۱۲ سال رهایی شهرک صنعتی دلفان/ سرمایه های که درسایه بی تدبیری از بین می رود

رکود شهرک صنعتی، محروم ترین شهرستان استان لرستان در پی بی تدبیرهای موجود و نبود زیرساخت های اولیه ۱۲ ساله شد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، شهرستان دلفان یکی از گسترده‌ترین شهرهای استان لرستان است و به رغم پتانسیل‌های که در شهرستان وجود دارد یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور و جزو ۱۰ شهر محروم کشور است و رتبه پنج محرومیت در کشور را دارد.

 

شهرستان دلفان با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در شمال غرب لرستان واقع شده که دارای سه بخش، ۱۰ دهستان، ۴۶۰ روستای کد دار و بین ۴۰ تا ۶۰ روستای فاقد کد است.

 

شهرستان محروم استان لرستان همچون دیگر نقاط استان از تقسیم بندی صنایع کشوری جامانده است وامروز جوانان توانمند و جویای کار این شهرستان با قصه تلخ بیکاری، فقر و شاید اعتیاد روزگار می گذرانند.

 

راه اندازی شهرک صنعتی در صورت برنامه ریزی مناسب برای جذب سرمایه گذار می تواند حرکتی برای اشتغال جوانان و شکوفایی بخشی ازتوانمندی های هر منطقه باشد.

 

شهرک صنعتی علی میرزایی شهرستان دلفان در استان لرستان 12 سال است که به حال خود رها شده است.

 

این شهرک صنعتی  حدود 22 شرکت فعال داشته است، اما امروز با ورود به این شهرک مشاهده می شود ساختمان های که برای راه اندازی کارخانه ها وصنایع احداث شده است به جای تولید به مخروبه تبدیل شده اند.

 

متاسفانه مسائل زیر ساختی اولیه چون نبود راه مناسب،  آب لوله کشی و.... هرکدام عاملی برا تعطیلی شهرک صنعتی علی میرزایی است.

 

واگذاری تسهیلات به افراد غیر بومی به عنوان سرمایه گذار دیگر عامل رکود امروز شهرک صنعتی علی میرزایی شهرستان دلفان است، به نحوی که خیلی از افراد که عمدتاً غیربومی بودند برای احداث شهرک علی میرزایی تسهیلاتی از بانک گرفتند و بخشی از کار ساختمانی و تجهیزات آن را نیز انجام دادند اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت یا مسائل دیگر عملاً این شهرک صنعتی تعطیل شد تا امروز راکد مانده است.

 

»رضا خسروی» یکی از کار آفرینان شهرک صنعتی شهرستان دلفان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: شهرک صنعتی شهرستان دلفان با مشکلات متعدد بویژه در حوزه زیرساخت ها مواجه است.

 

 

وی با بیان اینکه امروز مشکل قطعی برق یکی از معضلات فرا روی سرمایه گذاران این شهرک است، افزود: تقاضا داریم از مسئولان استانی و شهرستانی و حتی کشوری برای احیای زیرساخت های این شهرک صنعتی کمک کنند.

 

خسروی با بیان اینکه این شهرک بیش از چندین ماه است که آب ندارد، افزود: به رغم پی گیری های به عمل آمده این مشکل هنوز پا برجاست و سختی های زیادی سر راه  کارکنان و تولید کنندگان قرار داده است.

 

این کار آفرین اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز در این  واحد تولیدی از تانکر آب استفاده می شود که سختی های زیادی برای ما ایجاد می شود.

 

خسروی با اشاره به حفر چاهی در محیط شهرک صنعتی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با حمایت مسئولان بستر بهره برداری از این چاه برای رفع مشکلات شهرک صنعتی فراهم شود.

 

وی با اشاره به اهمیت تقویت امنیت شهرک صنعتی، بیان کرد: واحدهای صنعتی راكدی كه در شهرك های صنعتی وجود دارند و سالها است كه از سوی صاحبان خود رها شده اند علاوه بر ایجاد مشكلات امنیتی بسیار، هزینه ماهانه بابت ارائه خدمات (شارژ) نیز پرداخت نمی كنند.

 

خسروی همچنین با اشاره به نبود نگهبان در این شهرک، افزود: توجه جدی در راستای استخدام نگهبان برای تقویت نظم و امنیت این شهرک ضروری است.

 

این کار آفرین ادامه داد: دیوارهای اطراف محیط شهرک صنعتی ریزش کرده است و متاسفانه اراده ای برای بازسازی دیوراها و جذب نگهبان و یا حراست دیده نمی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت در این شهرک که می تواند مهم ترین بستر در جذب سرمایه گذار و تقویت تولید و اشتغال باشد، لازم است با حصار کشی صحیح و تعیین وروردی، استخدام نگهبان و نصب دوربین ها اقدام شود.

 

خسروی با اشاره به اینکه کارگاه صنعتی تولید، بسته بندی و فرآوری نخود از سال 96 در شهرستان دلفان راه اندازی شده است، افزود: در این کارگاه تولیدی چند محصول فرآوری در مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فناوری شهرستان از طریق مرکز رشد شهرستان به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه تقریبا همه نخود خروجی از شهرستان که به صورت  بسته بندی داخل کشور و یا خارج از کشور برای کشور های همسایه فرستاده می شود در کارگاه ما بسته بندی می شود، اذعان داشت: با راه اندازی این کارگاه بویژه در بخش فراوری  تلاش شده است که سود حاصل از مراحل فراوری محصول نخود، سهم کشاورز و مردم منطقه شود.

 

خسروی با بیان اینکه این کارگاه تولیدی تاکنون برای سه نفر به صورت مستقیم و برای 18 نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است، بیان کرد: در طول تابستان امسال و با انتقال واحد تولیدی به شهرک صنعتی سه نفر به ظرفیت اشتغال مستقیم این کار تولیدی اضافه شده است و به حمدالله هم اکنون  تعداد6 نفر به صورت مستقیم در این کار گاه تولیدی مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز شهرستان دلفان از مشکل بیکاری جوانان رنج می برد، افزود: این درحالی است که بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی می تواند مهم ترین گام در رفع مشکل بیکاری و رونق تولید باشد.

 

خسروی با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده در حوزه کشاورزی در شهرستان دلفان، خاطرنشام کرد:انتظار می رود بانک های عامل و ادارات در راستای  حمایت از تولید بومی برسر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی نکنند و برای توسعه فعالیت های تولید محور جوانان همراهی داشته باشند

 

 

در حالی که ظرفیت های شهرک صنعتی شهرستان دلفان به رغم گذشت بیش از 12 سال راکد مانده است، زمزمه های برای راه اندازی شهرک صنعتی در شهرک غضنفری شهرستان دلفان به گوش می رسد.

 

قرار است کلی هزینه در آن شهرک انجام شودو احیانا سرگذشتی شبیه شهرک علی میرزایی داشته باشد، در حالی که این شهرک همچنان درگیر و دار مثال زیرساختی و نبود سرمایه گذار راکد مانده است.

 

شهرك صنعتي يكي از نيازي زيرساختي براي توسعه صنعت در هر منطقه است و اميدواريم با برنامه ریزی مناسب ابتدا مشکلات شهرک صنعتی شهرک علی میرزایی رفع و واحد های تعطیل شده احیاء شود و سپس در راستای راه اندازی شهرک صنعتی دیگر در این شهرستان اقدام شود و با بهره برداري از آن شاهد ساخت واحدهاي بزرگ توليدي و صنعتي مورد نياز در شهرستان واستان باشیم.

 

کد خبر 1031894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha