نشست‌های تخصصی علمی کردستان فرهنگی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در سنندج برگزار شد

سلسله نشست‌های تخصصی علمی کردستان فرهنگی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، به مناسبت انتشار تفریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب عصرهای کریسکان در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سلسله نشست‌های تخصصی با محورهای «فرصت‌های نهفته در فرهنگ، هنر و ادبیات کردی»، «کردستان؛ تقریب مذاهب و وحدت اسلامی»، «تاریخ سلحشوری مردم کرد در حفاظت از مرزهای ایران، همراهی»، «صبر و مجاهدت زنان کرد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی»، «تاریخ ظلم دشمنان ایران اسلامی به مردم کرد؛ پهلوی، غرب، اشرار و معاندین»، «نقش جوانان و نوجوانان در گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد.

 

این نشست‌ها با همکاری حوزه هنری، دانشگاه تقریب مذاهب، دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در قالب چند پنل تخصصی و با حضور نخبگان و دانشگاهیان استان (۱۷ اسفندماه) در سینما بهمن سنندج برگزار شد.

 

زبان کردی ثروت ملی است

دبیر سلسله نشست‌های علمی دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در کردستان و انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» که در سالن اندیشه پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: زبان کردی ثروت ملی و کردستان استان فرهنگی است امید است در برنامه ششم دولت و مجلس بخشی از برنامه‌ها و راهبردها را به این مهم اختصاص دهند.

 

اسماعیل احمدی با بیان اینکه باید در عرصه ملی استعدادها و قابلیت‌های ارزشمند زبان تقویت شود، اعلام کرد: فرهنگ بخش‌ها و حوزه‌های زیادی را دربرمی‌گیرد، ضرورت دارد حوزه‌های مختلف فرهنگی با همکاری و مشارکت هم در راستای توسعه فرهنگی استان تلاش کنند.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب و موضوع فرهنگی پیوندی ناگسسته با فرهنگ کردها دارد، گفت: مقام معظم رهبری نیز به فرهنگ کردستان توجه ویژه‌ای دارند و مقوله کتاب و ایثارگری‌های کردها را مورد حمایت قرار داده‌اند.

 

احمدی با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب عصرهای کریسکان اظهار کرد: این مهم فرصتی برای مورد توجه قرار دادن کردستان است.

 

مقوله آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان ضرورت است

یدالله پشابادی استاد دانشگاه کردستان نیز در این نشست مقوله آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان را یک نیاز و ضرورت دانست و اعلام کرد: تنوع فرهنگی و زبانی ایران گنجینه‌ای بی‌نظیر و میراث ملی ارزشمندی است که طی قرن‌ها به ما رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه زبان فاخر کردی غنای زیادی برخوردار است، یادآور شد: برای جایگزینی برخی اصطلاحات بیگانه می‌توان از واژگان کردی بهره گرفت.

 

پشابادی با اشاره به اینکه رشته زبان و ادبیات کردی سال ۹۴ در دانشگاه کردستان کلید خورد افزود: این رویداد نقطه عطفی در حوزه آموزش عالی است.

 

وی اذعان کرد: راه‌اندازی رشته کردی در دانشگاه کردستان بازتاب‌های گسترده‌ای در مطبوعات، پژوهش و آموزش، تولید محتوا و نیز سمینارهای بین‌المللی بدنبال دارد.

 

این استاد دانشگاه افزود: گنجاندن رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان منجر به همبستگی بیشتر و اقشار مختلف، اعتماد عمومی جامعه و نیز توجه بیشتر فرهنگیان و فرهیختگان جامعه به زبان کردی می‌شود.

 

تقریب مذاهب مهمترین اصل در رشد و بالندگی اسلام

ماموستا سید محسن حسینی امام جمعه کامیاران در نشست «کردستان؛ تقریب مذاهب و وحدت اسلامی» اظهار کرد: علما منادیان فکری جامعه هستند و دین و ارادت مردم به ائمه اطهار(ع) موجب شده در طول تاریخ علمای کرد در مسیر خدمت به مردم کردستان اهتمام داشته باشند.

 

وی به نقش رهبران انقلاب اسلامی در تحقق تقریب مذاهب گریزی زد و گفت: ترجمه‌ رهبر معظم انقلاب در سال 1341 با عنوان کتاب نهضت هندوستان یا ماجرای تبعید معظم‌له به ایرانشهر سراسر تقریب مذاهب اسلامی است.

 

ماموستا حسینی خاطرنشان کرد: تفاوت مقام معظم رهبری و فتاوا و نصایح ایشان نسبت به اهل سنت با همه‌ علمای پیشین اسلام قابل ملاحظه است.

 

ماموستا عابد نقیبی مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه هم در این نشست اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران منشاء تحقق بیداری اسلامی است و همین مسئله موجب شده که جامعه علما و روحانیون در مسیر دفاع از این نظام الهی همواره در میدان حاضر باشند.

 

وی با بیان اینکه ماموستاها و علمای دینی اهل سنت همواره در صف اول دفاع از انقلاب اسلامی بوده‌اند، گفت: نقش مقام معظم رهبری در تقویت وحدت و امنیت مسلمانان جهان اسلام بی‌بدیل است و تبعیت از ایشان همواره خط قرمز علمای دینی اهل سنت در کردستان بوده است.

 

لزوم مستندسازی وقایع‌نگاری‌های کردها

محسن شهبازی از اساتید دانشگاههای کردستان ، در سلسله نشست‌های تخصصی علمی که با عنوان کردستان فرهنگی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کُردها مرزداران غیوری هستند که در تاریخ بیان شده برای حفظ نوامیس مردم از مرزهای کشور دفاع کرده‌اند و نباید این کارنامه پرافتخار را عوض کرد.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز وقایع‌نگاری‌های ما چاپ و‌مستندسازی نشده است، افزود: باید این مهم مورد توجه متولیان قرار گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: بزرگان و مفاخری در مراتب عالی و فضیلت انسانی داریم که باید معرفی شوند و امروز ساخت فیلم سنجرخان که در دست تولید است اقدام ارزشمندی در استان به شمار می‌رود.

 

این استاد دانشگاه اعلام کرد: ظرفیت‌های نهفته فرهنگی گسترده‌ای در استان کردستان وجود دارد و باید معرفی شوند.

 

لزوم استفاده از کارشناسان اقوام ایرانی در فرهنگستان زبان فارسی

بهروز خیریه از فعالان فرهنگی استان کردستان نیز در این نشست اعلام کرد: مقام معظم رهبری کردستان را استانی فرهنگی نامیده‌اند که بیانگر  ظرفیت‌های کردستان از جمله زبان کُردی است.

 

وی با بیان اینکه شعر نیز از ظرفیت‌های فرهنگی کردستان است، اضافه کرد: شعر در فرهنگ مردم کردستان جایگاه خاصی دارد که ضرب‌المثل‌هایی که مردم کرد بکار می‌برند موسیقایی بوده و دارای وزن و آهنگ است که بیانگر قابلیت‌های ادبیات کُردی است.

 

خیریه عنوان کرد: زبان کُردی گنجینه زبان باستانی ایرانی است و بسیاری از واژگان را داریم که در ایرانی باستان مورد توجه بوده است.

 

وی اضافه کرد: فرهنگستان ادب فارسی کارشناسانی از زبان‌های مختلف بلوچی و آذری و کردی و غیره که در ایران وجود دارد، بکار ببرند تا واژگان اصیل ماندگار بماند.

 

وی یادآور شد: آثار کردی به دلیل اینکه به زبان‌های دیگر ترجمه نشده است فقط در میان کُردها ماندگار شده و باید با ترجمه آثار کردی این اثرها به دیگران نیز معرفی شود.

 

تاریخ از ارکان مهم منظومه فرهنگی هر جغرافیایی است


مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان نیز در این نشست تخصصی بیان کرد: از ارکان منظومه فرهنگی، تاریخ فرهنگی است و باید دانشگاهها و رسانه‌های مختلف برای نسل جدید انعکاس دهند.

 

جعفر عبدالملکی گفت: ارکان فرهنگی ما باید مورد بازنگری قرار گیرد تا به تحکیم هویت ملی‌کان کمک کنیم.

 

وی اضافه کرد: باید ریشه‌های مشترک کردی و فارسی را بازیابیم تا این مکانیسم به تحکیم مبانی ما کمک کند.

 

وی افزود: کارشناسان زبان شناس اقوام در فرهنگستان زبان و ادب فارسی لازم است حضور داشته باشند.

 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان اذعان داشت: بازنگری و خودآگاهی تاریخی لازم است تا به هویت اصلی‌مان برسیم.

 

فردین صادق ایوبی از هنرمندان کردستانی نیز در این نشست عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای کثرت و تنوع اثار هنری به انداره دوره کنونی نبوده اما با این حال هنر از زندگی مردم کمرنگ شده است چرا که هنر دل و جان ادمی را به هم پیوند می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: فرهنگ صورت تفکر هر ملتی در هر دوره تاریخی است و اکر فرهنگ فاقد تفکر شود تظاهر باقی می‌ماند.

 

ضرورت تبیین فرهنگ مردم غیور کرد

غزاله مرادی بانوی فعال حوزه فرهنگ و سیاست در کردستان نیز عنوان کرد: فرهنگ مردم کرد داراب ارزش و قدمت تاریخی است و تبیین و تبلغ هرچه بیشتر فرهنگ بین نسل جوان راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی است.

 

وی افزود: امروز جوانان هدف اصلی دشمنان هستند و باید با آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی جوانان را از توطئه دشمنان آگاه کرد.

شیلان آویهنگی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات پایداری در کردستان نیز اعلام کرد: مادران و همسران شهدا آیینه تمام نمای ایثار و فداکاری و اسطوره‌های شهادت و شهامت هستند.

 

وی اعلام کرد: اگرچه در تاریخ بیشتر بر جنبه‌های عاطفی و احساسی زنان تاکید شده اما زنان ایران زمین در طول حماسه‌های انقلاب دوشاپوش رزمندگان ایستادند و حماسه آفریدند.

 

 

کد خبر 1035161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha