برای تامین مرغ گوشتی در استان مشکلی نداریم

اورانی گفت: از ۲۵ اسفند سال جاری تا ۱۵ فرودین ۱۴۰۰ طی این سه هفته ۵ میلیون ۷۹۹ هزار و ۲۸۴ قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز خواهیم داشت بنابراین در تامین مرغ استان مشکل نداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا اورانی» در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام واحدهای گاوداری، دامداری که از جهاد کشاورزی اقدام به اخذ مجوز کردند متعهد شدند که علوفه مورد نیاز خود را خود تامین نمایند؛ افزود: بازدیدهای میدانی ما نشان می دهد که بسیاری از واحدهای دامداری و گاوداری دارند به جای اینکه علوفه مورد نیاز خود را از طریق مزارعی که در اختیار دارند، تامین کنند، محصولات دیگری مثل زعفران و پسته می کارند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فرد دامدار باید کشت خود را در راستای تامین دامداری خود قرار دهد در غیر این صورت اگر از صفر تا صد تمام نیاز دامداران و گاوداران از محل علوفه وارداتی تامین شود این امکان پذیر نیست و فشار زیادی را بر ما متحمل می کند.

 

اورانی با بیان اینکه بعضی از واحدهای تولیدی درآمد خود را، چاه و اراضی کشاورزی بخرند و نیاز واحد تولیدی خود را در قالب یک زنجیره انجام دهند ، دوباره در بخش خدمات و ساختمان سرمایه گذاری می کنند؛ اظهار داشت: در شرایط امروز این کار قطعا یک سری فشارها را تشدید می کند و این کار نه برای صاحبان واحدهای تولیدی و نه برای کشور خوب است.

 

وی افزایش نرخ تورم و کاهش شدید نقدینگی واحدهای تولیدی را یکی از نکاتی دانست که باید به آن توجه شود؛ و در ادامه گفت: در فصل برداشت محصولات زراعی از جمله غلات، قیمت ها پایین است لذا یک واحد تولیدی که نقدینگی دارد در فصل برداشت نیازهای علوفه ای خود را از کشاورزان تامین و ذخیره سازی می کند اما یک سری از واحدهای تولیدی نقدینگی پایینی دارند و نمی توانند نیاز خود را تامین کنند از این رو یک سری از افرادی که نقدینگی دارند علوفه را از کشاورز به قیمت پایین خریداری و ذخیره سازی می کنند و در شرایطی که وضعیت بازار تشدید می شود با قیمت بالا، نهاده ذخیره شده را عرضه می کنند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر جو در استان بالای ۶ هزار تومان و کاه بالای ۲ هزار تومان است که با مقایسه آن با فصل برداشت چند برابر نشان می دهد است؛ گفت: از مسئولین درخواست داریم که در فصل برداشت نقدینگی مورد نیاز برای صاحبان واحد های تولیدی تامین و در اختیارشان قرار گیرد تا برای زمستان و پاییز ذخیره کنند.

 

وی در خصوص سامانه بازارگاه و برخی ایرادات آن گفت: سامانه بازارگاه به شفافیت کمک کرده است ولی اشکالاتی دارد. خرید در سامانه بازارگاه صورت می گیرد  ولی تحویل در خارج از سامانه است که باید اصلاح شود.

 

اورانی با اشاره به 1580 واحد مرغ گوشتی فعال در استان اظهار داشت: از ۱ فروردین سال جاری تا ۲۳ اسفند،  بالغ بر ۸۲ میلیون 445 هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفته است و این حجم جوجه ریزی یعنی تولید 164 هزار و 890 تن گوشت مرغ در استان است.

 

وی با بیان اینکه در آذر ماه 7 میلیون 367 هزار قطعه جوجه ریزی، در دی ماه 7 میلیون 537 هزار 500  قطعه جوجه ریزی، در بهمن 9 میلیون و 142 هزار قطعه جوجه ریزی، از اول اسفند تا 23 اسفند، 6 میلیون و 200 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است؛ افزود: با برآوردهای انجام شده این جوجه ریزی به بیش از 7 میلیون قطعه خواهد رسید.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند سال جاری  تا ۱۵ فرودین 1۴۰۰ طی این سه هفته 5 میلیون 799 هزار و 284 قطعه مرغ آماده کشتار با متوسط سن ۴۵ روز داریم؛ گفت: این یعنی تولید 11 هزار 598 تن گوشت مرغ در 21 روز آینده که متوسط روزانه. عرضه 550 تن گوشت مرغ خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه خراسان رضوی به لحاظ تامین مرغ گوشتی کمبود ندارد؛ گفت: با هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، نظارتی و قضایی با محوریت استانداری ، مرغدارانی که نهاده یارانه دار دریافت کرده اند و مرغ را تحویل ننمایند ، ضمن برخورد قانونی و تخلیه مرغ  داری و کشتار مرغ ها ، از ادامه تامین نهاده برای مراحل بعد جلوگیری می شود.

 

اورانی بیان کرد:  اگر مرغداری مرغ زنده خود را خارج از شبکه عرضه کند حتما در سامانه باید مجوز بگیرد و اگر مرغی که از مرغداری خارج شود در سامانه های دامپزشکی مجوز حمل نداشته باشد ضمن برخورد با مرغدار به عنوان عرضه خارج از شبکه مابه التفاوت نهاده یارانه پرداختی از او اخذ و به خزانه واریز و از ادامه فعالیت او جلوگیری می شود.

 

وی تصریح کرد: از  یک هزار و ۱۵۰ واحد مرغداری که از ۱ آبان بودجه ریزی و نهاده دریافت کردند، ۱۳۸ مرغدار زیر ۷۰ درصد جوجه خود را تحویل دادند از این رو اطلاعات آنها در سامانه احصا شده است و برای برخی پرونده تخلف تنظیم و برخی دیگر از طریق دستگاه قضایی برخورد خواهد شد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ۱۲۰ نفر کشتار کن دارای مجوز فعالیت از نظام صنفی در استان؛ گفت: این افراد نیز اگر نسبت به اجرای دستورالعمل های ابلاغی اقدام نکنند و مرغی از مرغداری تحویل و در مسیر رساندن به کشتارگاه و مرغ  کشتارشده در رساندن به محل عرضه از شبکه خارج کنند، از واگذاری مرغ زنده به این ها جلوگیری می شود و مجوز حمل به آنها گرفته می شود و در کشتارگاه هم اجازه کشتار داده نمی شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: بازار محصولات کشاورزی سنتی است و به روز رسانی نشده است و مبتنی بر فناوری نیست ، مشکل ما در بخش کشاورزی تکرار واسطه گری است.

 

کد خبر 1038049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha