اصلاح ساختار بودجه نیازمند تعامل دولت و مجلس است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه آرا گفت: زمانی اصلاحات ساختاری بودجه محقق خواهد شد که مجلس شورای اسلامی و دولت از سیاسی کاری دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سامان ملک پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه آرا در برنامه «گفتگوی اقتصادی» با انتقاد از رفتارهای سیاسی دولت گفت: سیاسی ترین رفتار دولت در بودجه 1400، در پیش بینی تعداد بشکه هایی است که قرار است صادر شود.

در حقیقت دولت به ورشکستگی سیاسی و نظری رسیده چراکه اگر به این ورشکستگی نرسیده بود این مقدار بشکه نفت را در بودجه پیش بینی نمی کرد.

ملک پور همچنین در انتقاد به مجلس یازدهم به ویژه درمورد اصلاح ساختاری بودجه نیز تصریح کرد: از مجلسی که لقب انقلابی گری را برای خود انتخاب کرده انتظار نمی رفت در حوزه اصلاح ساختاری بودجه، به جای هزینه ها بحث درآمدها را در پیش گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه آرا گفت: زمانی که بازار مسکن، ارز و سکه از جایگاه واقعی خودش خارج شده و بیش از حد به آن ها پرداخته می شود دیگر مولد نیستند چراکه جریان نقدینگی را به سمت خودشان سرازیر می کنند.

ملک پور مالیات بر خانه های خالی و کالاهای لوکس را از مالیات های موثر و مفید دانست و گفت: سوال ما این است که چرا دولت از این مالیات ها شانه خالی می کند و هنوز زیرساخت های اطلاعاتی این مسئله را آماده نکرده است؟!

وی اظهارکرد: یکی از ابزارهایی که باعث می شود سیاست ها به درستی اجرایی شوند اعتماد به دولت است اما به مردم حق دهیم که از مسئولانی که مبنا را فقط بر مذاکره و برجام قرار دادند گله مند باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه آرا گفت: زمانی اصلاحات ساختاری بودجه محقق خواهد شد که مجلس شورای اسلامی و دولت از سیاسی کاری دست بردارند.

همچنین دکتر همت قلی زاده، کارشناس بودجه اظهارکرد: آنچه که در مجلس اتفاق افتاد و حتی اخباری هم که از مجلس درمورد رد کلیات بودجه عنوان شد بیشتر مبتنی بر رفتارهای سیاسی بود تا اقتصادی.

وی با اشاره به نرخ تورم فزاینده در کشور گفت: بر اساس گزارشات موجود، در حال حاضر 60 درصد مردم ایران پایین تر از خط فقر کالا مصرف می کنند.

کارشناس بودجه اظهارکرد: در شرایطی که کاهش ارزش پول ملی، کالاهای ما را به شدت برای کشورهای همسایه ارزان و مقرون به صرفه کرده متاسفانه شاهد تصمیمات عجیبی از جمله در حوزه مالیات هستیم که تنگناهایی را برای مردم ایجاد می کند.

قلی زاده با بیان اینکه هدف از مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن بود گفت: وقتی دلالان وارد این قضیه می شوند یعنی شناسایی مسئله نادرست انجام شده چراکه کسانی که تعدد منازل دارند از عمده مردم نیستند.

وی با تصریح بر اینکه دعوای مجلس و دولت بر سر بودجه سیاسی است گفت: الان جهان به سمت اینترنت رایگان پیش می رود اما اینترنت ایران گران ترین و کم سرعت ترین اینترنت جهان است.

کد خبر 1032031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha