نظارت همگانی با حضور اصحاب رسانه در کنار نظارت حاکمیتی محقق می شود

اصلانی کرچی با بیان اینکه مرجع رسیدگی به شکایات و اعلانات تحت عنوان اداره نظارت همگانی در سازمان بازرسی تشکیل شده است، گفت: مبارزه با فساد با از طریق جنبه نظارت همگانی در کنار جنبه نظارت حاکمیتی با حضور اصحاب رسانه تحقق می یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، بازرس کل استان ایلام، در نشست هم اندیشی و مصاحبه مطبوعاتی بازرس کل استان ایلام با اصحاب رسانه و‌ هیئت مدیره خانه مطبوعات استان ایلام، اظهار کرد: تعامل بیشتر با اصحاب رسانه  و استافده از این ظرفیت در راستای نظارت همگانی یکی از رویکردهای اساس سازمان بازرسی استان ایلام است.

 

«مهدی اصلانی کرچی» با بیان اینکه در طول عمر با برکت نظام اسلامی هر زمان از ظرفیت مردم استفاده شده است موفق بوده ایم، یادآور شد: نمونه بارز آن دوران ۸ سال دفاع مقدس و حضور مردم در صحنه های مختلف بوده است، اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر  اصلاح سیاست های اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ تاکید کرده اند، همه در راستای مردمی شدن اقتصادی بوده است  تا اقتصاد ما از جنبه دولتی بودن خارج شود و ظرفیت ها برای حضور بخش خصوصی و تعاونی با توانمند سازی این بخش ها و فراهم کردن زمینه عدالت، شفافیت و رقابت سالم بین بخش های اقتصادی فراهم گردد.

 

وی با بیان اینکه در عرصه مبارزه با فساد، ما با تکیه  بر همین مشارکت مردمی با کمترین هزینه و به وجود آوردن فضایی در جامعه که تبعیض و تجمل گرایی را ضد ارزش بداند، می توانیم موفق باشیم، ابراز کرد: اگر این فضا در جامعه و دستگاه های مختلف حاکم شود، افرادی که بخواهند خلاف این اصول و اهداف حرکت کنند فضا و عرصه بر آنها سنگین خواهد شد.

 

بازرس کل استان ایلام با تاکید بر اینکه رسانه ها نقش مهمی در مبارزه با تجمل گرایی و گسترش فرهنگ کار در جامعه دارند، یادآور شد: ما باید از ظرفیت رسانه ها در راستای اصلاح فضای عمومی جامعه به منظور تبیین ارزش های دینی و فرهنگی از جمله مبارزه به تجمل گرایی و فساد استفاده کنیم.

 

اصلانی کرچی گفت: برخی افراد با تصاویر و فیلم هایی که می گیرند و در فضای مجازی بارگذاری می کنند، به نوعی به جامعه فخرفروشی می کنند و  تصور این افراد بر این است که این ارزش و افتخار است، اگر این محکوم شود، بسیار در سطح جامعه تاثیرگذار است ضمن اینکه حرمت و آبروی افراد  در سطح جامعه  نیز باید حفظ شود.

 

وی با بیان اینکه برخی موضوعات را باید نهادهای ذی ربط و از مبادی مربوطه پیگیری کرد،افزود: بر اساس سیاست هایی که رئیس محترم قوه قضائیه به سازمان بازرسی ابلاغ کرده اند، سند تحول قضایی و سند تحول بازرسی کل کشور، یکی از روبکردهای سازمان، رویکرد اصلاحی مشارکت مردم در نظارت و بازرسی ها است و این نظارت  بر بستر نظارت همگانی دنبال می شود.

 

بازرس کل استان ایلام با بیان اینکه مرجع رسیدگی به شکایات و اعلانات تحت عنوان اداره نظارت همگانی تشکیل شده است، گفت: با تشکیل این اداره تلاش می شد که از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، نخبگان دانشگاهیان، تشکل های حرفه ای تخصصی و موسسات غیردولتی و سایر اقشار مردم و به ویژه اصحاب رسانه و مطبوعات استفاده شود.

 

اصلانی کرچی با بیان اینکه رسانه ها کمک بسیار بزرگی در  راستای تحقق اصل بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه دارند، گفت: سازمان بازرسی و اصحاب رسانه در کنار هم قرار دارند، اصحاب رسانه دلسوزانه مطالب و نقدها را بیان می کنند و ما در رویکرد جدیدی که در سال جاری اقدام شده است، نظام مساله محور در حوزه های کلی و جزئی است و رسانه ها  می توانند در این زمینه مسائل مهم استان را سازمان بازرسی را  با رویکرد پیشگیرانه و اصلاحی منتقل کنند.

 

وی بیان کرد: شناسایی علل و عوامل بروز فساد شناسایی  و برطرف شود چرا که برخورد صرف با معلول ها به تنهایی جوابگو نیست و ما باید کاری کنیم با ابزارهایی مانند شفافیت زمینه های بروز فساد کاهش یابد و رسانه ها می توانند در این زمینه اثربخش و سازنده باشند و از این طریق جنبه نظارت همگانی با جنبه نظارت حاکمیتی را با حضور اصحاب رسانه تحقق یابد.

 

گفتنی است در این نشست جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان دیدگاه ها و نظرات خود را در حوزه های مختلف با بازرس کل استان ایلام در میان گذاشتند.

کد خبر 1033677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha