رویدادهای کتابخوانی بچه های مسجد راهبرد فراغت کرونایی

رویدادهای کتابخوانی در زیست بوم بچه های مسجد راهبردی برای اوقات فراغت دوران کرونا است که همزمان با نوروز گشایش می یابد و در طول سال نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زیست بوم مجازی بچه های مسجد، فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ های صحیح زندگی، غنی سازی اوقات فراغت و رقابت سازنده بین نوجوانان، جوانان و خانواده ها بوده است که نتایج اثربخش آن در دوران کرونا رنگ بندی بهتری پیدا کرد.

 

مسئولان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با کسب تجربه متفاوت از سال های گذشته تاکنون، به ویژه در سال 99 همراه با شرایط سخت کرونا، سعی کردن دومین دوره رویداد فهما را از اولین روزهای سال 1400 شروع کنند که در ارزیابی ها و همچنین ارائه خدمات موفق تر عمل کرده باشند.

 

به گفته رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور طرح پایتخت فهما سال 1400 از سوم شعبان آغاز و تا 22 بهمن ادامه خواهد داشت و برای نوروز هم مسابقه کتابخوانی و همچنین پویش ها و طرح های دیگر و برنامه های مرتبط با ماه مبارک رمضان و ... اجرا می شود.

 

علاوه بر این برنامه؛ کانون های مساجد نیز هر کدام بر اساس ظرفیت و توانایی خود برنامه هایی را در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا می کنند تا در دومین سال با تجربه کرونا، برای در خانه ماندن مردم برنامه هایی داشته باشند که البته فعالیت های فرهنگی، تولید محتوا و مواردی از این قبیل نیز صورت خواهد گرفت.

 

رویدادهای کتابخوانی در زیست بوم بچه های مسجد راهبردی برای اوقات فراغت دوران کرونا است که همزمان با نوروز گشایش می یابد و در طول سال نیز ادامه دارد که به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز، ستاد فهما اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «نقش و رسالت زن و خانواده» کرده است.

 

*مشارکت 15 درصد کانون های مساجد اصفهان در مسابقات کتابخوانی

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت: در قالب رویداد ایران قوی، اعضا  15 درصد از کل کانون های مساجد این استان در مسابقات کتابخوانی شرکت کرده اند که آمار به بیش از هفت و هزار و 100 نفر رسیده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: این هفت و هزار و 100 نفر از اعضای 249 کانون فرهنگی و هنری مسجد استان اصفهان بوده اند که در مسابقات کتابخوانی با موضوعات مختلف شرکت کرده اند.

 

وی با بیان اینکه خلاصه نویسی کتاب یکی دیگر از برنامه های سامانه بچه های مسجد در طرح ایران قوی بود، تصریح کرد: در قالب این مسابقه بیش از 2 هزار و 500 گزارش در سامانه ثبت شده و امتیاز به افراد و کانون ها تعلق گرفته است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر این برنامه های منسجم و کشوری، کانون های مساجد فعالیت های کتابخوانی با مشارکت نهادهای فرهنگی و یا به صورت مستقل در محلات خود برگزار کرده اند.

 

*کارآمدی فعالیت های کتابخوانی برای اوقات فراغت کرونایی

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با بیان اینکه طرح های کانون های مساجد گسترش فرهنگ کتابخوانی اثرگذار است، گفت: فعالیت های کتابخوانی برای اوقات فراغت کرونایی کارآمد، اثربخش و مورد توجه و اقبال عمومی است.

 

«اقبال صالحی» افزود: اقدامات کانون های فرهنگی و هنری مساجد متناسب با شرایط کرونا مردم جامعه برسد که فعالیت های کتابخوانی از جمله فعالیت های این حوزه می باشد و طرح هایی مثل باشگاه های کتابخوانی، مسابقات، طرح عیدانه و مواردی از این قبیل که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای غنی سازی اوقات فراغت و شرایط خاص کرونا اثرگذار است.

 

وی با اشاره به پروژه فرهنگی «آزاد راه کتاب» در شهر تیران خاطرنشان کرد: توزیع کتاب بین اصناف، فروشگاه های زنجیره ای، اهدا کتاب به کودکان و نوجوانان، فعالیت های تبلیغی و سمعی و بصری اجرا می شود که ارتقا سرانه مطالعه و انس با کتاب از مهمترین دستاوردهای آن است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون یادآورشد: توزیع کتاب برای خانواده ها از جمله اقدامات پیش بینی شده برای نوروز 1400 است که بر اساس منابع موجود تا بخشی از مردم جامعه را پوشش می دهد و البته باید دیگر نهادها و همچنین پدر و مادران برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

 

*مشارکت نهادهای مختلف برای رویدادهای کتابخوانی

 

بسیاری از نهادها مثل بسیج، سازمان های مردم نهاد جوانان، شهرداری ها، نهاد کتابخانه های عمومی، دهیاری ها و مدارس برای رویدادهای کتابخوانی مشارکت و همکاری دارند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد به کتاب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی نیاز دارند تا کمتر از کتاب مجازی استفاده شود و انس با کتاب به معنای واقعی و در فضای حقیقی صورت بگیرد.

کد خبر 1037356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha