آیا قاری ایرانی رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد؟/اجرای تجوید ممتاز از قاری افغانستان

با توجه به تلاوت های انجام شده در شب پایانی این رقابتها پیش‌بینی شبستان این است که رتبه اول رشته قرائت تحقیق متعلق به قاری افغانستان، رتبه دوم متعلق به نماینده جمهوری اسلامی ایران و رتبه سوم متعلق به نماینده اندونزی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چهارمین شب از مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران امشب، سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، ساعت ۱۹ با برگزاری رقابت‌های رشته قرائت تحقیق که آخرین بخش از مسابقات است، برگزار شد.مسابقات شب گذشته با تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز و تلاوت هفت قاری راه‌یافته به مرحله نهایی رشته قرائت تحقیق برای هیئت داوران پخش شد.

در این شب و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی کمیته برگزاری مسابقات، در نوبت اول (ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰) ابتدا تلاوت عبدالمنان احمد فوزی از کشور اندونزی و در ادامه تلاوت محمدعلی قاسم از کشور لبنان، حسین علی حسین از کشور عراق، عبدالرحمان فرج از کشور مصر و حمیدرضا مقدسی از ایران پخش شد. زمان پخش تلاوت نماینده ایران حدود ساعت ۲۰:۳۰ اجرا شد.در ادامه و پس از استراحت کوتاه هیئت داوران، مسابقات از ساعت ۲۱:۳۰ با پخش تلاوت احمد صافی ابوعمر از کشور سوریه و کبیر قلندرزاده از کشور افغانستان ادامه یافت.

 بنابراین گزارش، با توجه به تلاوت های انجام شده در شب پایانی این رقابتها پیش‌بینی شبستان این است که  رتبه اول رشته قرائت تحقیق متعلق به قاری افغانستان، رتبه دوم متعلق به نماینده جمهوری اسلامی ایران و رتبه سوم متعلق به نماینده اندونزی خواهد بود گرچه که این پیش بینی می تواند با جمع ریز نمرات و آیتم های داوران با تغییراتی همراه باشد.

 شب پایانی  سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم  با تلاوت قاریان قرآن کریم  جذابیت خاصی را به این رقابت‌ها بخشیده بود اما مهم ترین تلاوت این شب اجرای حجت الاسلام و المسلمین سید حمید رضا مقدسی نماینده جمهوری اسلامی ایران است.

 این قاری خوش خوان کشورمان با بهره مندی از سبک استاد محمد عبدالعزیز حصان به تلاوت قرآن پرداخت اما نکته قابل توجه این است که  سبک این قاری بزرگ مصری در خواندن آیات طولانی مشکل ساز خواهد شد به گونه ای که اغلب افرادی که از سبک استاد حصان تقلید می کنند  به واسطه ویژگی ها و خاصیت های این سبک در آیات طولانی دچار سردرگمی می شوند.

 از طرف دیگر سرعت بالای سبک تلاوت نماینده جمهوری اسلامی ایران موجب می شود تا اتقان حروف و اداء حروف و در کل  نمره تجوید  کم شود. البته استفاده از ترکیبات و الحان پیچیده که از ویژگیهای  سبک استاد حصان است می تواند برگ برنده سید حمیدرضا مقدسی باشد در بحث صوت نیز با توجه به آن که در بخشی از پرده های صوتی  شاهد تکرار بودیم این امکان وجود دارد که در بخش ارتفاع و تنوع صوتی نیز با کاهش نمره مواجه شود.

 اما بخش دیگر  تلاوت های این شب اجرای نماینده کشور افغانستان است همان طور که می دانید طی سالیان اخیر قاریان افغانستانی با حضور در جلسات کشور مان از قابلیت های بالایی برخوردار هستند تا جایی که در دوره‌های گذشته رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را در رشته  قرائت تحقیق به خود اختصاص دارد.

  امسال نیز به نظر می‌رسد که مهمترین و اصلی‌ترین رقیب نماینده جمهوری اسلامی ایران کبیر قلندر زاده، قاری شرکت کننده از کشور افغانستان است. این قاری ممتاز ضمن ممحض شدن در سبک  استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد و ترکیب آن با سایر اساتید مصری از اجرای لحن کلاسیک صدای بم قوی در پرده های پایین  تحریرهای منظم و اوج صدا خوب و همچنین تجوید بسیار ممتاز برخوردار بود. با توجه به آن که کمتر ایرادی به تلاوت این قاری افغانستانی  وارد است این احتمال وجود دارد که به عنوان نفر اول رشته قرائت معرفی شود.

 

کد خبر 1036285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha