چرا قاریان مصری در مسابقات ایران اول نمی شوند؟/«مصطفی»خوان ها از تلاوت نماینده اندونزی لذت ببرند/

شب چهارم و پایانی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت قاریان قرآن دررشته قرائت تحقیق به پایان رسید و پرونده داوری این رقابت ها در این شب بسته شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ شب چهارم و پایانی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت قاریان قرآن دررشته قرائت تحقیق به پایان رسید و  پرونده داوری این رقابت ها در این شب بسته شد. تلاوت های جذاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ،افغانستان،اندونزی،مصرجذابیت خاصی را به این رقابت‌ها بخشید.به نظر می رسد مهمترین رقیب جمهوری اسلامی ایران قاری شرکت کننده از کشور افغانستان باشد.

 

بنابراین گزارش از دیگر تلاوت های انجام شده در شب چهارم سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تلاوت نماینده کشور اندونزی است. بر این اساس عبدالمنان احمد فوزی، قاری شرکت کننده از کشور اندونزی با  ممحض شدن  در سبک استاد مصطفی اسماعیل تلاوت زیبا و شاهکاری در بخش لحن به اجرا گذاشت. این شرکت کننده از لحاظ عیار اجرای الحان کلاسیک استاد مصطفی اسماعیل در درجه  بالایی قرار داشت اما به واسطه سرعت کند تلاوت و  ضعف های صوتی  تلاوتش همراه با هیجان  نشاط و تحرک  لازم نبود.از دیگر نقاط ضعف عبدالمنان احمد فوزی نمره پایین  وقف و ابتدا است به گونه‌ای که به واسطه سرعت پایین تلاوت و کمبود نفس در مقاطعی از تلاوت از توقف بر روی کلمات نامانوس استفاده شد.

 

در ادامه این رقابت‌ها شاهد تلاوت  عبدالرحمان فرج از کشور  مصر بودیم با توجه به اینکه سبک تلاوت قرآن متعلق به کشور مصر است اما جای این سوال وجود دارد که چرا نمایندگان این خطه  با قدمت در مسابقات جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه‌های اول نشده‌اند. در واقع اغلب نمایندگان شرکت کننده از کشور مصر دارای عیار ممتاز در آیتم های صوت و لحن هستند اما به واسطه بی توجهی به  موارد کسر نمره آیین نامه این رقابت ها همواره با کسر نمره بالایی مواجه می‌شوند.

 

عبدالرحمان فرج نیز در تلاوت خود از این رویه مستثنی نبود به طوریکه عیار صوت و لحن این قاری به جرأت می‌توان گفت که با اختلاف از سایر شرکت کنندگان ممتازتر بود  اما به واسطه تکرار های بی مورد آیات که در تلاوت های مجلسی مصری ها به چشم می‌خورد و در آیین نامه مسابقات موجب کسر بالایی از نمره می شود اتفاق افتاد.

تلاوت سایر شرکت کنندگان نیز نسبت به  چهار نماینده  جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، افغانستان و مصر در رتبه پایین‌تر قرار داشتند. به طور مثال احمد صافی ابو عمر از کشور سوریه با تلاوت آیات اول تا ۱۰ سوره مبارکه یوسف علیه السلام تلاوت قابل قبولی را  اجرا و از مقامات بیات، رست، سگاه، نهاوند و حجاز استفاده کرد اما در مجموع از لحاظ  صوت و لحن نسبت به سایر رقبا نمره کمتری را به خود اختصاص داد.

 به طور قطع پیش بینی می شود که حجت الاسلام سید حمیدرضا مقدسی از جمهوری اسلامی ایران، کبیر قلندرزاده از کشور افغانستان، عبدالمنان احمد فوزی از کشور اندونزی و عبدالرحمان فرج از کشور مصر جزء نفرات اول تا سوم باشند.

شایان ذکر است؛ در این دوره از مسابقات ۲۳ استاد و پیشکسوت قرآنی از کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، سودان، اندونزی، اردن و تونس به داوری اجرا‌های این دوره از مسابقات پرداختند که در اولین شب، مهدی حسنی در بخش حُسن حفظ؛ عباس امام‌جمعه، تجوید؛ احمد ابوالقاسمی، صوت؛ سعید رحمانی، وقف و ابتدا؛ مهدی دغاغله، نحو؛ علی الخفاجی از عراق، وقف و ابتدا؛ شیخ طلال المسمار از لبنان، تجوید؛ صدری عمر از سودان، حسن حفظ؛ محمد علی از اندونزی، صوت؛ رضوان درویش از سوریه، لحن و همچنین هاشم روغنی، ناظر هیئت داوران و احمد حاجی‌شریف به عنوان رئیس کمیته فنی حضور داشتند. البته در این دوره ریاست گروه داوران بر عهده عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی گذاشته شده است.

کد خبر 1036304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha