رفاقت و همدلی رمز موفقیت ۳ خواهر ‌کارآفرین

سه خواهر کارآفرین خراسان جنوبی که در کمتر از ۷ سال، تبدیل به کارآفرین نمونه و موفق در حوزه مد و طراحی لباس ایرانی اسلامی شده اند، حمایت های کمیته امداد امام خمینی (ره) را عامل اصلی رسیدن به موفقیت خود می دانند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: امروزه شرايط اقتصادي، صنعتي، اجتماعي و فرهنگي كشور به گونه اي است كه حل مشكلات و تنگناها، الگوها و راه حل هاي جديد و متفاوتي را می طلبد. تركيب جمعيتي جوان كشور، ضرورت ايجاد فرصت هاي شغلي و... باعث می شود سیاستگذاران و تصميم سازان كلان كشور به منبع درآمد سهل الوصول ديگري مانند ابتكار، خلاقيت و نوآوري بیندیشند. اكنون در عرصه جهاني، افراد خلاق، نوآور و مبتكر به عنوان كارآفرينان منشا تحولات بزرگي در زمينه‌هاي صنعتي، توليدي و خدماتي شده اند.

 

کارآفرینی به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می‌شود. کارآفرین کسی است که یک مدل تجارت را توسعه می دهد و سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای یک سرمایه گذاری جدید را فراهم کرده و طرح خود را عملی می کند و مسئولیت شکست و موفقیت آن را می پذیرد.

 

در شرایط فعلی رفتن به سمت کارآفرینی می تواند بسیاری از مشکلات هر جامعه و به دنبال آن، فرد را برطرف کند. با شروع هفته احسان و نیکوکاری و سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به سراغ تنی چند از افرادی که با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) موفق به کار آفرینی شده اند، رفتیم.

 

این کارآفرین جوان، به علت بروز حادثه تصادف برای پدر 70 ساله اش و تامین معاش خانواده، به فکر کار و تلاش مضاعف می افتد و از آنجا که مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) است برای گرفتن تسهیلات به این نهاد حمایتی مراجعه می کند.

 

«کبری ماژانی» در گفتگو با خبرنگار خبر گزاری شبستان در بیرجند می گوید: علاقه زیادی به کارهای هنری مانند خیاطی، طراحی، معرق و... داشتم و در اولین مراجعه به کمیته امداد امام خمینی(ره) خوسف و با پشتیبانی این نهاد در مرکز استان موفق به دریافت تسهیلات خوداشتغالی و راه اندازی مزون لباس عروس شدم.

 

وی با بیان اینکه برای شروع کار از کمیته امداد امام خمینی(ره) 15 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم، می افزاید: با توجه علاقه زیادی که به کارهای هنری داشتم مواد اولیه خریداری و طراحی های مربوطه برای مزون را خودم به شخصه در منزل انجام دادم.

 

او که به ظاهر سال ها پیش در روستا آموزش خیاطی را فرا گرفته است از این حرفه نیز برای راه اندازی و ادامه کار مزون کمک می گیرد و با همت والایش در حال حاضر دو مزون عروس یکی در روستای فخرآباد تقاب و دیگری در معصومیه بیرجند راه اندازی کرده است اما بیماری کرونا او را هم با مشکل مواجه کرده است تا جایی که برای پرداخت اقساط و کرایه فروشگاه و... با حرفه خیاطیش به کمک خواهران خود به طراحی و گلدوزی روی لباس گرایش پیدا می کند.

 

ماژانی که دانشجوی غیر حضوری کارشناسی ترم اول مدیریت امور فرهنگی است امسال در جشنواره دانشجویی در خانه بسیج به همراه خواهرانش به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده است او معتقد است کمیته امداد امام خمینی(ره) بهترین پشتوانه برای شروع است.

 

وی ضمن تشکر از این نهاد حمایتی از مددجویان می خواهد از فرصت استفاده کرده و به دنبال کارآفرینی باشند.

 

 

در ادامه «مریم ماژانی» هم به عنوان کارآفرین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، می گوید: پس از اخذ مدرک خیاطی در سال 89 از مرکز فنی و حرفه ای شروع به دوخت و دوز کردم و با توجه به حجم بالای کار به فکر گسترش کارگاه خود افتادم.

 

او نیز با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) از صندوق توسعه ملی بالغ بر 140 میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی گرفته است و به ازای آن سه نیرو از مددجویان را تحت پوشش بیمه قرار داده است. او در حال حاضر کارگاهی در روستای فخرآباد تقاب دایر کرده و تا قبل از بیماری کرونا اوضاع بسامان تری داشته اما با شیوع این بیماری کارگاه او نیز با مشکلاتی مواجه بوده اما با این وجود با تلاش فراوان کارگاه را از تعطیلی، مصون نگه داشته است.

 

ماژانی می گوید: تا قبل از شیوع بیماری کرونا 5 نیرو به صورت ثابت و متغیر با او همکاری داشته اند که از این تعداد سه نیروی مددجوی تحت پوشش بیمه بودند و دو نیرو هم به صورت پاره وقت (به صورت کار در خانه) با او همکاری داشتند که با وجود مشکلات پیش رو در حال حاضر فقط دو نیرو به صورت ثابت با او همکاری دارند.

 

او که به دنبال تشویق حجاب، طراحی مد و لباس اسلامی ایرانی است، قدردان حمایت های کمیته امداد است اما با وجود شیوع بیماری کرونا و کسادی کار، حمایت بیشتر این نهاد را طلب می کند.

 

در ادامه «خدیجه ماژانی» یکی دیگر از خواهران کارآفرین هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند می گوید: کار خیاطی را از سال 90 شروع کردم و سال 93 پس از اخذ پروانه کسب به صورت مستقل کار خیاطی را شروع کردم.

 

 

او نیز در سال 93 از کمیته امداد امام خمینی(ره) 15 میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی و پس از آن در سال 97 نیز 40 میلیون تومان تسهیلات کارفرمایی برای ارتقای خیاطی از خانه به کارگاه دریافت کرده است.

 

ماژانی پس دریافت تسهیلات کارفرمایی 4 نیروی امداد را تحت پوشش قرار داده است و در حال حاضر بیشتر به صورت سفارشی دوزی کار انجام می دهد.

 

ماژانی که دانشجوی طراحی دوخت است از معضلات و آسیب های کرونا در امان نمانده و در حال حاضر با سه نیرو کار می کند و کارهایی مانند دوخت ماسک، گان به سفارش دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و بسیج را انجام می دهد.

 

او که به دنبال راه اندازی تولیدی لباس مردانه و پسرانه(لباس زیر) است، برای به روز کردن چرخ های خیاطی هایش به یکصد میلیون تومان تسهیلات با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) نیاز دارد.

 

ماژانی در پایان عمده دلیل موفقیت های خود و خواهرانش را این نکته اعلام می کند که ما خواهران با هم رفیق هستیم نه رقیب و در زمان های لزوم بدون چشم داشت به همکاری هم می رویم.

 

 

 

کد خبر 1034271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha