مسجدی که کانون نشر معارف و خدمات اجتماعی میان کسبه بازار آهنگران است

مسجد «آقامیرزامسیح» با تلاش هیئت امنا و پایگاه بسیج به کانون نشر معارف و خدمات اجتماعی میان کسبه بازار آهنگران تبدیل شده است، خدمت‌رسانی به کارگران فصلی در دوره کرونا و کمک به زلزله‌زدگان سی‌سخت از جمله این کمک‌ها است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد آقامیرزامسیح؛ مجتهد تهرانی (واقع در تهران، خیابان 15 خرداد، ابتدای بازار آهنگران) مسجدی کوچک و باسابقه 140 ساله است که در فصل های بهار و تابستان، نماز ظهر و عصر و در فصول پاییز و زمستان که روز کوتاه تر است، نماز مغرب و عشاء نیز در آن به جماعت اقامه می شود.

 

این مسجد که در میان مغازه های لباس فروشی بازار آهنگران واقع شده، شبستانی 60 متری و دو دو اتاق هم در طبقه دوم برای دفتر بسیج و هیئت امنا دارد و سرویس بهداشتی آن نیز در همان طبقه دوم واقع شده است. در کنار در ورودی مسجد آقامیرزامسیح یک روشویی نیز واقع شده است. خلاصه اینکه این مسجد که به مرکزی فعال در بازار آهنگران تبدیل شده، کلا 100 متر مربع بیشتر نیست.

 

یکی از نکات قابل توجه درباره مسجد آقامیرزامسیح نام آن است زیرا وقتی یکی از کسبه بازار بزرگ تهران، خمس مال خود را به مرحوم آقامیرزامسیح، پرداخت کرد، این مجتهد، مسجدی بنا کرد که به «مسجد کوچک» معروف شد تا اینکه حدود 20 سال پیش، این مسجد آتش گرفت و وقتی از نو بنا شد، اهالی به احترام مرحوم آقا میرزا مسیح نام آن را مسجد آقامیرزامسیح نهادند.

 

نام بانی مسجد آقامیرزامسیح پس از یک قرن گرامی داشته شده است

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین شریعت» در این خصوص به شبستان گفت: در احوالات آقا میرزا مسیح نقل می کنند که ایشان بسیار متدین و دارای اخلاص زیادی بود به همین سبب راضی نشد نام وی را روی این مسجد قرار دهند، اما از اینجا که خدا می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند»(سوره مریم، آیه 96)، اهالی این مسجد نام این روحانی را پس از یک قرنی که از درگذشت وی می گذرد، زنده نگه داشتند.

 

فعالیت مسجد آقامیرزامسیح خیریه در سه قالب ارزاق، جهیزیه و لوازم التحریر

 

مسجد آقامیرزامسیح در کنار برگزاری برنامه هایی رایج سایر مساجد همچون ادعیه خوانی و زیارت نامه خوانی، ستاد خیریه ای دارد که در سه زمینه فعال است: تامین ارزاق، جهیزیه و لوازم التحریر.

 

حجت الاسلام والمسلمین شریعت در این باره به شبستان گفت: ستاد خیریه مسجد آقامیرزامسیح همه ساله حداقل در آستانه سال جدید و عید نوروز، ماه مبارک رمضان و سال جدید تحصیلی به نیازمندان کمک می کند که طی دوره شیوع ویروس کرونا این خدمت رسانی افزایش یافت و در مجموع بیش از 400 نوع کمک شامل ارزاق، جهیزیه و لوازم التحریر میان محرومان توزیع شد. کمک به کارگران فصلی به ویژه باربرانی که در سطح بازار بزرگ تهران با چرخ بار کسبه و کالاهای خریداری شده توسط عموم مردم را حمل می کنند، خدمت دیگر اهالی مسجد آقامیرزامسیح در دوره شیوع ویروس کرونا است. با توجه به چندین نوبت تعطیلی عمومی بازار تهران که بیش از سایر مراکز تجاری در شهر تهران بوده، این کمک رسانی بسیار مهم بوده است.

 

فعالان این مسجد همچنین کار ضد عفونی کردن مسجد آقامیرزامسیح و بازار آهنگران را به صورت مستمر انجام می دهند و در برگزاری نماز جماعت و سایر برنامه ها در دوره شیوع ویروس کرونا کاملا تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده اند.

امام جماعت مسجد آقامیرزامسیح در این خصوص گفت: عمل به تصمیمات این دو دستگاه در واقع اطاعت از مقام معظم رهبری است لذا ما در این مسجد طبق برنامه ریزی های کشوری عمل می کنیم. مشاهده خبرنگار ما که در اسفندماه امسال برای تهیه گزارش به مسجد آقامیرزامسیح رفت نشان می دهد که هیئت امنا و بسیجیان این مسجد با حساسیت زیادی، کار رعایت پروتکل های بهداشتی  را انجام می دهند و هر فردی باید ماسک بر صورت زده باشد و دست های خود را هنگام ورود ضد عفونی کند.

 

کمک های نقدی و غیر نقدی مسجدی ها برای خدمت رسانی به زلزله زدگان شهر سی سخت

 

جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان شهر سی سخت، فعالیت خوب اهالی مسجد آقامیرزامسیح طی دو هفته اخیر است که به گفته شریعت همچنان ادامه دارد. گروه جهادی این مسجد در این راستا فراخوان عمومی را در سطح بازار بزرگ تهران اعلام کرده است و کمک ها از طریق دستگاه های مربوطه به دست مردم سی سخت می رسد.

 

مسجد آقامیرزامسیح که با وجود مساحت کم در خدمت رسانی به نیازمندان و ترویج سبک زندگی دینی موفق است به گفته «یاسر نصیری نیا» از کسبه بازار بزرگ تهران، این همه موفقیت را مدیون اخلاص امام جماعت و فعالان آن و البته دوراندیشی بانی آن در اختصاص چند رقبه برای این مسجد است. نصیری نیا گفت: این مسجد در تمام مناسبت های مذهبی و ملی ویژه برنامه هایی برگزار می کند و در آن از یک ساعت پیش از اذان ظهر تا یک ساعت پس از اذان مغرب به روی مردم باز است. به این شکل مسجد میرزا آقامسیح به مسجدی برقرار در گوشه ای از قلب تپنده اقتصادی کشور تبدیل شده است.

 

کد خبر 1034416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha