صبر بر طلب روزی حلال، صله رحم و نیکی به دیگران عاقبت نیکو دارد

آیت‌الله شبستری گفت: صبر برای طلب روزی حلال، صله رحم و نیکی کردن به دیگران عاقبت نیکو دارد. صبر به این معنا نیست که انسان فعالیت‌های فردی و اجتماعی را ترک کند با این تصور که امام زمان(عج) بیاید و همه چیز را درست کند، این منطق اسلام نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن مجتهد شبستری» پیش از آغاز درس خارج فقه در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی به سخنرانی پرداخته و با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) گفت:‌ حضرت به چند موضوع توصیه می‌کنند که یکی از آنها صبر است.

 

وی افزود: حضرت می‌فرمایند ای شیعیان ما صبر داشته باشید، به طور قطع این صبر انقلابی باید باشد، همانطور که در احادیث گذشته گفته شده است صبر به معنای دست روی دست گذاشتن نیست بلکه انسان باید در صبر امربه معروف و نهی از منکر کند اقدامات جهادی را داشته باشد اگر پیشامد بد یا مشکلی رخ داد صبر کند و جزع و فزع نکند.

 

تولیت حوزه علمیه آیت الله ایروانی ادامه داد: صبر به این معنا نیست که انسان فعالیت‌های فردی و اجتماعی را ترک کند با این تصور که امام زمان(عج) بیاید و همه چیز را درست کند، این منطق اسلام نیست.

 

آیت الله شبستری در ادامه حدیث امام کاظم(ع) با بیان اینکه سعی کنید مال حلال داشته باشید، عنوان کرد: در آخرت از شما درباره اموال سوال می‌شود که آنها را از کجا تحصیل و برای کجا خرج کردید؛ روایات زیادی داریم که درباره مال حرام و غصی مواخذه شدید است، هر کس مال دیگران را به حرام تصرف کرده باشد یا گران فروشی کرده باشد به شدت مواخده می شود.

 

وی در ادامه حدیث اظهار کرد: بر شما باید که صله ارحام کنید که قطع رحم ضررهای دنیوی و اخروی فراوانی دارد و سبب کم شدن روزی و عمر انسان می‌شود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه حدیث امام کاظم(ع) ابراز کرد: پرهیز کنید از خصومت ورزی با مردم حتی افرادی که غیرمسلمان هستند آنها را دشمن خود قرار ندهید، با عموم مردم با محبت رفتار کنید. سیره ما خانواده این است که هر کس از ارحام ما با ما قطع رابطه کند ما سراغ آنها می‌رویم و صله رحم انجام می‌دهیم، در مقابل کسانی که به ما بدی کردند هم نیکی می‌کنیم.

 

آیت‌الله شبستری در پایان خاطرنشان کرد:‌ در این خصوصیات همچون طلب روزی حلال، صله رحم و نیکی کردن به دیگران صبر کردن عاقبت نیکو دارد.

کد خبر 1038170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha