مجموعه ۱۰ جلدی «فرهنگ وقف» منتشر می شود

حجت الاسلام مهاجرانی با بیان اینکه اگر واقفان نبودند بسیاری از مدارس، کاروانسراها و مساجد وجود نداشت، گفت: در «فرهنگ وقف» توضیح دادم که بچه ها هم می توانند در حد توان خود وقف کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی» متولد 1348 در اراک از نویسندگان و شاعرانی است که کتابهای زیادی در حوزه مذهبی در قالب شعر و داستان برای سه گروه سنی خردسال،کودک و نوجوان نوشته است. زیر درخت خرما، عطر گل سرخ، مجموعه هفت جلدی رنگین کمان دعا، مجموعه 6 جلدی دوست عزیزم خدا، مجموعه 20 جلدی داستانهای دوستی، چشمه های نور ایران، حاجی کوچولو ،چادر آسمانی، سوار کار قهرمان، مدرسه رمضان، هدیه های پیامبر(ص)، باغ گل محمدی، مردمان خوب ایران، مثل مهتاب، هدیه های امام علی(ع)، ماهی، درخت، در کنار هم و داستانک های حجاب از جمله کتابهایی حجت الاسلام مهاجرانی است. به منظور اطلاع از اثر جدیدی که این نویسنده و شاعر در مورد وقف نوشته است، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

نام اثر جدید شما که در مورد وقف نوشتید، چیست؟ و کدام انتشارات آن را چاپ می کند؟

اثر جدید بنده «فرهنگ وقف» نام دارد که یک مجموعه 10 جلدی است و قرار است از سوی انتشارات به نشر( آستان قدس رضوی) منتشر شود.

 

چه شد که تصمیم گرفتید کتابی در مورد وقف بنویسید؟

سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر داشت در مورد وقف برای بچه ها فرهنگ سازی کند و به انتشارات به نشر(آستان قدس رضوی) پیشنهاد داده بود که در این زمینه کاری صورت گیرد. انتشارات به نشر این پیشنهاد را به بنده داد و من نیز پس از تحقیق و پژوهش طرحی به به نشر ارایه دادم و بدین ترتیب کار آغاز شد.

 

توضیحی در مورد کتاب «فرهنگ وقف» بدهید.

در هر جلد کتاب که مشتمل بر 24 صفحه است، ویژگی های وقف را تبیین کردم و توضیح دادم که وقف صرفا برای اجسام بزرگ نیست و بچه ها می توانند خودکار و کتاب داستان خود را وقف کنند. حتی می شود بخشی از باغ را در اختیار مردم قرار داد و وقف کرد. در قالب داستان سعی کردم که این مسایل را برای بچه ها تبیین کنم.

 

مجموعه فرهنگ وقف در چه مرحله ای از چاپ قرار دارد؟

سه جلد اول آن منتشر شده، سه جلد هم تصویرگری شده است و به زودی حتی شاید قبل عید نوروز 10 جلد این مجموعه منتشر شود.

 

اسامی مجلدهای فرهنگ وقف چیست؟

بوستان بچه ها، سه سوته، یک سبد انجیر بچین، برف شادی، جوجه های جورواجور، پل پنجمی ها، از مورچه تا دایناسور، با نمک بی نمک، سنگ های شکلاتی و دوربین بنیامین عناوین مجلدهای این مجموعه هستند. یکی از جلدهای «فرهنگ وقف» با عنوان «سه سوته» در مورد فردی است که زمین خالی دارد و بچه ها در آن بازی می کنند. روزی بچه ها متوجه می شوند که کامیونی خاک همراه لودر آمده است و زمین را صاف می کند. بچه ها ناراحت می شوند که دیگر زمین بازی ندارند اما بعد از چند روز متوجه می شوند که این زمین صاف و چمن کاری شده است و تبدیل به زمین بازی شده است، متوجه می شوند که صاحب زمین آن را برای ورزشگاه وقف کرده است.

 

ترویج فرهنگ وقف تا چه اندازه ضروری است؟

بسیاری از میراث ملی و فرهنگی ما به جهت وقف بوده است. اگر واقفان نبودند بسیاری از مدارس، کاروانسراها و مساجد وجود نداشت. اگر وقف نبود بسیاری از چیزها به وجود نمی آمد. به واسطه سنت ارزشمند وقف داشته های ارزشمند و بسیاری به ما رسیده است. بر این اساس لازم است در مورد این سنت اطلاع رسانی کنیم و آگاهی مردم را بالا ببریم و این کار باید از کودکی صورت گیرد تا مانند بسیاری از مسایل در وجود افراد نهادینه شود.

 

 

کد خبر 1037097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha