مرجعیت می تواند فضا را برای وحدت انسانی فراهم آورد/منابر باید مستدل و حکیمانه باشد

حجت الاسلام جوادی آملی گفت: حرکت درخشنده و تابناکی که از مرجعیت عراق حضرت آیت الله سیستانی در دیدار پاپ همگان شاهد بودیم طول موج حضور مرجعیت را روشن کرد. امروز مرجعیت می تواند فضا را برای وحدت انسانی فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «سعید جوادی آملی» امروز(۲۰اسفند)در آیین بازگشایش دفتر مرجعیت دینی و علمی علامه آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) که با حضور  حجت الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران برگزار شد، با اشاره به بعثت رسول مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) بیان کرد:عناوینی که در دعاهای شریف آمده است عناوینی آسمانی است و احدی نمی تواند در حد و اندازه این مفاهیم و واژه ها سخنی بگوید اگر از مبعث رسول گرامی اسلام به تجلی اعظم یاد می شود فلسفه و جهتی دارد این واژه در سایر منابع وحیانی، دعاها، مناجات و اذکار یا وجود ندارد یا بسیارکم است .

فرزند آیت الله جوادی آملی افزود: معنای تجلی همانگونه در قرآن کریم در قضیه حضرت موسی(ع) آمده است ظهور خاص پروردگار عالم است «فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ» این تجلی که ظهور ویژه پروردگاری است نشان از جهاتی است که خدای عالم به هستی و بشر خود را می نمایاند .

 

حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: یک بیانی علی بن ابیطالب علیه السلام در باب تجلی حق دارد که این بیان فوق العاده و عرشی است. و جلوه ی توحید پروردگاری در نظام هستی را از این بهتر و زیباتر نمی شود بیان کرد الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ این از فرازمندترین بیانات و عباراتی است که علی علیه السلام در باب تجلی پروردگار عالم اظهار فرمودند که هستی تجلی خداست و خدا از راه تجلی اش به خلقش خود را نشان داده است این تجلی گاهی اوقات در نظام تکوین و گاهی اوقات در نظام تشریع است .

 

وی افزود: امیر کلام علی بن ابیطالب(علیه السلام) در باب تجلی تشریعی در باب قرآن کریم  می فرمایند: خدای عالم در کتاب قران تجلی کرد بدون اینکه او را ببینند البته آنان که متوجه به جهات الهی هستند جلوه ها را می نگرند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی بیان کرد: خدا در قرآن خود را به تمام معنای کلمه نمایاند. گرچه در عترت طاهره نیز خود را نشان داد و علی علیه السلام فرمودند: وَ مَا لِلَّهِ آيَةٌ أَكْبَرُ مِنِّي. احدی به اندازه من ظهور فیض حق نیست وجلوه ی حق به هیچ میزانی در میزان و تراز علی بن ابیطالب آشکار نشده است. این تجلی اعظمی که در مبعث از آن سخن گفته می شود همین قرآن است خدا در شب مبعث با کلمات ارزشمند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ /اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ /اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ و... با این کلمات فخر آفرین در عصر جاهلیت روزگاری که جریان رسالت و بعثت رسول اکرم مطرح شد احدی درآن فضا نبود گرچه پیامبر خدا دفعتاً قرآن را فراگرفت برای اینکه این حقیقت عرشی را به فرش برساند باید 23سال خون دل بخورد تا جامعه آن را بیابد و درک کند کار رسول خدا در2 حوزه تلقی و حوزه القاء بسیار سنگین بوده است.

 

وی با بیان اینکه جامعه منهای وحی، رسالت و بعثت یک جامعه سوخته، تهی، ناکام و ناموفق است چه مدرن چه کهن فرقی نمی کند، افزود: از عقلی که امروز سخن می گویند اگر در کنار وحی این عقل  ننشیند آن شکوفایی و درخششی که برای این عقل به عنوان نماینده خدا در اقلیم وجود انسانی هرگز رونق و فروغی نخواهد داشت؛ در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت سالارشهیدان حسین بن علی نوشته آیت الله جوادی آملی آمده: عقل زمانی می تواند در جایگاه خودش قرار گیرد و زمانی عقل می تواند روشنگری کند و فروغی برای انسان محسوب شود که در کنار وحی قرار گیرد .

استاد حوزه علمیه قم گفت: اولین کاری که پیامبر انجام دادند این بود که عقل جامعه را در جایگاه خودش قرار بدهد.عقل و عقلانیت و خردمندی دستاورد اولین انبیای الهی و خصوصا رسول مکرم اسلام(ص) است.

 

وی با بیان اینکه امروزه با توجه به شرایط نظام اسلامی و جامعه اسلامی و پیشرفت و توسعه ای که در فضای انسانی به لحاظ جهانی داده شده است تعاریف جدیدی را برای فعالیت های فرهنگی و علمی از جایگاه مرجعیت جهان انتظار دارد، تصریح کرد: حرکت درخشنده و تابناکی که از مرجعیت عراق حضرت آیت الله سیستانی همگان شاهد بودیم نشان از آن است که شعاع مرجعیت امروز تاکجاست سخنان ارزشمند که این مرجع در دیدار پاپ مطرح کردند طول موج حضور مرجعیت را روشن کرد بدین معنی که مرجعیت باید تا کجا سفره فرهنگی، علمی، دینی، قرآنی و اهل بیتی خود را بگستراند .

 

فرزند برومند علامه جوادی آملی اذعان کرد: اگر روزگاری آیت الله بروجردی در مقام ثبوت، مکتب تشیع داشت گام دوم را سیستانی در اثبات مقام مرجعیت در کلیت نظام فکری بشریت مطرح کرد.

 

وی بیان کرد: ما حکومت علی علیه السلام را در آن چهارسال ندیدیم حکومت علوی در تراز عهدنامه ای است که برای مالک اشتر نوشته است؛ آن حضرت در این عهد نامه مسئله عدالت، آزادی، همراهی با مردم، همفکری با همه اقشار و همه را در تحت پوشش رحمت الهی دیدن را به مالک تاکید کردند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به فرموده علامه جوادی آملی مبنی براینکه خداوند متعال در سوره مدثر حقوق بشر را پیغمبر آورد که امروزه دیگران دارند ادعا می کنند، گفت: اگر از جایگاه رسالت و مبعث پیامبر چنین ادعا داریم که پیامبرآمد تا همه انسان ها را به جایگاه اصلی شان برساند آیا این مهم در جامعه بشری امروز جاری است.

 

وی اظهار کرد: عده ای جویا می شوند آیا مسحیت و یهودیت حق است نه اینها در کسوت معنوی دینی خود به گونه ای حرکت کردند که حضرت موسی مبشر حضرت عیسی و حضرت عیسی مبشر حضرت محمد(ص) بود این نظام فکری، ایمانی، معرفتی، دینی و عقیدتی ماست.

 

حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: باید از خود پرسید در زمان پیغمبر چند یهودی و مسیحی مسلمان شدن آن کسی که باوری را به عنوان دین و اعتقاد پذیرفت که نمی شود با آنها به این زبان سخن گفت لذا مسحیت و یهودیت را احترام گذاشت و براساس این معیار نظام بشری و وحدت بشری را صلاح داد. و همه امت ها و فرقه ها و نهله ها را شکست و به وحدت امت انسانی همه را خطاب کرد.

 

وی با تاکید براینکه در دیدار آیت الله سیستانی با پاپ، بارقه ای را در مرجعیت مستقل شیعه شاهد بودیم، افزود: استقلال مرجعیت می تواند عزت آفرین باشد .

 

حجت الاسلام جوادی آملی ضمن قدردانی از تلاش های مسئول سابق دفتر مرجعیت دینی و علمی علامه جوادی آملی در ساری، گفت: این دفاتر می تواند فرصتی برای وحدت اجتماع ما باشد. امروز مرجعیت می تواند فضا را برای وحدت انسانی فراهم آورد.

 

وی به آثار علامه جوادی آملی اشاره کرد و افزود: در طی 42سال که از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد همواره  حضرت علامه وحدت، یکپارچگی، انسجام و... را تاکید داشتند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی خطاب به روحانیت ساری مرکز مازندران بیان کرد:  همفکری را قدرد بدانید با هم بودن و جمعیت واحد روحانیت را غنیمت بشمارید؛ ساری جایگاه ویژه و خاصی در فرهنگ استان دارد. به طور نمونه حضرت آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه (ره) واقعا در حفظ کیان روحانیت و دین تلاش مشهوری داشتند کمر خدمت بستند برای اینکه دین و دیانت را در جایگاه اصلی خود قرار دهند. روحانیت این شهرستان بایستی با آشنایی با این اندیشه راه بهتری را در فهم صحیح و معرفت اصیل دینی داشته باشند.باید عمیقا منابر و تریبون هایی مستدل، حکیمانه،  برهانی و قابل قبول داشته باشیم .

کد خبر 1036616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha