعه است

مقبره مبارک امامزاده عبیدالله (ع) روستای هجیج شهرستان پاوه ‏قبله آمال، آرزوها و زیارتگاه مسلمانان عاشق از سراسر ایران و مخصوصا سنندج ، کرمانشاه و سایر مناطق کردنشین غرب ایران است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، امامزاده سیدعبید الله (علیه السلام)  فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) تاریخ ولادت ۱۷۲/۰۱/۰۱ و تاریخ ‏وفات ۲۰۰/۰۱/۰۱  ودر دوره حکومتی صفویه (از سال ۹۰۷ ه.ق تا۱۱۴۷ ه.ق) بوده است که به مرگ طبیعی دار ‏فانی را وداع گفته اند.

 

وجه تسمیه هجیج شاید به معنای این که مردم آن زیاد به حج می رفته اند و یا این که خود سید عبید الله زیاد به حج رفته است و معروف است که وی با امکانات آن زمان ۱۸ ‏مرتبه به حج رفته و خانه خدا را زیارت کرده است و از این رو برخی هجیج را با ح حطی نوشته اند و هجیج با ه همدان نیز به معنای منطقه جنگلی و مشجر ‏آمده است .‏

 

پیشنمازان روستای هجیج درباره نام و نسب امامزاده کوسه به نقل از کتاب بحر الانساب چنین می گویند: «نامش عبید الله ‏است. فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) می باشد که پس از ‏شهادت پدر بزرگوارش در زمان هارون الرشید (۱۹۳-۱۷۰) هجری قمری با یکی از برادرانش به نام حضرت سید اسماعیل ‏محدث از ۵ سالگی به این منطقه پناه آورده که بعدها برادرش به اسپریس رفته که اینک یکی از روستا های اطراف ‏پاوه است و در آنجا مدفون است و خودش در همین روستای هجیج ماندگار شد و اندک اندک یارانی به دور او جمع شدند ‏

امامزاده را می گویند کوسه بود و از پریشانی اوضاعش میل تأهل نداشت. ‏

 

مردم منطقه به امامزاده سلطان عبید الله و سید عبید الله نیز می گویند و کشف و کرامات و خوارق عاداتی برای او نقل می کنند‏‏. ‏

ماموستا ملا هادی رمضانی رئیس اوقاف و امورخیریه پاوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبیستان در کرمانشاه گفت: این امامزاده در روستای هجیج ‏ و در  ۳۴ کیلو متری شمال غربی شهر پاوه و ۱۳۶ کیلو متری مرکز استان کرمانشاه  در دامان ‏کوه های هفت کشان و در جنوب غربی کردستان ایران در روستای هجیج که منطقه ای صعب العبور و در کنار رودخانه سیروان و ‏بر فراز کوه هایی که سد بزرگ داریان را احاطه کرده است، واقع شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بقعه ی این امامزاده به صورت چهار طاقی آجری با گنبدی فیروزه ای توسط اداره ی اوقاف تجدید بنا شده و ‏در گذشته بقعه دارای بنای سنگی بود.‏

رئیس اوقاف و امورخیریه پاوه افزود: دو سنگ مرمرین که بر آن قبر آخوند ملا محمد مدرس و شیخ عبد الغفار است در این امامزاده وجود دارد و دارای کتبیه هایی است. ‏در حیات امام زاده نیز گورستان کوچکی است که در آن، چند قبر کهنه و یک قوچ سنگی سالم دیده می شود.

 

‏ ‏وی تصریح کرد: کوسه هجیج یکی از امامزادگانی است که مورد توجه اهل تسنن و تشیع است و با توجه به قرارگیری مقبره وی در منطقه گردشگرپذیر، بیش از دیگر امامزادگان شناخته شده است و درایام مختلف سال تعداد زیادی از مشتاقان این امامزاده از شهرها و روستاهای هورامان به شوق زیارت کوسه هجیج طی طریق کرده و به این زیارت گاه مشرف می شوند.

ماموستا رمضانی در پایان گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت های خاصی برای زیارت اعمال شده  وتمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شده است.
 

کد خبر 1031027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha