حرکت بومرنگی کتابخانه تیتکانلو

در زمان کلنگ زنی مجتمع فرهنگی تیتکانلو، رویکرد ساخت آن با محوریت کتابخانه مطح شد اما این روند تحقق نیافت و حالا با گذشت پنج سال از بهره برداری آن، کتابخانه تیتکانلو به این فضا منتقل می شود.

خبرگزاری شبستان _فاروج؛ ساخت کتابخانه تیتکانلو از طرح‌های دولت دهم در سال ۸۸ بود که در قالب ایجاد ۱۸ باب کتابخانه روستایی برای خراسان شمالی مصوب شده بود اما از میان سه سهمیه رسیده به شهرستان فاروج، کتابخانه تیتکانلو به علل مختلفی همچنان اجرا نشده و ساخت آن به تاخیر افتاده است.

 

سال ۹۳ که مجتمع فرهنگی تیتکانلو کلنگ زنی شد، اولویت و رویکرد استفاده کتابخانه شهر از این مکان مطرح شد اما از سال ۹۵ که این طرح به بهره برداری رسید، این هدف محقق نشد. این مجتمع به رغم اینکه پنج سال از بهره برداری آن می گذرد اما در این سال ها در کش و قوس واگذاری به بخش خصوصی بوده و استفاده چندانی از آن نشده و شاید بتوان گفت محدود به چند برنامه آنهم در قالب استفاده از فضای آمفی تئاتر آن بوده است. از آن سو کتابخانه تیتکانلو این سال ها با خانه به دوشی خود، فرسودگی کتاب و کتابدارها را به همراه داشته است.

 

فضای تخریبی بهزیستی چند سالی بار این مسئولیت را به عهده داشت و بعد از آن فضاهای مسکونی میزبان کتابخانه شد، مسکونی بودن ساختمان هایی که این سال ها به استفاده کتابخانه رسیده محدودیت هایی را برای اعضا و کتابداران آن ایجاد کرده است. فضاهایی که کمترین سنخیتی با فضای کتابخانه ندارد امکان فعالیت مناسب را هم کم می کند و حالا با گذشت پنج سال، کتابخانه تیتکانلو در بخشی از فضای مجتمع فرهنگی تیتکانلو در حال استقرار است که البته این به معنای برطرف شدن همه مشکلات نیست و همچنان محدودیت فضا، کتاب ها را در تنگنا قرار داده است.

 

۲۴ تیرماه سال گذشته یک بار دیگر کلنگ ساخت کتابخانه تیتکانلو با ۴۲۰ متر زیر بنا  انجام شد و در همان روز مطرح شد که پیمانکار از فردا کار خود را آغاز می کند اما محدودیت رقم اعتباری تخصیص یافته، رمق کار را گرفت هرچند در زمان کلنگ زنی از سوی نماینده وقت مطرح شد که نگران تامین اعتبار این طرح نباشید!

 

 

سالروز تاسیس نهاد کتابخانه ها برای تیتکانلو خوش یُمن بود

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج گفت: در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه ها تفاهمنامه واگذاری بخشی از فضای مجتمع فرهنگی تینکانلو به کتابخانه امضا شد.

 

«حسن رضوانی» افزود: تا زمان ساخت کتابخانه، بخشی از  فضای مجتمع در اختیار این حوزه است.

 

 

اعتبارات سال پیش رو راهگشای کتابخانه

 

فرماندار فاروج هم گفت: توسعه فرهنگی رویکرد ما در برنامه های شهرستان است.

 

«ابوالحسن نجفی» افزود: با همین رویکرد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شهرستان بعد از 11 سال در دهه فجر به بهره برداری رسید.

 

وی گفت: مزایای افزایش سرانه مطالعه برکسی پوشیده نیست و در کنار اینکه در ارتقای سطح فکری و بینش آحاد جامعه اثر گذار است از نگاه دیگر اشتغال آفرین در قالب رونق نشر کتاب و ایجاد واحدهای عرضه این کالای فرهنگی می شود که کتابخانه ها در این چرخه نقش موثری دارند.

 

نجفی افزود: جا به جایی مکرر کتابخانه مساوی با فرسودگی کتاب و کتابدار است و برای حذف این اشکال، هماهنگی ها در سطح دو اداره کل برای استقرار کتابخانه در فضای مجتمع انجام شده است.

 

وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای ساخت کتابخانه را در اعتبارات سال ۱۴۰۰ می بینیم تا این کتابخانه تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

 

در این روزهای پایانی سال، خانه تکانی کتابخانه تیتکانلو در فضای جدید آغاز شده و کتابداران شهرستان سخت مشغول راه اندازی آن در فضای مجتمع فرهنگی یاس هستند.

 

 

 

کد خبر 1036178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha