چاپلوسی و تملق آسیبی بر نظام اجتماعی

چاپلوسی و تملق در برخی از روابط اجتماعی و نظام اداری با هدف گذاری شخصی، اقدامی به دور از اخلاق و آسیبی بر نظام رفتاری جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، چاپلوسی و تملق از دیگران برای اهداف نفسانی و تامین نیازهای خود، نوعی رفتار زشت است که آثار آن برای هر دو طرف باقی خواهد ماند، یعنی اینکه نباید تملق کرد و هم اینکه نباید در معرض چاپلوسی دیگران قرار بگیریم.

 

افراد وابسته به دنیا و کم توان برای رسیدن به اهداف کوچک خود، با زیادی گویی از افراد توانمند سعی بر جلب رضایت و نظر آنان را دارند که همین موضوع بعضی وقت ها با تخریب دیگران نیز روبروست.

 

بررسی تاریخ نشان داده، که چه بسیاری افرادی با تملق و زیاده گویی پست هایی را کسب کرده اند و مایه بدبختی جامعه و افراد تحت نظرخود شده اند که البته مدیران و پادشاهان سست عنصر و ضعیف از چنین رفتارهایی استقبال می کنند.

 

افراد دارای توانمندی های خاص مدیریتی و کسانی که خود را رد جایگاه های مختلف توانمند دیده اند و آخرت را فدای دنیا نکرده اند، فرصت سازی برای تملق و چاپلوسی دیگران فراهم نکرده و این گونه رفتار و تخریب دیگران برای آنان ارزشی ندارد.

 

چاپلوسی و تملق جای شایسته گزینی را می گیرد و در فرمایشات بزرگان دینی، ستایش واقعی تنها مخصوص ذات اقدس الهی است و نباید این جایگاه را تخریب کرد و اگرچه تعریف از دستاوردها و تلاش های آنانی که خدمت کرده اند برای رضای خداوند شایسته است اما چاپلوسی مقوله ای متفاوت با این امر است.

ستودن دیگران بیش از آنچه حد اوست، از منظر امیرالمومنین(ع) چاپلوسی محسوب می شود و نفاق و دورویی با چنین رفتاری گسترش می یابد و رضایل اخلاقی و زشتی ها در جامعه فراگیرخواهد شد که این چنین وضعی بر اعتماد ملی و عمومی جامعه اثر می گذارد.

 

شایسته سالاری موضوعی جدی است که با تملق ایجاد نمی شود بلکه با نگاه خاص به حوزه تخصصی و توانمندی های فردی بدست می آید و اگر انتخاب های جامعه متناسب با توانمندی باشد اعتماد عمومی افزایش می یابد اما اگر تملق و چاپلوسی جایگزین شود آنگاه بر این سرمایه مهم اجتماعی اثر می گذارد.

 

*تملق و چاپلوسی در نگاه معصومین

 

زیاده گویی و تملق آسیب های زیادی برای جامعه دارد که در نگرش معصومین این موضوع مورد نکوهش بوده و همواره بر دوری از آن توصیه شده که دوری از انجام چاپلوسی و همچنین شنیدن زیادی گویی همواره مورد توجه بوده است.

 

امام هادی(ع) به دوری از این رفتار زشت اجتماعی تاکید کرده و علت آن را ایجاد بدگمانی برشمرده است و در امام حسین(ع) در فرمایشی انتقاد را از عوامل دوستی و چاپلوسی را از عوامل دشمنی برشمرده است.

 

در ادامه این توصیه ها حضرت علی(ع) فرمودند که از فرد متملق دور شو که به دست او یک روز تخریب می شوی و بنا به فرمایش پیامبر اسلام، به چهره فرد چاپلوس خاک بپاشید.

 

*وجه تمایز مردم داری با تملق و چاپلوسی

 

مرجع تقلید عالم تشیع و استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تفاوت مردم داری و چاپلوسی گفت: این دو موضوع با همدیگر فرق دارد و یک مسئول مردم دار با محبت و صداقت به جای دروغ و تملق برخورد می کند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در یکی از درس های اخلاق خود به موضوع مردم داری توسط مسئولان اشاره کرد و گفت: صداقت و خدمت صادقانه یکی از وظایف آن ها است و نباید با دروغ گویی و چرب زبانی مردم و ارباب رجوع را فریب داد.

 

وی ادامه داد: چنین رفتارهای غلطی در کوتاه مدت ممکن است جوابگو باشد اما با گذر زمان مردم واقعیت را می فهمند و دروغگویی و نبود صداقت از بین می رود.

 

آیت الله مظاهری صداقت را رمز موفقیت برای همه اقشار بیان کرد و گفت: در کاسبی و خدمت به این موضوع مهم و مورد توجه است و کسانی که به این مسئله  اهمیت نمی دهند، دچار آسیب می شوند یعنی کاسب دروغگو مشتری هایش را از دست می دهد.

 

*چاپلوسی اعتماد اجتماعی را متاثر می کند

 

استاد جامع شناس دانشگاه با اشاره به اهمیت اعتماد عمومی گفت: رفتارهای غلط مثل چاپلوسی برای کسب پست و مقام و فراگیری آن در جامعه برای جلب توجه بر اعتماد عمومی اثر می گذارد.

 

«اکرم حمیدیان« ادامه داد: بی توجه به توانمندی ها و تنها تمرکز بر زیاده گویی و تملق در انتصابات موجب صدمه به مشارکت عمومی خواهد شد چرا که این مسئله مهم بر رفتار عمومی مردم اثر می گذارد و فرهیختگان از بدنه اصلی جامعه دور می شوند.

 

وی با بیان اینکه مدیران و مسئولان نباید برای بسترسازی برای افراد متملق ایجاد کنند، تصریح کرد: این رفتار افراد چاپلوس موجب تاثیر بر فکر آنان شده و در انتصابات فرصت های خوب از بین می رود.

 

کد خبر 1031707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha