ممحض شدن مرتل اندونزیایی در سبک استاد خلیل الحصری/ارائه ترتیل ممتاز نمایندگان ایران و عراق

شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور داوران ایرانی در تالار اندیشه حوزه هنری و تعدادی از داوران خارجی از طریق ارتباط برخط، در بخش ترتیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش فینال  با رقابت ترتیل خوان هایی از کشور نیجریه، اندونزی، لبنان، عراق، جمهوری اسلامی ایران  هلند مصر ادامه یافت. اولین شب پخش اجراها و داوری زنده مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، شانزدهم اسفندماه با اجرای محمدهادی صلح‌جو، برگزار شد.

 

این مرحله از رقابت‌ها پس از برپایی مراسم افتتاحیه از ساعت ۱۹ تا ۲۲:۴۵ از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش شد. داوران ایرانی در تالار اندیشه حوزه هنری مستقر بوده و تعدادی از داوران خارجی نیز از طریق ارتباط برخط، پخش اجراها را شاهد بودند.

 

 بنابر این گزارش منظررعد خالد از کشور عراق به تلاوت ترتیل قرآن پرداخت که به نظر می‌رسد یکی از گزینه‌های برتر این دوره از مسابقات باشد برخورداری از صوت شفاف و انعطاف پذیر، ارائه لحن مناسب و اتخاذ سرعت  مقبول ترتیل قرآن،  بهره مندی از مقام‌های رست و حجاز  ترتیل قابل قبولی از این مرتل عراقی به جای گذاشت.شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش ترتیل با ارائه تلاوت های ضعیف، ممتاز و خیلی ممتاز ادامه یافت که احسان محمدی از جمهوری اسلامی ایران نمایش خوبی از  تلاوت خود برجای گذاشت.

 

 محمدی ضمن ارائه ترتیل مناسب  از برخی از نکات ریز تجویدی همچون عدم شدت حروف و اتقان مناسب غفلت کرد این قاری  ضمن بهره مندی از درجات پایین صوتی از مقام های بیات، رست، حجاز، سه گاه و نهاوند  تنوع خوبی را به ترتیل خود افزود. یکی از مهمترین ایرادات قاری ایرانی صدای خفیف و خیشومی است  که در رقابت‌های سخت‌تر و تنگاتنگ می‌تواند آیتم کاهش نمره باشد.

 

 بنابراین گزارش مدرونی ساپاری مرتل  شرکت کننده از کشور اندونزی یکی از شاهکارهای این دوره از رقابتها بود اما به نظر می‌رسد که به علت سرعت بسیار پایین در ترتیل خود نمره های خوبی در آیتم های لحن و تجوید کسب نکنند. این قاری با تقلید از استاد  مرحوم خلیل الحصری  یادآور تلاوت های ترتیل این شاهکار مصری بود. ممحض شدن در لحن استاد خلیل الحصری یکی از ویژگی های ممتاز این مرتل  اندونزیایی است و در کنار قابلیت های صوتی و اتقان حروف اگر از سرعت مناسب تری استفاده می کرد شاید  به عنوان یکی از گزینه‌های برتر این رقابت‌ها انتخاب می‌شد.

 

 اما در بخش شرکت‌کنندگان طلاب احمدرضا زیدانی از جمهوری اسلامی ایران یکی از ممتازترین ترتیلهای شب نخست سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را اجرا کرد این قاری ضمن استفاده از قابلیت های بالای صوتی در درجات پایین و همچنین شفافیت و انعطاف مناسب در اجرای درجات بالا از سرعت  ترتیل و اداء الحروف مناسبی  برخوردار است همچنین  انطباق کامل  لحن ترتیب با معنای آیات یکی از توانمندی های مهم این  قاری جوان است.

شایان ذکر است؛ در این دوره از مسابقات ۲۳ استاد و پیشکسوت قرآنی از کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، سودان، اندونزی، اردن و تونس به داوری اجرا‌های این دوره از مسابقات پرداختند که در اولین شب، مهدی حسنی در بخش حُسن حفظ؛ عباس امام‌جمعه، تجوید؛ احمد ابوالقاسمی، صوت؛ سعید رحمانی، وقف و ابتدا؛ مهدی دغاغله، نحو؛ علی الخفاجی از عراق، وقف و ابتدا؛ شیخ طلال المسمار از لبنان، تجوید؛ صدری عمر از سودان، حسن حفظ؛ محمد علی از اندونزی، صوت؛ رضوان درویش از سوریه، لحن و همچنین هاشم روغنی، ناظر هیئت داوران و احمد حاجی‌شریف به عنوان رئیس کمیته فنی حضور داشتند. البته در این دوره ریاست گروه داوران بر عهده عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی گذاشته شده است.

کد خبر 1034772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha