نقش تولیدات علمی دانشگاه جندی شاپور در توسعه تمدن جهانی کم نظیر است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت :تولیدات علمی دانشگاه جندی شاپور نقش کم نظیری در توسعه تمدنی جهان داشته است و ما اعلام آمادگی برای احیای دوباره جایگاه جهانی این دانشگاه می کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری شبستان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین کنگره جهانی جندی شاپور که امروز 19 اسفند ماه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: از ویژگی های بارز شهر دانشگاهی جندی شاپور اشتراک گذاری علم به مفهوم مدرن تلقی می شود و سازمان جهانی یونسکو نیز همواره در راهبردهای میان مدت و بلند مدت بر روی آن تاکید دارد، است.

 

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور مفهوم توسعه پایدار دانش و ترویج آن محور فعالیت های علمی و آموزشی بوده است. فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل به دیار خود بازگشتند و به امر ترویج و توسعه علوم پرداخته اند.

 

غلامی با بیان اینکه تولیدات علمی این دانشگاه نقش کم نظیری در توسعه تمدن جهانی داشته است، گفت: مبارزه با بیماری های واگیردار، کشف و معرفی انواع گیاهان دارویی، برتر قرار دادن فضیلت علم و خرد در برابر ستیز و شمشیر، ساختن آزمایشگاه ها و لابراتورهای علمی و پژوهشی، نهضت ترجمه ستودنی دانشگاه جندی شاپور بسیار درخشان است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس بزرگترین کتابخانه عهد باستان با 400 هزار عنوان کتاب از شگفتی های دانشگاه جندی شاپور دانست و گفت: تاسیس این دانشگاه در یک هزار و 750 سال پیش بیانگر اهتمام جدی ایرانیان به تولید خرد و معرفت در تاریخ تمدن جهان است.

 

وی ادامه داد: صرف نظر از هرگونه تعصب باید این رویداد باشکوه را ارج نهاد و بار دیگر بشریت را نسبت به کوشش نیاکان و ثبت رویداد یک هزار و 750 سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویدادهای تجلیل سازمان جهانی یونسکو و صحه گذاشتن بر کهن ترین سنت دانشگاه جهانی بسیار ارزشمند است و رسالت ما را سنگین تر می کند.

 

وزیر علوم با بیان اینکه تلاش جهت احیای دوباره جندی شاپور نوین است، گفت: دانشگاه صنعتی جندی شاپور اکنون بار احیای نیای سرافراز خویش را به دوش می کشد. باید با حمایت حداکثری نهادهای داخلی و بین المللی جهت احیای دانشگاه جامع جندی شاپور همت کنیم.

 

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور احیای دوباره جایگاه جهانی جندی شاپور آمادگی خود را جهت میزبانی از روسای دانشگاه ها با قدمت باستانی جهان در جندی شاپور اعلام می کند تا بتوانیم تعامل های عملیاتی داد و ستدهای آموزشی، علمی و فرهنگی را همچون عهد باستان دوباره بر صدر همکاری های دانشگاهی بنشانیم.

کد خبر 1035857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha