ایستادگی مجلس در برابر حقوق‌های نجومی/ بدهی تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

محمدنژاد با بیان اینکه مجلس در خلال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در برابر پرداخت حقوق‌های نجومی ایستادگی و آن را متوقف کرده است گفت: سازوکاری اندیشیده شد تا به واسطه آن دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « پرویز محمدنژاد» شامگاه (پنج‌شنبه 7 اسفند)‌ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: بحث حقوق‌بگیران نجومی تقریبا به یک معضل اجتماعی برای کشورمان تبدیل شده بود که مجلس با تبصره 12 آن را محدود و در برابرش ایستادگی کرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس آخرین روند بررسی اصلاحیه لایحه بودجه 1400 را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: لایحه بودجه برای نخستین بار که به مجلس آمد دارای یکسری ابهامات بود که باید به هر شکلی توسط مجلس رفع می‌شد و نهایتا مجلس به اینجا رسید که با کمک کمیسیون تلفیق بتواند اصلاحات را در لایحه بودجه 1400 انجام دهد.

 

محمدنژاد برگشت لایحه بودجه 1400 به دولت و تدوین یک اصلاحیه را برنامه بسیار خوبی از سوی مجلس خواند و تصریح کرد: بحث درآمدهای پایدار، فروش 2 میلیون بشکه نفت و سایر ابهاماتی که در آن ملاحظه کردیم از جمله موضوعات مورد بحث نمایندگان بود که به سبب همان هم کلیات لایحه بودجه 1400 در مجلس رد شد.

 

وی مجموعه صادرات نفت کشورمان در سال 99 را 850 هزار بشکه نفت اعلام کرد و گفت: بازار فروش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نفت کشورمان به علت کارشکنی‌های دشمن از بین رفته است از طرفی اگر به مدت طولانی از چاه‌های نفت برداشت نشود نفت استخراج شده کیفیت خود را از دست می‌دهد و بازگشت به گذشته هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه در اصلاحیه دولت باز هم ابهاماتی وجود دارد اذعان کرد: در اصلاحیه بودجه باز دولت خیلی به بحث نحوه استخراج و سپس نحوه فروش نفت در سال 1400 نپرداخته است منتها اتفاق خوبی که افتاد درآمد حاصله از فروش نفت روی همان عدد 200 هزار میلیارد تومان اولیه باقی ماند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با اصلاحیه لایحه بودجه 1400 حدود 50 هزار میلیارد تومان که 25 هزار میلیارد آن از محل مالیات‌ها و 6 و نیم میلیارد از طریق گمرکات است به درآمدها اضافه شد افزود:‌ نگرش دولت و مجلس روی افزایش محدود اعتبارات هزینه‌ای بود زیرا این اعتبارات هرچه کمتر بشود کشور موفق‌تر است.

 

محمدنژاد با تاکید بر اینکه پرداخت بدهی تامین اجتماعی از جمله مفاد خوب اصلاحیه لایحه بودجه 1400 است یادآور شد: البته دولت در اینجا 125 هزار میلیارد تومان تعبیه کرده بود که مجلس آن را افزایش داد تا در بحث کمک به کارمندان، بازنشستگان و خود صندوق تامین اجتماعی و سایر موارد مطروحه به کار گرفته شود.

 

وی افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد را هم از جمله موارد موجود در،لایحه بودجه 1400 اعلام کرد و گفت: منبع تامین اعتبار این میزان افزایش دستمزد هم در بودجه پیش‌بینی شده است از طرفی سابق بر این  بحث حقوق‌بگیران نجومی تقریبا به یک معضل اجتماعی برای کشورمان تبدیل شده بود که با همین تبصره 12 آن را محدود کردیم.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس نگاه لایحه بودجه 1400 به نرخ حامل‌های انرژی را هم تشریح کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه اگر قیمت برق بیش از حد می‌شد به مردم فشار می‌آمد و همین الان هم خیلی‌ها از نرخ‌گذاری‌ها راضی و خشنود نیستند قیمت برق برای سال آینده حدود 10 درصد افزایش پیدا کرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این افزایش 10 درصدی قیمت برق شامل مشترکان عشایر و روستایی و چاه‌های کشاورزی نمی‌شود اذعان کرد: صنایع مشمول این افزایش 10 درصدی می‌شوند اما بازگشت منابعی که در اینجا کسب می‌شود به نوعی باز هم به سمت خود صنایع کشور هدایت خواهد شد.

 

محمدنژاد از بازگشت یک میلیارد و 80 هزار میلیون تومان به سمت توانیر و یک میلیارد و 380 هزار میلیارد تومان به سمت شرکت برای ایجاد زیرساخت‌های تجدیدپذیر در صنعت برق خبر داد و عنوان کرد: امروز ما در حوزه صنعت برق تجدیدپذیر که فناوری جدید محسوب می‌شود واقعا از دنیا عقب افتادیم.

 

وی پیش‌بینی تولید پنج هزار مگاوات برق از محل برق تجدیدپذیر را در برنامه پنجم توسعه مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: امروزه ما در صنعت برق کشورمان چند چالش بزرگ داریم به بیان دیگر میزان تولید سالانه برق ما حدود 58 هزار مگاوات است و میزان مصرف ما هم همین است و در خط قرمز قرار داریم.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس تولید چهار هزار و 277 مگاوات برق از محل نیروگاه‌های حرارتی از رده خارج شده و عمر بالای نیروگاه‌های برق کشور به میزان 40 سال را از جمله نگرانی‌هایی که در صنعت برق وجود دارد خواند و یادآور شد: علاوه بر این‌ها حدود 18 هزار مگاوات برق کشور هم توسط نیروگاه‌هایی با عمر متوسط 20 تا 40 سال تولید می‌شود.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ترافیک از جمله موضوعاتی است که مردم شهرستان لنگرود از آن گلایه دارند اتمام هر چه سریع‌تر کنارگذر لنگرود را برای حل این مشکل مورد تاکید قرار داد و افزود: کنارگذر لنگرود مجموعا 11 کیلومتر است و با گذشت سال‌های زیاد هنوز بخش قابل توجهی از آن باقی مانده است.

 

محمدنژاد از نیاز پروژه کنارگذر لنگرود به 400 هزار تن مصالح سخن گفت و با طرح این سؤال که چطور می‌توان در حوزه 30 تا 40 کیلومتری این مصالح را تهیه کرد ابراز داشت: تامین مصالح مورد نیاز اجرای پروژه‌ها از جمله مشکلات ما در گیلان است در حالی‌که چنین مشکلی را در سایر استان‌های کشور نمی‌بینیم. 

 

وی از اعمال محدودیت در تامین مصالح و از معطلی 12 ساله پروژه کنارگذر لنگرود انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه با وضع موجود قطعا این پروژه تا چند سال دیگر هم تمام نمی‌شود خاطرنشان کرد: قرارداد اولیه این پروژه هشت میلیارد تومان بود که تاکنون 55 میلیارد هزینه شده و با این مشکلاتی که در حوزه توزیع مصالح وجود دارد تا پایان کار به حدود 100 میلیارد تومان دیگر نیاز است.


 

کد خبر 1031581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha