برنامه راهبردی  زبان و ادبیات فارسی از فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرا می شود

میرباقری فرد گفت:برنامه راهبردی و کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از فروردین ماه ۱۴۰۰ به دانشگاه های خارج از کشور ارسال و اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، «مرتضی میر باقری فرد» رئیس انجمن ترویج ادبیات فارسی و عضو شورای علمی معاونت در نشست سالانه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور گفت: ظرفیت های بزرگی در سیاست های ابلاغی و اسناد بالا دستی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در اسناد بالا دستی نهادها و سازمان نقش دارند اما کلیدی ترین وظیفه بر عهده وزارت علوم است.یک ستاد اجرایی در شورای انقلاب فرهنگی برای رصد این موضوع نیز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی اهداف کلی است گفت: ما باید در چهارچوب این اهداف و فراتر از آن حرکت کند.

 

عضو معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور گفت: باید برنامه هدفمند و برنامه محور داشته باشیم این موضوع در معاونت گسترش ادبیات زبان شناسی مورد مطرح قرار گرفته است و برنامه های کلان و خردی تعبیه شده است.

وی با اشاره به برنامه رهبری معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی  به کرسی های خارج از کشور گفت: این برنامه ایران شناسی است که باید تکمیل شود. در این برنامه به اهمیت و جایگاه زبان و ادبیات فارسی اشاره کرده که می تواند چه دستاورد هایی داشته باشد.

باقری فرد بیان کرد:همچنین در چشم انداز این برنامه دو نکته مهم دارد که از بعد کمی است و تعداد کرسی ها را مطرح می کند و موضوع کیفی نیز در چشم انداز این برنامه تعیین شده است.

وی گفت:در کشورها و مراکز بزرگ چشم انداز را کیفی تعریف می کنند که زایش دارد وبه تدریج دستاوردهای کمی خواهد داشت.

باقری فرد گفت:حوزه زبان فارسی که 11 راهبرد و 28 راهکار  و هفت اقدام اساسی پیش بینی شده است. از مجموعه کارگروه ها کارگروه تدوین برنامه درسی که دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی تعیین شده است.

به گفته ی رئیس انجمن ترویج ادبیات فارسی برنامه راهبردی و کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از فروردین ماه 1400 اجرا می شود.

کد خبر 1034398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha