شعر برای مداحی باید از روی اخلاص و ارادت سروده شود

حجت الاسلام رجایی خراسانی گفت: شعر باید از روی اخلاص و ارادات گفته شود و نه برای اینکه اسم و آوازه ای برای خود کسب کند و یا از او تعریف کنند و این خیلی مهم است و بدانید در نزد اهل بیت (ع) یک شعر اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « حسین رجایی خراسانی » شامگاه چهارشنبه (13 اسفند) در مراسم اولین جلسه مجمع جوانان انقلابی کوثر ناب بیان کرد: هر فردی که می خواهد در این رشته وارد شود و یا وارد شده باید تبریک گفت و معلوم شده که عنایتی به او شده است و در یک صراط مستقیمی قرار گرفته است.

 

مدیرمرکز فقهی ائمه اطهار مشهد با اشاره به داستان سرودن قصیده دعبل خزایی برای امام رضا (ع) و سکه هایی که امام هشتم برای سرودن آن قصیده به وی دادند گفت: ائمه اهمیت زیادی به مداحان می دادند و احترامشان می کردند، در حال حاضر مداحی کردن افتخار است اما در یک زمانی کسی جرائت نداشت نام اهل بیت را بر زبان بیاورد و اگر به کسی گمان می رفت شیعه علی (ع) است او و خاندانش را می کشتند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در زمان امام کاظم (ع) منصور دوانقی از حضرت خواهش کرد که در روز نوروز بنشیند و افراد سیاسی به دیدن ایشان بیایند و هدیه بیاورند و حضرت با اصرار منصور قبول کردند لذا منصور به فرماندهان و .. دستور داد که برای امام کاظم (ع) هدیه بیاورند در آخر پیرمردی نزد حضرت آمد و گفت من فقیرم پولی ندارم که هدیه برای شما بیاورم اما پدر بزرگ من شعری برای پدربزرگ شما سروده که برای شما می خوانم. شعر را که خواند امام گریه کردند و دستور داد تمام هدیه هایی که برای ایشان آورده بودند را به آن پیرمرد بدهند.

 

حجت الاسلام رجایی خراسانی با بیان اینکه اینکه برخی می گویند به مداحان پول زیادی می دهند خیلی مهم نیست منتها آن مداح نباید مبلغ را بگوید و نه چشم طمع به این پول داشته باشد؛ افزود: هر کدام از شاعرانی که برای ائمه در حضور آنها شعر خواندندٰ قسم خوردند که برای پول این کار را نکردیم اما به آنها پول دادند.

 

وی بیان کرد: شعر باید از روی اخلاص و ارادات گفته شود و نه برای اینکه اسم و آوازه ای برای خود کسب کند و یا از او تعریف کنند و این خیلی مهم است و بدانید در نزد اهل بیت (ع) یک شعر اهمیت زیادی دارد. شما به عنوان مداح وقتی مداحی کردی جلسه را ترک نکنیدٰ و مانند دیگران اخلاق و روایت را گوش کنید و گریه کنید.

 

مدیرمرکز فقهی ائمه اطهار مشهد اظهار داشت: با تجربه ای که دارم اگر اخلاص نباشد نه مداحیٰ نه منبر و نه روضه شما گیرا نخواهد بود. اخلاص، نداشتن تکبر، مطالعه دیوان شعراٰ، از حفظ خواندن مطلبی که برای مداحی آمده کرده اید از ویژگی های بارز مداح است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر شعرای ما خیلی خوب هستند و اکنون در مود هدف انقلاب و اخلاقیات شعر می سرایند در حالی که در گذشته کمتر به این مبحث پرداخته می شد؛ به مداحان توصیه کرد: اگر شما را به مجلس مداحی دعوت کردند و مداح نتوانسته آن گونه که باید مجلس را منقلب نماید شما آن مجلس را منقلب نمایید اگر چه دعوت نیستید و بخوانید اما اگر دعوت شدید و مجلس اشباع شده دیگر نیاز به خواندن شما نیست چون بعد از این خسته کننده است. این معنای اخلاص است یعنی باید خود را نوکر واقعی امام حسین (ع) قرار دهید و آنچه که لازم است را انجام دهید.

 

حجت الاسلام رجایی خراسانی اظهار داشت: شما به عنوان مداح اگر در جایی مجلس روضه است چه اشکالی دارد که زنجیر بزنید، خدمت کنید، سینه بزنید و تکبر نداشته باشید.

 

کد خبر 1033853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha