آموزش حقوق شهروندی در مساجد با تکنولوژی‌های نوین

آموزش حقوق شهروندی برای قانونمداری، توسعه و پیشرفت و برقراری عدالت اجتماعی برای جامعه ضروری است که این اقدام از سنین پایه، در مساجد و با بهره‌گیری از تکنولوژی های نوین روز اثربخشی آن را دو چندان می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حقوق شهروندی، یکی از عوامل پایه در توسعه عدالت اجتماعی و کاهش مشکلات و نابرابری ها است و اگر مردم نسبت به حق و حقوق خود مطلع باشند ضمن احترام به حقو دیگران، مطالبات خود را نیز پیگیری می کنند.

 

آشنایی با این مفاهیم برای همه مردم جامعه لازم است و باید پایه گذاری جدی در آشنایی و آموزش افراد در گروه سنی مختلف صورت بگیرد که این اقدام از کودک مورد توجه و تا سنین مختلف باید ادامه پیدا کند.

 

آموزش حقوق شهروندی از سنین پایه، با استفاده از روش های نوین و در مساجد سه مولفه برای افزایش قدرت در جهت رسیدن به این مهم است و این سه رکن در کنار همدیگر با محوریت کانون های فرهنگی و هنری مساجد و یک شبکه به هم پیوسته رشد و بازخورد خوبی خواهد داشت.

 

آموزش حقوق شهروندی برای قانونمداری، توسعه و پیشرفت و برقراری عدالت اجتماعی برای جامعه ضروری است که این اقدام از سنین پایه، در مساجد و با بهره گیری از تکنولوژی های نوین روز اثربخشی آن را دو چندان می کند.

سنین مختلف برای آموزش حقوق شهروندی مهم است اما کودکان و نوجوانان با فراگیری این مباحث و اصول در هم تنیده قوانین با دستورات دینی، باورهای آن ها بیشتر تقویت می کند و از طرفی فناوری های نوین در دست یابی به این هدف نقش بسزایی خواهد داشت.

 

*ارتقای کیفیت زندگی با فراگیری حقوق شهروندی

 

عضو شورای شهر زرین شهر با اشاره به ضرورت آموزش حقوق شهروندی گفت: کیفیت زندگی مردم در شهر با فراگیری و عمل به حقوق شهروندی افزایش می یابد.

 

«احمد احمدیان«، آموزش این مباحث مهم از مدارس و از سنین پایین را زیرساخت اساسی در توسعه این فرهنگ بیان کرد و افزود: این اقدام در سنین کودکی و نوجوانی کیفیت و اثربخشی کارآمدی را برای آینده جامعه به همراه دارد.

 

وی ادامه داد: شهروند نمونه مطمنا این مفاهیم را فراگرفته و به حقوق دیگران احترام می گذارد از حق خود در چهارچوب قوانین و حقوق شهروندی دنبال می کند و این مطالبه گری بر زندگی فردی و اجتماعی آن اثر می گذارد.

 

*آموزش فرهنگ شهروندی خلاقانه برای کودکان و نوجوانان

 

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه ریزی های مدیریت شهری از گذشته تاکنون برای آموزش حقوق شهروندی گفت: آموزش فرهنگ شهروندی خلاقانه برای کودکان و نوجوانان پیش بینی شده که در قالب یک کتاب آموزشی انجام می شود.

 

«احمد رضایی« ادامه داد: مباحث شهری مثل حمل و نقل و اصول اخلاقی مثل کنترل خشم و رفتارهای اجتماعی به عنوان موضوعات مهم حقوق شهروندی مطرح بوده که در قالب این برنامه با همکاری معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش پایه و توجه به مباحث جدید و نوین در کارآمدی این مهم اثر داشته است، تصریح کرد: روش های خلاق در اثرگذاری و اقبال نسل کودک و نوجوان بیشتر بوده و نتایج آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

*مساجد و ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری در آموزش حقوق شهروندی


با توجه به اینکه مباحث مربوط به حقوق شهروندی بر پایه اصول دینی و اعتقادی است، مساجد ماموریت مهمی در این خصوص دارند، پس باید از این مراکز استفاده کنیم.

 

وجود کانون های فرهنگی وهنری در مساجد و تنوع برنامه های این مراکز، فرصتی برای ترویج و توسعه این دسته از اقدامات اساسی خواهد بود.

 

حضور کودکان ونوجوانان در مساجد و وجود بسترهای مهم و کارکرد عظیم کانون های فرهنگی و هنری مساجد در آموزش و فرهنگ سازی به اتفاق خوب در این حوزه کمک خواهد کرد.

 

راه اندازی کلینک اخلاق و حقوق شهروندی در مساجد، یکی از ابتکارات و اقدامات اساسی معاونت حقوق بشر وزرات دادگستری و کانون های مساجد بوده که در گذشته اتفاق افتاده اما عملیاتی شدن این مهم به پیگیری و ارائه طرح و ابتکارات کانون ها نیاز دارد.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی تیران، با ارائه طرح درس و کارگاه های آموزشی، سعی در تحقق این مهم داشته است که ویژه برنامه پرسمان، برنامه ربوترافیک و ایجاد کتابخانه و گنجینه در این حوزه به فراگیری حقوق شهروندی کمک کرده است.

کد خبر 1032993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha