ترک صله رحم، یکی از بزرگترین گناهان کبیره است

حجت الاسلام لروند، گفت: به ارزش و جایگاه صله رحم در روایات و آیات برای تقویت و حفظ بنیان های اجتماعی و روابط خویشاوندی تاکید بسیاری شده است اما بی تفاوتی و ترک آن نیز در فرهنگ و منطق اسلامی یکی از زشت ترین گناهان کبیره محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، صله رحم و ارتباط با خویشاوندان علاوه بر آنکه ریشه‌ در فرهنگ تاریخی ما ایرانیان دارد ،در فرهنگ دینی ما هم بسیار مورد سفارش و تاکید قرار گرفته است. در روایات اهل بیت و آیات قرآن کریم بارها به این امر مهم توصیه شده است و به برکات و آثار آن مثل افزایش طول عمر و فقرزدایی، اشاره شده است.
 
 
امام محمد باقر (ع) می فرمایند :«مبادا با کسی که قاطع رحم است رفاقت کنی، زیرا من او را در سه موضع از قرآن خدای عز و جل یافتم که به او لعن شده است» 
 
 
 اما با پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی ،ارتباطات و مهمانی های خانوادگی کم و کمتر شده است و امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا حتی از حضور در این مهمانی ها و اجتماعات منع شده‌ایم. از آنجایی که هر موضوعی در دین اسلام با قواعد و قانون خاص خود عرضه شده است ، تا برای بشریت آرامش به ارمغان بیاورد، صله رحم هم احکام و شرایط خود را دارد که بعضی از آن بی خبر هستند. نباید فراموش کنیم که در هر موضوعی طبق دستور خداوند، حد و حدود آن را رعایت کنیم، تا رضایت خداوند و آرامش روحی و روانی خود را از دست ندهیم. 
 
 
در همین راستا حجت الاسلام علی محمد لروند امام جمعه شهرستان کنگاور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، گفتگویی را انجام داده که با هم می خوانیم.
 
 
معنای عام و خاص صلح رحم چیست؟
 
 
 
-- رحم به معنای خویشاوندان و اقوام است و صله رحم به معنای دیدار ارتباط با این افراد می باشد . به نوعی رفت‌وآمد قوم و خویشی را صله رحم می گویند.
 
 
 
آیا کسانی که به سبب ازدواج با آنها نسبت فامیلی پیدا می کنیم جز ارحام هستند؟
 
 
-- ارحام را به دو دسته سببی و نسبی می توان تفکیک کرد. ارحام نسبی خانواده اصلی فرد قبل از ازدواج هستند مثل پدر مادر و برادر و خواهر . ارحام سببی به کسانی می گویند که به سبب ازدواج با آنها نسبت فامیلی داریم . پس ارحام شامل خویشاوند هایی می باشد که یا سبب آن ازدواج و یا نسب پدری است. 
 
 
 
حد صله رحم به چه صورت است؟
 
 
-- موضوع رفت و آمد با دوستان در اسلام بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته ، اما با اقوام سفارش بیشتری شده است. چرا که در روایات گفته شده است این رفت و آمد ها باعث ایجاد محبت و گرم شدن محیط خانواده و نیز نزدیک شدن افراد از لحاظ اجتماعی به هم می شود و حتی عامل درمان برخی بیماری های روانی که امروزه در جامعه می‌بینیم می باشد. بنابراین رفت و آمد با هر فردی که نسبت فامیلی با شخص داشته باشد، خواه از اقوام دور یا نزدیک فرد باشد ،این رفت و آمد صله رحم حساب می شود.
 
 
آیا صله رحم جز حق الناس یا حق الله است؟
 
 
-- کلاً صله رحم جزء این دو به حساب نمی آید. چرا که حق الله به معنای حقوق خداوند بر گردن انسان است که باید انجام شود و حق الناس حقوق همه مردم بر انسان است از همسایه تا همه جامعه را شامل می‌شود ،بنابراین نمی‌شود آن را در حق الناس یا حق الله خلاصه کنیم. چون اصلاً جزء حقوق نیست.
 
 
آیا صله رحم با بستگانی که اهل گناه و حرام هستند و رفت و آمد با آنها خطر ابتلا به گناه را در پی دارد اشکال شرعی ندارد؟
 
 
-- نمی شود صرف اینکه شخصی گناهی مرتکب شده، ارتباط با او را قطع کنیم ‌مثلاً با شخصی که نماز نمی خواند قطع رابطه کنیم. چرا که همین رفت و آمد فامیلی ممکن است باعث بشود فرد از گناه خود دست بکشد. اما اگر رفت و آمد با این شخص باعث آسیب به دین و اعتقادات فردی بشود ، مثلاً بر سر سفره خود مشروبات الکلی مصرف کنند و این موضوع باعث آسیب زدن به فرزندان ما بشود و یا کسی که ماهواره در خانه دارد فیلمی که از ماهواره پخش می شود باعث آسیب به حریم خانواده ما بشود و تفکرات آنها را خراب کند، در این صورت می توان رفت و آمد را محدود کرد. یعنی اگر صله رحم باعث آسیب به اعتقادات و رفتار و تفکرات خانواده شخص بشود و ترس از ابتلاء گناه باشد ، باید آنها را محدود کنیم اما صرف گناهکار بودن فرد عامل قطع صله رحم نیست. 
 
 
 
آیا در ایام حزن و اندوه اهل بیت صله رحم و مهمانی گرفتن نهی شده است؟
 
 
 
-- این موضوع مشکلی ندارد و حتی سفارش هم شده است، که در مراسمات اهل بیت ،روضه خوانی ها ،ولادت ها و شهادت ها در منازل خود مراسمی بگیرید و اقوام خود را دعوت کنید .یعنی همان شام یا نهاری که با اقوام صرف میکنید را تبدیل به نذر کنید. این موضوع نه تنها ایرادی ندارد بلکه به آن سفارش بیشتری هم شده است.
 
 
 
 قطع صله رحم ، در ایامی مثل شیوع بیماری کرونا که اجتماعات باعث به خطر افتادن جان افراد می‌شود، چه حکمی در اسلام دارد؟ 
 
 
-- اگر اجتماعات طوری باشد که به افراد آسیب بزند مثل مهمانی های شلوغ یقیناً این مورد در دین اسلام هم رد شده است ،  دین اسلام به ما دستوراتی داده که حتی از لحاظ مسائل اجتماعی هم هر جا که به فرد آسیب برسد، امر به ترک محل داده شده است، مثلاً گفته شده جایی که محل تهمت است، وارد نشوید . فلذا جایی که جسم انسان در معرض خطر باشد هم از نظر عقلانی هم از نظر دینی باید محدودیت ایجاد بشود. اما از طرفی این موضوع نباید باعث بشود در این ایام افراد سالمند و سالخورده که نیاز به کمک فرزندان خود دارند، به صرف وجود بیماری کرونا رها بشوند .
 
 
من شخصاً در این ایام از چندین مورد سرکشی که به بیماران کرونایی در شهرستان کنگاور داشتم، متاسفانه اشک‌چشم پدران و مادرانی را دیده‌ام که از بی مهری فرزندان خود گله داشتند چرا که فرزندانشان به خاطر بیماری کرونا به دیدن آن ها نمی رفتند. این موضوع خیلی بدی است سالمندی که به کرونا مبتلا شده نیاز به مراقبت دارد و به تنهایی نمی تواند از پس مراقبتهای درمانی بر بیاید .از این جهت باید به بیمه بیماران کرونایی کمک هم بکنیم.
 
 
در اهمیت صله رحم ،پیامبر اکرم(ص)، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از يكدیگر بسیار دور باشد. یکی از فواید دنیوی صله رحم این است که خداوند به خاطر این کار، عمر انسان را زیاد می‌ کند و دچار مرگ ناگهانی نمی شود.صله رحم باعث از بین رفتن کینه ‌ها می ‌گردد. چرا که از نزدیک همدیگر را می ‌بینیم و حس می‌کنیم و با هم رابطه برقرار می ‌کنیم و این ارتباط، رفتارمان را نیکو جلوه می ‌دهد 

 

کد خبر 1033206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha