کالاهای فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش های بومی و محلی به شمار می رود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی گفت: کالاهای فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش های بومی و محلی محسوب شده و کالای صرف نیست و به عنوان انتقال دهنده یک میراث و هویت جمعی تلقی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» شامگاه پنج شنبه (14 اسفندماه) در آیین اختتامیه نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی با بیان اینکه این جشنواره از چند جهت حائز اهمیت است، گفت: در حقیقت کالاهای فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش های بومی و محلی محسوب شده و صرفا کالای صرف نیست و به عنوان انتقال دهنده یک میراث و هویت جمعی تلقی می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: ما وقتی کالاهای فرهنگی را با سایر کالاها مقایسه نسبی می کنیم، می بینیم از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار خاص برخوردار است.

 

وی بیان کرد: وقتی کالای فرهنگی در بازار عرضه و خریداری می شود، کارکرد اقتصادی آن تموم شده و به نوعی پس از آن بحث ارزش گذاری و تعریف هویت فرهنگی توسط خریدار مطرح می شود و این موضوع دارای اهمیت است.

 

فرخنده با بیان اینکه ممکن است وقتی کالای فرهنگی عرضه می شود، مدت کوتاهی دست مصرف کننده باشد اما تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و هویتی آن دراز مدت است، به موضوع عروسک ها اشاره کرد که در دنیای امروز از اهمیت فرهنگی بسزایی برخوردار است و ادامه داد: وقتی عروسکی خریداری می شود، کارکرد اقتصادی آن تمام می شود اما وقتی وارد زندگی می شود، سبک زندگی، هویت زندگی  و رفتارهای ریز و دُرشت در سبک زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، عروسک باربی را مثال زد که چقدر توانسته انتقال دهنده ارزش ها و هویت هایی باشد که مطمح نظر سازندگان این نوع کالاها بوده و هست.

 

وی برگزاری جشنواره کالاهای فرهنگی را فرصت مغتنمی دانست تا ما عناصر بومی و فرهنگی خود را از این طریق حفظ و تقویت کرده و سپس انتقال دهیم.

 

فرخنده تأکید کرد: اگر یک کالای فرهنگی نسبت خود را با بازار تعریف نکند، به انزوا رفته و اهمیت خود را از دست می دهد و وارد موزه شده و به کالایی ویترینی بدل می شود که از تبادل و تعامل با دنیای اطراف هم باز می ماند.

 

وی با اشاره به اینکه ما باید در دنیای امروز و در عصر جهانی شدن، امکان هایی که می توانیم عناصر فرهنگ بومی و محلی خود را حفظ کنیم، بیابیم، اظهارکرد: قوشمه بومی و محلی ما یک عنصر پرجاذبه است و کالاهای فرهنگی می تواند از این عنصر استفاده و جاذبه خود را غنی کرده و اثرگذاری لازم را داشته باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پنجمین سال این جشنواره را در دستور کار قرار داده و استان ها، دومین سال برگزاری آن را تجربه می کنند، تجربه نخست استان ما را از این جهت حائز اهمیت دانست که حجم تولیدات کالاهای فرهنگی مختص همین جشنواره بوده است.

 

وی برگزاری کلاس های آموزشی با هدف تسهیل خلق تولیدات فرهنگی و با حضور اساتید برجسته کشوری در طول اجرای این جشنواره را مزیت دیگر این جشنواره نام برد و گفت: نمایشگاه مجازی آثار هم پس از اختتامیه برگزار می شود و امیدواریم نشست های تخصصی نقد و بررسی آثار منجر به تولید فکر و ایده برای دوره های آتی شود.

 

«مسعود زمانی» دبیر نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی هم از برگزاری هشت کارگاه آموزشی در ذیل این جشنواره خبر داد که منتج به ارسال 130 اثر شد و گفت: در این آیین از 12 برگزیده جشنواره تجلیل می شود.

 

گفتنی است؛ نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی در چهار حوزه «کســب و کارهــای فرهنگــی نوپا»، «نوشــت افــزار»، «اسباب بازی و عروسک» و «هدایـای فرهنگـی» و با هدف شناخت عمیق‌تر بوم‌فرهنگ و ظرفیت های موجود در آن، کاربردی کردن بوم‌فرهنگ برای انسان امروزی، رونق کسب و کارهای فرهنگی با اتکا به ظرفیت های بومی و کمک به شناسایی بازارهای پنهان در حیطه محصولات و خدمات فرهنگی بومی فراخوان شده بود.

 

در این آیین که در محل نگارخانه بجنورد و با حضور جمعی از مسئولان استانی و هنرمندان برگزار شده بود، برگزیدگان اول تا سوم هر بخش معرفی و تجلیل شدند.

 

 

کد خبر 1034096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha