نهضت نصیب آموزشی طرحی برای آشتی با عدالت آموزشی

نهضت نصیب آموزشی طرحی برای برقراری عدالت آموزشی در مناطق محروم است که در مرحله اول ۶۴منطقه آموزشی محروم شناسایی شده است و شناسنامه آموزشی آن ها تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور از موضوعات و دغدغه های مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت است. رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش،  به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره کردند و افزودند: «در مورد عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه‌ی نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله‌ی آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس‌تر از گذشته است.»

از این رو مسئولان وزارت آموزش و پرورش در همه دولت ها تلاش بر برقراری عدالت آموزشی داشتند و دارند اما هنوز نتوانستند آنچه ایده آل است را محقق کنند. اخیرا وزارت آموزشی و پرورش طرحی با عنوان «نصیب آموزشی» ارایه داده است که هدف آن برقراری عدالت آموزشی و حل بخشی از موانعی که بر سر راه عدالت آموزشی وجود دارد است.

«محمد رضا سیفی» درباره این طرح به خبرنگار شبستان می گوید: اجرای طرح نهضت «نصیب آموزشی یکسان» از استان مشهد آغاز شد. این طرح بر مبنای کلید واژه مقام معظم رهبری درباره «نصیب آموزشی» ایجاد شده است.

رهبری در دیداری که با روسای مناطق و شهرهای آموزش و پرورش داشتند یک تعریف متفاوت و جدید از عدالت آموزشی  مطرح کردند که از واژه های «نصیب آموزشی » استفاده کردند.مقام معظم رهبری تاکید بر استفاده دانش آموزان از امکانات آموزشی به صورت یکسان کردند.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر ادامه می دهد: عوامل مختلفی در یادگیری موثر هستند. فضا و تجهیزات، نیروانسانی، منابع درسی که در یادگیری و آموزش نقش زیادی دارد. ولی مهمترین عامل نیروی انسانی است.

هدف از این اجرای طرح در وهله اول اطاعت و پاسخ دادن به منویات مقام معظم رهبری و حل مشکلات آموزشی است تا کیفیت آموزشی بهتری داشته باشیم تا با شناسایی و احصاء آن ها به سمت توسعه یافتگی آموزشی پیش رفت.

شناسایی 64 منطقه آموزشی محروم

وی با بیان اینکه این نهضت  چهار مرحله دارد می گوید: 449 نقطه از کشور شناسایی شد که در زمینه آموزشی توسعه نیافته است. در گام اول 64 نقطه از کل کشور انتخاب کردیم یعنی از هر استان دو منطقه خیلی محروم شناسایی شده است.بر اساس شاخص های مختلف به این نتیجه رسیدم که این مناطق محرومترین هستند و دستگاه های دیگر هم که بررسی کرده بودند این شاخص ها را تایید کردند.

 

سیفی ادامه می دهد:در گام دوم به این مناطق فرم هایی ارسال شد برای تمام استان های کشور، راهبران آموزشی، تربیتی و معاونین ابتدایی و مدیران کل جلساتی را برگزار کردیم قرار شد در این جلسات تا این طرح را تشریح کنیم تا آشنا و آگاه به طرح شوند.

 

او یاد آور می شود: اسم این طرح نهضت برگزیده شد و متفاوت از طرح های دیگر است چون آغاز وپایان آن مشخص است. باید دانش آموزان بتوانند سهم مناسب خود را در مناطق دور دست و محروم به دست آوردند که از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

 

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر خاطرنشان می کند: سه ماه زمان گذاشته شد تا عدالت آموزشی مفهوم شناسی شود و چهارچوب ها و شاخص ها تبیین شود، در گام دوم وضعیت موجود مناطق کشور بر اساس شاخص ها بررسی شد.

 

تهیه شناسنامه آموزشی

سیفی می گوید:گام سوم تهیه شناسنامه آموزشی هر شهرستان بوده است. گام چهارم با مشارکت استان ها بر اساس بوم، جغرافیا و منطقه برنامه عمل تهیه شد.

 

20 میلیارد اعتبار مالی برای اجرا در فاز اول

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر بیان می کند: برای اجرای هر کاری اعتبارات مالی باید پیش بینی شود با کمک سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه کشور 200 میلیارد ریال  برای اجرای فاز نخست نهضت نسیب یکسان تخصیص داده ایم.برای اجرای فاز نخست تخصیص دادیم. بر اساس تعداد دانش آموزان مناطق است که البته مبلغ زیادی نیست فقط می خواهیم بدانند که در این راه جدی هستیم.

 

او بیان کرد: از مسئولان شهرستان ها در خواست کردیم از جامعه محلی، فرمانداری، بخشداری و شهرداری کمک بگیرند.این طرح یک نوع دوستی  با اجرا کننده است چون ما از بالا به پایین دیکته نکرده ایم بلکه براساس شرایط منطقه و آب و هوا، ن ها باید بگویند چکاری باید انجام داد.

 

سیفی یاد آور می شود:برخی از مشکلات عمومی و یکسان است مثل کمبود نیروی انسانی است اما در خراسان رضویی دو منطقه صالح آباد و یک منطقه دیگر عدم دسترسی به جاده مناسب نداشتند.50 دانش آموز 9 ساله  ازدواج کرده بودند که نتوانسته بودند ادامه تحصیل بدهند. مشکل استان البرز در اشتهارد و ساوجبلاغ متفاوتر است. این استان مهاجر پذیر است مه از اتباع خارجی و از جنوب کشور مهاجرت کرده اند بنابراین کلاس ها تراکم جمعیتی بالا دارند.

 

او تاکید می کند:این طرح خوب و امیدوار کننده است البته قرار نیست همه مشکلات حل شود بلکه انگیزه است تا بخشی از مشکلات حل شود.

 

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت:در سال 1400 دو منطقه را به این مناطق اضافه می کنیم تا به عدالت آموزشی را اضافه کنیم می خواهیم گام کوچک اما موثر برداریم.

 

به هرروی؛ برقراری عدالت آموزشی برای دانش آموزان سراسر کشور باید از ماموریت های اصلی نظام تعلیم و تربیت باشد وامید است طرح هایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش به اجرا در می آید به صورت عملیاتی موانع سر راه عدالت آموزشی را بردارد و دانش آموزان در نزدیکترین و  دور دست ترین نقاط کشور از عدالت آموزشی یکسان برخوردار باشند.

کد خبر 1036652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha