لزوم توجه بیشتر نویسندگان به حوزه دفاع مقدس/ تاریخ شفاهی گیلان ناگفته‌های بسیار دارد

مصطفی‌پور لزوم توجه بیشتر شاعران و نویسندگان به حوزه دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاریخ شفاهی گیلان ناگفته‌های بسیار زیادی دارد که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « حسین مصطفی‌پور» امروز(یکشنبه، 10 اسفند) در آئین اختتامیه دو جشنواره شعر پایداری و جایزه ادبی یوسف در رشت اظهار داشت: تاریخ شفاهی گیلان ناگفته‌های بسیار زیادی از هشت سال دفاع مقدس دارد که هنوز آنطور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ادامه داد: فرهنگ در این سرزمین شهیدپرور به عنوان یک شاخصه بسیار قابل توجه محسوب می‌شود و تمام جهان، ما ایرانیان را با آثار فرهنگی شاخص و برجسته می‌شناسند.

 

مصطفی‌پور از رواج شعر پایداری و ادبیات دفاع مقدس در کشور سخن گفت و با تاکید بر اینکه آثارفرهنگی این حوزه گنجینه‌ای بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که دفاع مقدس گنجینه‌ای تمام نشدنی است و باید اذعان کنیم که در موضوع دفاع مقدس به ویژه در گیلان کارهای انجام نشده بسیار زیادی داریم.

 

وی با اشاره به اینکه فرزندان این مرز و بوم هشت سال با دست خالی و مظلومانه در برابر تمام استکبار جهانی ایستادگی و از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند ابراز داشت: رزمندگان و شهدای گرانقدر ما جانفشانی‌ها و ایثارگری‌ها کردند و با تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها نگذاشتند حتی وجبی از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه سوژه‌های بسیار زیادی برای شاعران و نویسندگان در حوزه ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس وجود دارد ابراز داشت: مقام معظم رهبری فرمودند حادثه عاشورا فقط یک نصفه روز بود که معارف شیعه را برای هزار و چهارصد سال شکل داد و هشت سال دفاع مقدس هم از همین معارف نشأت گرفته است.

 

مصطفی‌پور تجاوز آمریکایی به ویتنام و تبلیغات وسیع غرب در این مورد را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: برآوردها نشان می‌دهد دستگاه هالیوود بیش از هزار فیلم و نمایش از این تجاوز آمریکایی‌ها به یک کشور آسیایی ساخته و تحویل دنیا داده‌اند در حالی‌که نسل‌کشی و جنایات‌های بسیار زیادی در این جنگ اتفاق افتاد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس حق مطلب ادا نشده است و شاهد ساخت آثار فرهنگی اعم از فیلم و سریال‌های قابل توجه نبودیم اضافه کرد: جوانان ما تشنه سوژه‌های فرهنگی این‌چنینی هستند از طرفی ما نمی‌خواهیم در اینجا به دنبال مقصر بگردیم و هر کسی که در حوزه فرهنگ دستی بر آتش دارد می‌تواند در این مورد مقصر باشد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان اقدامات و حرکات فرهنگی که در سال‌های اخیر در بخش ادبیات پایداری صورت گرفته است را خوب دانست و افزود: البته ما هنوز در اینجا جای کار داریم اما آنچه که بیش از هر چیزی ما را نگران کرده تاریخ شفاهی دفاع مقدس گیلان است که به نوعی مورد غفلت واقع شده است.

 

مصطفی‌پور استفاده از وجود پدران و مادران شهدا برای استخراج خاطرات شهدای دفاع مقدس استان گیلان را ضروری خواند و اضافه کرد: این واهمه و ترس وجود دارد که تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان گیلان را از دست بدهیم چنانچه تاکنون هم از نعمت حضور بسیاری از پدران و مادران شهدای گیلانی بی‌بهره شده‌ایم.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه استان گیلان به خون پاک هشت هزار شهید دفاع مقدس متبرک شده است خاطرنشان کرد: از تمام نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات پایداری و شعر دفاع مقدس می‌خواهم که با همان روحیه جهادی و فداکارانه وارد عرصه و میدان کار شوند تا بتوانیم تاریخ شفاهی دفاع مقدس گیلان را استخراج و برای نسل‌های آینده ماندگار کنیم.

کد خبر 1032439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha