کانون‌های مساجد می‌توانند نقش اجتماع سالم را در جامعه ایفا کنند

حجت الاسلام عادل پور با اشاره به اثرگذاری و نقش آفرینی کانون های فرهنگی مساجد در جامعه گفت: اگر بتوانیم جوانان و نوجوانان حاضر در کانون های مساجد را به صورت شایسته تربیت کنیم آنها می توانند نقش الگوی اجتماع سالم را در جامعه ایفا کنند.

«حجت الاسلام محمدجواد عادل پور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و همچنین تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) و تبریک مبعث حضرت رسول اسلام (ص)، با بیان اینکه کانون های فرهنگی نقش بسیار مهمی در تربیت نوجوانان و جوانان دارند اظهار کرد: امید بسیار زیادی در این راستا به کانون های فرهنگی مساجد وجود دارد که بتوانند به اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی کمک کنند.

 

امام جمعه شهرستان خرمشهر به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بیانیه دوم انقلاب اسلامی مرتبط با جوانان است و کانون ها هم ارتباط مستقیمی با جوانان دارد لذا این یک مسئولیت سنگینی خواهد بود که بر دوش کانون های فرهنگی مساجد است.

 

وی یکی از راهکارهای اجرایی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد را برگزاری جلسات تبیینی دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم نوجوانان و جوانان ما با بیانیه گام دوم آشنایی کامل و دقیقی داشته باشند حتما باید جلسات تبیینی متعددی با شیوه های مختلف و روش های گوناگون را برگزار کنیم.

 

حجت الاسلام عادل پور از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد خواست تا جلسات متعدد تبیینی ویژه بیانیه گام دوم انقلاب را به صورت مستمر برای جوانان و نوجوانان سطح منطقه برگزار کنند و ادامه داد: البته مسئله بیانیه گام دوم انقلاب فقط منحصر به جلسات تبیینی نیست بلکه ما باید این بیانیه را درونی سازی کنیم، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام بسیار بلندی خواهد بود لذا بایستی نوجوانان و جوانان ما که آتیه ساز انقلاب هستند کاملا آگاه باشند و بدانند که باید چه کنند.

 

وی با بیان اینکه باید برای درونی سازی بیانیه گام دوم علاوه بر جلسات تبیینی مسابقات مختلفی برگزار شود اضافه کرد: در این راستا برگزاری مسابقات حفظ متن بیانیه گام دوم، مسابقات فرهنگی، هنری، خطاطی، نقاشی، تولید فیلم های کوتاه و ... بسیار اثرگذار خواهد بود لذا می بایست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در نفس نوجوانان و جوانان مان درون سازی کنیم.

 

امام جمعه خرمشهر با اشاره به اثرگذاری و نقش آفرینی کانون های فرهنگی مساجد در جامعه تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم برای جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان الگوپذیری است و باید الگوهای خوبی از جمله الگوهای عملی و در دسترس را به آنها نشان دهیم.

 

وی ابراز کرد: کانون مساجد اجتماعی کوچک است و اگر بتوانیم به گونه ای جوانان و نوجوانانی که در کانون حضور دارند را به صورت شایسته تربیت کنیم آنها می توانند نقش الگوی اجتماع سالم را در جامعه ایفا کنند یعنی یک اجتماع 20 یا 30 نفره اگر در بین خودشان روابط سالمی داشته باشند مورد توجه نوجوانان و جوانان محله قرار خواهند گرفت، لذا می توانند یک الگوی عملی هم از جهت فردی و هم از لحاظ اجتماعی باشند.

 

حجت الاسلام عادل پور نقش دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد را جذب نوجوانان و جوانان به سمت و سوی معنویت و فعالیت های سالم خواند و عنوان کرد: ما نیاز به معنویت داریم و جوانان ما اساسا دارای آن شادی معنوی نیز هستند؛ منتهی ما باید کارهای عمیق تر، وسیع تر و دقیق تر معنوی انجام دهیم و همچنین باید فضا را برای فعالیت های سالم نوجوانان و جوانان آماده کنیم چراکه نوجوانان و جوانان نشاط و تحرک دارد و باید این پتانسیل و انرژی را به صورت سالم تخلیه کنند.

 

وی بر لزوم فراهم سازی زمینه فعالیت های سالم برای جوانان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: در این راستا جایگاه کانون فرهنگی مساجد می تواند بسیار مؤثر باشد.

 

امام جمعه خرمشهر تربیت افراد مفید را یکی دیگر از نقش های کانون های فرهنگی مساجد دانست و بیان کرد: ما باید افراد مفیدی با خمیرمایه دینی، اخلاقی و معنوی برای آتیه کشور و آینده انقلاب و نظام مقدس اسلامی تربیت کنیم، یکی از جایگاهای بسیار خوب و موثر کانون های فرهنگی آن هم و درون مساجد است.

 

وی یکی از ماموریت های مهم کانون های فرهنگی هنری مساجد را ایجاد محله ای سالم خواند و گفت: ما باید به فکر این باشیم که محله های مان به سمت رشد معنویت حرکت کنند و این نیز یکی از ماموریت های مهم کانون هاست که با هدف ایجاد محله سالم فرزندان را دور خود جمع و تربیت کند.

 

حجت الاسلام عادل پور با بیان اینکه نباید شرایط کرونایی مانع تعطیلی کانون های فرهنگی هنری مساجد شود تاکید کرد: باید کانون ها باز باشند و در این راستا استفاده از فضای مجازی یکی از راهکارهای مفید برای اجرای فعالیت های کانون ها است که در مسائل ارتباط جمعی این فضا در دسترس آنها قرار دارد، اکنون نیز حتی مدارس هم از همین فضای مجازی استفاده می کنند.

 

وی شرکت در کارهای جهادی را یکی دیگر از ماموریت های کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و عنوان کرد: کانون ها باید جوانانی که آمادگی و استعداد دارند را با رعایت پروتکل ها و الزامات بهداشتی در کارهای جهادی که به شدت به آن نیازمند هستیم مشارکت دهند.

 

امام جمعه خرمشهر به ارزیابی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: ارزیابی ما در خصوص فعالیت کانون ها در دو نگاه است یکی اینکه با نگاه به وضع شهرهای دیگر ما وضعیت نامطلوبی داریم چراکه در شهرستان های دیگر فعالیت ها به صورت گسترده و موثر انجام می پذیرد اما متاسفانه در شهرستان ما آن فعالیتی که باید و شاید و مد نظر ماست به چشم نمی خورد.

 

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با امکاناتی که در اختیار کانون ها گذاشته می شود فعالیت کانون های فرهنگی هنری شهرستان خرمشهر قابل تقدیر است، خطاب به مدیران و مسئولان کشوری عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که مسئولان کشور، استانی و شهرستانی باید توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و آسیب پذیر داشته باشند.

 

حجت الاسلام عادل پور همچنین خطاب به مدیران سازمان منطقه آزاد اروند بر توجه ویژه به کانون های فرهنگی مساجد تاکید کرد و یاد آور شد: در شهرستان ما که منطقه آزاد است سازمان منطقه آزاد اروند باید در حمایت از کانون های فرهنگی هنری و فعالان مساجد جدی تر عمل کند، تاکنون ما آن جدیت را که فعالان مساجد می خواهند مشاهده نکردیم که امیداریم که در ادامه کار مسئولان این سازمان نسبت به این مهم جدی تر باشد.

 

کد خبر 1035582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha