ایجاد نهاد اعتباربخش اسباب بازی های شناختی/ حمایت از بازی های رایانه ای با پیوست فرهنگی

مهدی زاده گفت: در جشنواره اسباب بازی امسال با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه فرهنگ بنیان به چهار تولیدکننده جایزه دادیم که از آنها برای تولید بازی های رایانه ای با زیرساخت و پیوست فرهنگی حمایت می شود .

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوریششمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 28 بهمن آغاز و تا یازده اسفند بر روی تارنمای جشنواره در پایگاه اینترنتیirantoyfestival.ir برای عموم قابل دسترسی بود. این جشنواره با شعار «آینده را باید ساخت» با هدف حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال، جهش تولید در شرایط شیوع ویروس کرونا، برقراری تعامل و ارتباط موثر و هر چه بیشتر بین طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه اسباب‌بازی برگزار شد. 140 شرکت تولیدکننده اسباب بازی و عروسک در این دوره از جشنواره ثبت نام کردند و آخرین دستاوردهای خود را معرفی کردند. در مورد این جشنواره گفتگویی با « دکتر آیدین مهدی زاده»، مسئول کمیته رقابتی و داوری آثار در بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب بازی، طراح اسباب بازی و پژوهشگر صنایع فرهنگی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

آیا ششمین جشنواره اسباب بازی با دوره های قبل تفاوت داشت؟

بله.در بخش رقابتی کلا جشنواره امسال نسبت به سال های قبل متحول شد.

 

مهم ترین این تفاوتها چه بود؟

یکی از تفاوت های مشخص اضافه کردن دو جایزه اصلی مثل جایزه تصویرسازی برای دعوت از هنرمندان تصویرساز و گرافیست بود که اینها نقدی پرداخت شد. دو جایزه دسته بندی بود که به تولیدکنندگان بسته بندی فراخوان دادیم تا به این حوزه ورود کنند و تهییجی ایجاد شود. جایزه ویژه چاپ را داشتیم که حرکت خوبی است. ما متولیان، تولیدکنندگان، دست اندرکاران و علاقه مندان این حوزه را متوجه مشاغل مرتبط با صنعت اسباب بازی کردیم. یک جایزه علوم شناختی را با همکاری ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری هم به لحاظ حمایت مالی و هم حمایت معنوی شتاب دهی اسباب بازی های شناختی کار کردیم که منجر می شود به نهاد اعتباربخش اسباب بازی های شناختی.

 

نهاد اعتبار بخشی اسباب بازی چه می کند؟

موضوع این است که به عنوان مثال می بینید روی جعبه نوشته شده است تطابق چشم با دست و یا افزایش هوش. خیلی مواقع می بینیم کار کارشناسی انجام نشده است، حالا یک نهاد اعتباربخش که دارد شکل می گیرد با کمک بخش رقابتی و اطلاع رسانی اش این را وجه می دهد.

 

در این جشنواره برای بازی های رایانه ای هم جایگاه و جایزه ای در نظر گرفتید؟

امسال یک جایزه را با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه فرهنگ بنیان به چهار تولیدکننده دادیم که از آنها برای تولید بازی های رایانه ای با زیرساخت فرهنگی و پیوست فرهنگی حمایت شود که بخش نقدی و معنوی داشت.

 

کیفیت آثار ششمین جشنواره ملی اسباب بازی نسبت به دوره های قبل تفاوتی داشت؟

بله. کیفیت برخی آثار این دوره از جشنواره نمونه و مثال زدنی بود، به گونه ای که می توان گفت برخی آثار کاملا قابل مقایسه با بازار جهانی بودند. کیفیت بالای آثار این دوره به بحث خود اظهار بر می گردد. در این دوره از جشنواره بحث خوداظهاری داشتیم یعنی تولیدکنندگان خودشان آثار ارسال کردند و روی کیفیت آثار نظارت داشتند. اضافه کردن تفکیک تخصصی دسته های پارچه ای، کاغذی، مقوایی، چوبی، فلزی، پلاستیکی و ترکیبی را نیز در این دوره لحاظ کردیم.

 

در مورد آثار با کیفیت ششمین جشنواره اسباب بازی اطلاع رسانی می کنید؟

بله. یکی از کارهای مهمی  که کردیم این بود که قبل از اینکه جشنواره شروع شود، در مورد محصولاتی که جایزه بردند،اطلاع رسانی کردیم. این لیست خودش به فروش جشنواره کمک کرد. امسال برخلاف دوره های قبل افراد می توانستند، ببینند چه محصولاتی جایزه برده و برگزیده شده است. در سال های قبل، لیست بعد از جشنواره اعلام می شد و تاثیری در فروش محصولات نداشت اما امسال روی محصولات با کیفیت مانور دادیم که این روی فروش آنها اثرگذار است. نشانی برای اسباب بازی برتر ایرانی در نظر گرفتیم که امسال  26 تولیدکننده برای کیفیت آثارشان آن را دریافت کردند. به صدا و سیما و رسانه ها معرفی خواهند شد که اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند محصول با کیفیت دارد تولید می شود. رایزنی هایی انجام شده است برای معرفی به فروشگاه های کانون که سال آینده که بخواهند فروشگاه ها تامین محصول کنند، این لیست، لیست اولویت آنها باشد و مطابق با آن خرید کنند. به فروشگاه های فرهنگی نیز این لیست ارسال می شود. مصاحبه هایی به صورت متناوب در خود سایت خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جاهایی مثل خبرگزاری شما ترتیب داده می شود. اطلاع رسانی خیلی مهم است. رایزنی های مشخصی با یکی دو شبکه تلویزیونی دارد انجام می شود. برای تبلیغ ویژه اسباب بازی های با کیفیت که هنوز این کار عملیاتی نشده است. به محض اینکه عملیاتی شود، اطلاع رسانی می کنیم.

 

چقدر به بحث پیوست فرهنگی در جشنواره اسباب بازی توجه شده است؟

در جایزه فرهنگ بنیان چهار محصولی که جایزه برد، ریشه در این دارد که اسباب بازی باید پیوست فرهنگی داشته باشد. در حقیقت این جایزه به منظور اهمیت پیوست فرهنگی در نظر گرفته شد.

 

اگر نکته ای مدنظرتان است، بفرمائید.

رسانه ها باید در مورد اسباب بازی های با کیفیت اطلاع رسانی کنند که مردم مطلع شوند و بدانند اسباب بازی خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد. خواهشمندم که رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی کنند. با این کار هم به خانواده ها و کودکان و نوجوانان کمک می شود و هم به ما.

 

 

کد خبر 1038175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha