محملی برای تربیت طیف تازه هنرمندان انقلاب

کانون های مساجد با نزدیک به سه دهه فعالیت، انباشتی از تجربیات را با خود دارد که راهگشای بسیاری از معضلات کشور است. محملی که می توان از طریق آن به تربیت طیف تازه ای از جوانان هنرمند با انگیزه های انقلابی دل بست.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی: هجدهم اسفندماه روز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است. کانون هایی که با درک خلا فعالیت های منسجم مساجد در حوزه فرهنگ و هنر شکل گرفت و اکنون با بیست و شش هزار مرکز فعال در سراسر کشور مشغول فعالیت است.



نقش پررنگ مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی و پس از آن در تقویت پایه های نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست. در آن سال ها مساجد به عنوان مهم ترین مرکز حضور مردم شناخته می شد و بسیاری از فعالیت های اجتماعی را در خود جای می داد. از گردهم آیی نیروهای انقلاب برای تصمیم گیری درباره موضوعات مختلف تا جمع آوری و ساماندهی کمک های مردمی در برهه جنگ تا اجراهای مختلف هنری و عقد و ازدواج در مساجد به سرانجام می رسید. در این میان عموم مردم پیوندی قدرتمند با مساجد داشتند و ثمره فعالیت های متعدد مسجدی را لمس می کردند. در سال های پس از جنگ اما به دلایل مختلف، آرام آرام کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد کاهش یافت تا این مراکز پر شور و فعال، به فضایی صرفا عبادی تبدیل شود.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در چنین بستری فعالیت خود را آغاز کرد. سال های ابتدای دهه هفتاد که تهاجم فرهنگی غرب هنوز برای عموم مردم مفهومی آشنا نبود. تنها ویدئو بود و فیلم های وی اچ اس آن که به صورت پنهانی جا به جا می شد. در آن زمان این تصور وجود داشت که می توان با برخورد سخت، از همه گیری پدیده ویدئو در کشور جلوگیری کرد و مانع از انتشار آن شد. رویکری که خیلی زود با شکست مواجه شد اما به تجربه ای برای آموختن از گذشته تبدیل نشد. دهه هفتاد، هشتاد و نود در کشور ما مملو از تجربه رویکردهای سلبی در مواجهه با پدیده های ایجابی است. وقتی مقابله با ویدئو جواب نداد، خود به خود منع قانونی آن نیز از میان رفت. پس از آن نوبت به ماهواره رسید که مقابله با آن نیازمند پاکسازی دیوارها و پشت بام خانه ها بود. گوشی های هوشمند، اینترنت همراه و شبکه های اجتماعی، معضلات بعدی کشور بودند. چالش هایی که تا همین امروز هم گریبان مان را گرفته اند و هنوز بخش عمده ای از توان کشور صرف مقابله سخت با آن ها می شود.

 

وقتی در ابتدای دهه هفتاد ویدئو در کشور رخنه کرده بود و خبرها حاکی از آمدن ماهواره بود، مرتضی آوینی سخنانی با این مضمون گفت که وقتی دشمن از زمین حمله می کند می توان در مقابل آن دیوار ساخت اما وقتی از آسمان حمله می کند، باید خانه هایمان را بر دهانه آتشفشان بسازیم. تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، گام نهادن در همین مسیر ایجابی بود. باید اقدامی صورت می گرفت و چه بهتر که از مساجد آغاز می شد. حالا نزدیک به سه دهه از آغاز فعالیت کانون های مساجد می گذرد و اعضای کانون در شهرها و روستاهای کشور به خانواده ای بزرگ بدل شده اند. خانواده دو و نیم میلیونی از نوجوانان و جوانان سراسر کشور برای رشد و تعالی دل به مسجد بسته اند و فعالیت های فرهنگی اجتماعی آن. پتانسیلی فوق العاده که می توان با بهره مندی از رویکردهای نوین تربیتی و جامعه سازی، به آینده سازی آن امیدوار بود.

 

کانون های مساجد با چند دهه تجربه، انباشتی از تجربیات را با خود دارد که راهگشای بسیاری از معضلات کشور است. محملی که می توان از طریق آن به تربیت طیف تازه ای از جوانان هنرمند با انگیزه های انقلابی دل بست. جوانان با استعدادی که در بستر طرح های کشوری چون «ایران قوی» دیده و شناخته می شود و سرمایه گذاری بر آثار آن ها می تواند به ظهور هنرمندان جریان ساز در عرصه هنر انقلاب بیانجامد.

کد خبر 1035558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha