لزوم انس و ترویج نهج البلاغه

حجت الاسلام نخعی پور از نهج البلاغه به عنوان برادر قرآن یاد می کند و می گوید: یکی از مهمترین راهکارها برای مطالعه نهج البلاغه، انس با این کتاب که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، می باشد و چه خوب است مطالعه این کتاب ارزشمند از مدارس آغاز شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: حکومت مولای متقیان علی علیه السلام بهترین و کامل ترین نمونه حکومت اسلامی، بعد از پیامبر اکرم(ص) است. سیاست امیرالمومنین سیاست راستین اسلام است و از تعالیم عالیه اسلام سرچشمه می گیرد.

 

تاریخ پرافتخار آن حضرت به ویژه در دوران حکمرانی گواه اجرای دقیق مبانی و تعالیم حیاتبخش اسلام است از این رو سیره و روش حکومت و شیوه زندگی او، بهترین نمونه و سرمشق برای تمام امرا و حکام اسلامی در طول تاریخ است.

 

بنا به نقل علمای شیعه و گروه زیادی از اهل سنت ولادت آن حضرت در خانه‌ی خدا اتفاق افتاده است. این جریان از خصوصیات منحصر به فرد آن حضرت بوده و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است. سخن گفتن در مورد شخصیت حضرت علی علیه‌السلام بی‌نهایت دشوار است و ادای حق مطلب در خصوص سیره و سلوک امیرالمومنین کاری بسی دشوار.

 

در آستانه ولادت امیرالمومنان علی (ع) به سراغ مسئول اداره فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان جنوبی می رویم تا در خصوص سیره و سلوک حضرت با ایشان به گفتگو بنشینیم. 

 

 * درخصوص شخصیت و عرفان حضرت علی (ع) توضیح دهید. آیا مطالب عرفانی در نهج البلاغه مطرح شده است؟ 

 

صحبت درخصوص امیرالمومنان کاری بسیار دشوار است. نهج البلاغه به عنوان قرآن دوم است. تفکرات در مورد خداشناسی مختلف است و در نهج البلاغه خداشناسی آگاهانه و عارفانه است.

حجت الاسلام «علیرضا نخعی پور» منبع عرفان واقعی را در نهج البلاغه می داند و می گوید: با اصلاح نگاه دنیا حس خوبی در انسان به وجود می آید.

به گفته وی وقتی افق فکری نویسنده مشخص می شود که کتاب وی مطالعه شود و یکی از مهمترین راهکارها برای مطالعه نهج البلاغه انس با این کتاب که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، می باشد و چه خوب است با برنامه ریزی صحیح مطالعه این کتاب در مدارس تبیین شود.

نخعی‌پور با بیان اینکه امیرالمومنان هم رحمت و هم غضب خداوند را مد نظر قرار داده است.ادامه داد: عشق ایشان به خدا به نحوی است که هنگام عبادت در نخلستان ها بیهوش می شوند و وقتی به حضرت زهرا(س) این خبر را می دهند، حضرت می گوید: برقراری ارتباط امیرالمومنان با خدا همین گونه است.

وی با اشاره به این مهم که انسان عاشق و عارف نسبت به خداوند عشق و عرفان داشته و وظیفه خود را انجام می دهد، می گوید: دوری از معنویات از مشکلات جامعه امروزی بشریت است چرا که سطح نگاه به سمت مادیات، قدرت، ثروت و امتیازات ظاهری است.

حجت الاسلام نخعی پور تأکید می کند: عرفان واقعی در دل میدان است و امیرالمومنان در حالی که خلیفه جهان اسلام بودند و مالیات، حکومت و ... را در دست داشتند وقتی یاران سوال شخصی می پرسند چراغ بیت المال را خاموش می کند و بر این مهم تأکید دارد این رفتار نشان می دهد کسی که از امکاناتی منتفع باشد نمی تواند آن را برای دیگران نفی کند.

 

* نظر شما در این مورد که هیچ امامی مانند امیرالمومنان متولد نشده است، چیست؟ 

 

تولد حضرت علی (ع) در خانه خدا به وقوع پیوسته که از نظر مکان تولد منحصر به فرد بوده و در هیچ یک از ائمه این شرایط دیده نشده است. شرایط تربیتی امیرالمومنان نیز منحصر به فرد بوده است، حضرت علی(ع) در دامن پیامبر رشد و نمو نموده و اگرچه حسنین به محضر پیامبر می رسیدند اما فقط امیرالمومنان در دامن پیامبر رشد کرده است.

 

* در مورد سیره و سلوک، شخصیت امیرالمومنان توضیح دهید؟

 

کمالات شخصیتی امام متصل به حقیقت است. حضرت علی(ع) علم لدنی داشته و مورد توجه ویژه خدا قرار داشتند.

به گفته حجت الاسلام نخعی پور برخی مواقع شرایط مکان و زمان باعث ایجاد تفاوت هایی در سلوک امام می شود برای امیرالمومنان خلافت ایجاد می شود که هیچ امام دیگری به جز امام حسن(ع) زمام حکومت را در دست نداشته است.

وی یادآور می شود: زبان از مدح و شخصیت امیرالمومنان قاصر است گرچه اهل بیت علیهم السلام همه نور واحد هستند اما امامی باید الگو قرار گیرد که حکومت کرده باشد اگر ائمه دیگر حکومت در دست داشتند به طور حتم مورد الگوبرداری در زمینه حکومت داری قرار می گرفتند.

 

وی تأکید می کند: برخی ائمه مانند امام حسن عسگری در زندان و محاصره دشمنان قرار می گیرد و امامی هم اجازه ارتباط گیری با مردم را ندارد پس نمی توان از این ائمه منابع غنی برای الگو برداری در روابط اجتماعی داشت اما امیرالمومنان در زمان حکومت، قانون را اجرا و فرماندار، قاضی و... را نصب و عزل می کنند.

 

* پیشنهاد شما در زمینه الگوگیری جوانان از سیره و رفتار امیرالمومنان چیست؟

 

نباید به جوانان پیشنهاد داد. باید از خود شروع کنیم چرا که جوان کمال طلب است باید از افرادی که بر روی جوانان تأثیر دارند برای سوق جوانان به سمت ائمه بهره برد.

به گفته حجت الاسلام نخعی پور وظیفه نهادهای فرهنگی و... این است که مصداق واقعی کمال را به جوانان نشان دهند و به این روش جوانان را با سیره و سلوک حضرت آشنا کرده تا جوانان خود ائمه را درک کنند.

حجت الاسلام نخعی پور گریزی به سخنان شهید مطهری می زند و می گوید: ما شیعیان در حق امیرالمومنان ظلم کردیم و باید از خدا طلب آمرزش کنیم گرچه کتاب هایی در خصوص سیره و سلوک حضرت نوشته شده اما حق مطلب در این زمینه آن طور که باید ادا نشده است.

 

*صحبت پایانی

مسئول اداره فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خراسان جنوبی در پایان بنا به سخنان شهید مطهری می گوید: یکی از مهمترین علت کینه توزی دشمنان بر علیه امیر مومنان این است که همه صفات ضد شامل زاهد و حاکم، حلیم و شجاع، عابد و جنگجو و... در ایشان جمع شده است.

حجت الاسلام نخعی پور می گوید: دشمنان ما با خواندن نماز زاهدانه بدون ورود به سیاست و... مشکل ندارند همان طور که با برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان، امارات و... سر ناسازگاری ندارند.

به گفته وی اگر حضرت علی (ع) فقط به دنبال خواندن نماز زاهدانه بدون ورود سیاست و... بود نه معاویه و نه خوارج به عنوان سردمداران جهل و نه طلحه و زبیر به عنوان سردمداران نامردی با ایشان دشمنی نمی کردند.

وی گریزی به آمریکا به عنوان دشمن جمهوری اسلامی می زند و تأکید می کند: دشمنی آمریکا با ما به این علت است که جمهوری اسلامی جلوی دشمنان نظام که به زور سر نیزه حکومت می کنند می ایستد.

نخعی‌پور با بیان اینکه در جزئیات نقص داریم، یادآور می شود: جمهوری اسلامی که دشمنان با آن مشکل دارند به دنبال سیره و روش حضرت علی(ع) است و امید است با همکاری هم نقص و مشکلات مرتفع شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1031386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha